Świadectwo energetyczne a zmniejszenie kosztów operacyjnych organizacji pozarządowych
Od maja 2023 roku każdy, kto planuje sprzedanie lub wynajęcie nieruchomości, musi sporządzić świadectwo energetyczne. Przepisy jasno wskazują na to, kogo dotyczy ten obowiązek, a kiedy można mówić o wyjątkach.
Czym jest świadectwo energetyczne?
Świadectwo energetyczne jest dokumentem przygotowywanym przez specjalistę mającego odpowiednie uprawnienia. Za jego pomocą określa się zapotrzebowanie danego obiektu na energię wykorzystywaną do zaspokojenia potrzeb dotyczących jego eksploatacji. Jest ona konieczna przede wszystkim do ogrzewania pomieszczeń, podgrzewania ciepłej wody użytkowej, wentylowania i klimatyzowania wnętrz.
Podczas sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej bierze się pod uwagę ściśle określone cechy budynku – to samo dotyczy jego systemów instalacyjnych. Zebrane informacje porównuje się z danymi innego budynku w celu obliczenia wskaźnika EP (energia pierwotna) i EK (energia końcowa).
Trzeba również mieć na uwadze, że za brak świadectwa energetycznego przewidziane są kary, sięgające do kilku tysięcy złotych. Są jednak znaczące plusy wprowadzenia nowych regulacji, jednym z nich może być zmniejszenie kosztów operacyjnych organizacji pozarządowych. Jak to możliwe?
Kto może wystawić świadectwo energetyczne?
Świadectwo energetyczne może sporządzić i wystawić wyłącznie osoba, która ma do tego odpowiednie uprawnienia. W przeciwnym razie dokument nie będzie miał żadnej mocy prawnej. Art. 17 Ustawy o charakterystyce energetycznej budynków dokładnie określa, kto dysponuje uprawnieniami do przygotowania tego typu dokumentacji.
Niezbędna jest pełna zdolność do czynności prawnych, niekaralność, wykształcenie wyższe (tytuł zawodowego inżyniera, architekta, inżyniera pożarnictwa lub magistra inżyniera) albo studia podyplomowe.
Świadectwo energetyczne przygotowane przez specjalistę jest w pełni zgodne z aktualnymi przepisami i wymogami prawnymi. Jego wykonanie można zlecić firmie zewnętrznej, która zajmuje się także przeprowadzeniem audytów energetycznym, odbiorem nieruchomości.
W celu sporządzenia świadectwa energetycznego można zwrócić się do specjalistów, na przykład z firmy Iswiadectwa.pl, a dokument może być gotowy nawet w 24 godziny od zamówienia. Specjaliści obsługują również NGOs-y. Chcesz wiedzieć więcej? Kliknij tutaj.
Kto musi mieć świadectwo energetyczne?
Obowiązek sporządzania świadectwa energetycznego został wprowadzony już kilka lat temu i dotyczy budynków, które zostały wybudowane po roku 2009. Po nowelizacji ustawy o charakterystyce energetycznej pojawiło się kilka zmian. Trzeba też pamiętać o tym, że jeśli obiekt ma być wynajmowany lub zostać sprzedany, to sporządzenie dokumentu również staje się obowiązkowe.
Posiadanie świadectwa energetycznego ma wiele zalet, ale trzeba też liczyć się z pewnymi minusami. Za wydanie dokumentu płaci właściciel budynku, co wiąże się z dodatkowym kosztem. Czasem konieczne jest także przeprowadzenie kolejnych badań i modernizacji, aby poprawić efektywność energetyczną obiektu.
Jaki jest cel posiadania świadectw energetycznych?
Świadectwo energetyczne jest dokumentem sporządzanym w celu ocenienia efektywności energetycznej budynku. Za jego pomocą można oszacować koszty, które wiążą z jego użytkowaniem.
Na podstawie dokumentu można także z łatwością porównać ze sobą nieruchomości pod względem parametrów energetycznych. Warto zauważyć, że jeśli są dobre, to zwiększa się wartość rynkowa konkretnego budynku. Staje się on atrakcyjniejszy dla potencjalnych nabywców i najemców. Mając świadectwo energetyczne, można legalnie użytkować budynek.
Jak świadectwo energetyczne będzie mogło zmniejszyć koszty operacyjne organizacji pozarządowych?
Posiadanie świadectwa energetycznego wiąże się z wieloma korzyściami dla NGO. Organizacje pozarządowe mają zarówno przychody, jak i koszty. Na podstawie rachunku zysków i strat można łatwo przeanalizować obecną sytuację finansową.
W zależności od rodzaju organizacji, działalność społecznościowa jest realizowana w innym obszarze. Może być to sektor biznesu, państwowy lub działalności społecznej. Jest wiele sposobów, dzięki którym możliwe staje się obniżenie ponoszonych wydatków. Świadectwo umożliwia określenie zużycia energii i kosztów eksploatacji budynku, co pozwala na lepsze rozplanowanie budżetu i wdrożenie działań mających na celu ich zmniejszenie.
Korzystanie z budynku wiąże się ze sporym wydatkiem, szczególnie podczas sezonu grzewczego. Koszty te mogą być zbyt wysokie dla organizacji pozarządowej, szczególnie jeśli prowadzi działalność społeczną i nie ma stałych przychodów. Za pomocą świadectwa energetycznego można poprawić efektywność energetyczną obiektu pod kątem obniżenia rachunków za energię, a przede wszystkim już na etapie zakupu lub najmu oszacować prognozy wydatków na utrzymanie.
Dodatkowo świadectwo energetyczne budynku może ułatwić proces otrzymania dofinansowania na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznych. Przekłada się to na uzyskanie sporych oszczędności w skali roku.
Źródło: Iswiadectwa.pl
Całość dochodu przeznaczona jest na utrzymanie ngo.pl.