Świadomość konsumencka a warunki pracy kobiet w przemyśle odzieżowym i elektronicznym
Trudna sytuacja kobiet zatrudnionych przy produkcji odzieży sportowej i sprzętu elektronicznego w Polsce - informuje Koalicja KARAT w swoich najnowszych raportach.
W obu branżach niezmiennie podstawowymi
problemami pracownic/pracowników są:
- niskie płace (w wielu przypadkach minimalne wynagrodzenia
krajowe)
- nadużycia związane z czasem pracy (nadgodziny, urlopy, praca
„na akord”)
- brak skutecznej reprezentacji praw pracownic/ków (brak związków zawodowych lub słabe związki zawodowe, brak strategii CSR na poziomie produkcji, nieświadomość praw pracowniczych, rezygnacja, bierność itp.)
Sytuacja polskich pracownic/ków rozpatrywana
jest w kontekście globalizacji (np. przenoszenie produkcji do
krajów azjatyckich), kwestii rozwojowych (np. standardy pracy w
krajach rozwijających się), Społecznej Odpowiedzialności Biznesu
(efektywność jej wdrażania na poziomie produkcji oraz w całych
łańcuchach dostaw) czy idei świadomego kupowania (jej obecność i
rozwój w Polsce), ponieważ producenci odzieży i elektroniki
działający w Polsce nie mogą funkcjonować w oderwaniu od globalnych
systemów charakterystycznych dla tych gałęzi przemysłu.
Na końcu większości łańcuchów powiązań znajdują
się konsumenci. Oni płacą i mają prawo wymagać przestrzegania praw
pracowników wytwarzających ich produkty - mówi Joanna Szabuńko,
koordynatorka projektu „Fair Play w produkcji artykułów sportowych”
z Koalicji KARAT.
Wyniki badań przeprowadzonych przez Koalicję
KARAT pokazują, że mimo, iż wiedza i świadomość konsumencka są w
Polsce jeszcze bardzo niewielkie, to zainteresowanie tematem
warunków pracy w procesie produkcji i ideą odpowiedzialnego
kupowania jest duże.
Raport „Fair Play zawsze w modzie”
zawiera opracowane informacje uzyskane podczas wywiadów z
pracownicami i producentami sektora odzieży i obuwia sportowego na
temat warunków pracy w fabrykach w Polsce, jak również wyniki
ankiet przeprowadzonych z konsumentami tych produktów dotyczących
ich motywacji, wiedzy na temat warunków pracy i zainteresowania
ideą ‘świadomego kupowania’. Raport został wydany w ramach projektu
„Fair Play w produkcji artykułów sportowych” łączącego problemy
warunków pracy i świadomości konsumenckiej. Na projekt składają się
badania, publikacje, działania edukacyjne, kampanie i lobbing na
rzecz poprawy warunków pracy w produkcji odzieży sportowej, także w
kontekście wydarzeń sportowych odbywających się w 2008 r.: Euro
2008 i Olimpiady w Pekinie. Projekt jest kontynuacją współpracy
KARATu z międzynarodową organizacją Clean Clothes Campaign, w
ramach której od 2002 roku KARAT prowadzi monitoring warunków pracy
w przemyśle odzieżowym i angażuje się w międzynarodowe kampanie i
lobbing na rzecz ich poprawy.
Raport „Produkcja elektroniki nowej
generacji w Polsce. Perspektywa genderowa” to wyniki badań
przeprowadzonych wśród pracownic fabryk produkujących laptopy i
elementy telefonów komórkowych w Polsce. Znalazła się w nim również
krótka analiza polskiego sektora elektronicznego. Publikacja jest
częścią europejskiej kampanii „makeITfair” dotyczącej etycznej
produkcji i konsumpcji sprzętu elektronicznego nowej generacji,
która ma informować młodych konsumentów na temat społecznych i
ekologicznych skutków masowej produkcji sprzętu elektronicznego.
Projekt jest również adresowany do samych producentów elektroniki,
którzy powinni przyczynić się do pozytywnych zmian. KARAT
koordynuje kampanię w Polsce, w Czechach i na Węgrzech.
Źródło: Koalicja KARAT