Fundacja Nasza Ziemia i Henkel Polska podsumowały pierwszą edycję kampanii edukacji ekologicznej, skierowanej do uczniów szkół podstawowych. W trwającym od marca br. projekcie uczącym segregacji odpadów zarejestrowało się aż 936 placówek z całej Polski. Każda z nich otrzymała bezpłatne materiały edukacyjne.
Akcji towarzyszył konkurs, w którym 20 zwycięskich szkół otrzymało edukacyjne systemy do praktycznej segregacji odpadów. Oficjalne podsumowanie pierwszej edycji miało miejsce 17 listopada 2021 r. w Szkole Podstawowej im. Naszej Przyrody w Woźnikach. W 2022 r. ruszy kolejna odsłona projektu.
„Lekcja Nieśmiecenia” to kampania edukacyjna, która wspiera szkoły w procesie edukacji ekologicznej, związanej z segregacją odpadów. Ma na celu przekazanie dzieciom praktycznej wiedzy z zakresu ekologii oraz wyrabianie w nich właściwych zachowań i nawyków.
W pierwszej edycji skierowanej do klas I-III zostały przygotowane autorskie materiały edukacyjne dla nauczycieli, wspomagające edukację ekologiczną na wybranym etapie kształcenia. Towarzyszący akcji konkurs polegał na opisaniu aktywności, które szkoła podejmie z wykorzystaniem wygranego systemu do segregowania odpadów. W efekcie, takie stacje zamontowano w 20 zwycięskich szkołach. Stacja uczy, jak segregować odpady na 5 obowiązujących frakcji (szkło, papier, tworzywa sztuczne, bioodpady, zmieszane). Ma również dwie dodatkowe frakcje – baterie i nakrętki plastikowe, czyli najczęściej realizowane przez szkoły zbiórki selektywne, oraz zgniatarkę do puszek. Do każdej frakcji zostały przygotowane atrakcyjne graficznie tablice z instrukcją co i gdzie należy wrzucać.
Główna uroczystość podsumowująca pierwszą edycję projektu odbyła się w wylosowanej spośród finalistów Szkole Podstawowej w Woźnikach. Pozostałe szkoły, chętne by zaprezentować swój projekt, mogą przysłać do organizatorów raport z przeprowadzonej przez siebie „Lekcji Nieśmiecenia” z użyciem stacji. Czas na dostarczenie materiałów mija 31 listopada 2021 r. Te dobre praktyki zostaną zaprezentowane na stronie projektu www.lekcjaniesmiecenia.pl i na kanałach social media Fundacji Nasza Ziemia.
– Stoimy dziś przed wieloma wyzwaniami środowiskowymi, takimi jak zmiany klimatyczne, zanieczyszczenia wód czy zaleganie odpadów plastikowych w morzach i oceanach. Absolutnie kluczowa jest ochrona zasobów naturalnych poprzez odzyskiwanie surowców wtórnych i ponowne ich wykorzystywanie. W praktyce wszystko zaczyna się często od właściwej segregacji odpadów w domach, szkołach i miejscach pracy. Dlatego tak ważne jest, aby dzieci uczyły się jej zasad od najmłodszych lat. Stąd nasza kampania edukacyjna „Lekcja Nieśmiecenia”, w której wzięło udział bardzo dużo szkół i wielu nauczycieli. To dopiero początek, ale doskonale pokazuje potrzebę takich działań – podkreśla Monika Banaś-Jankowska, dyrektor marketingu działu Beauty Care (kosmetyki) w Henkel Polska.
Okres realizacji akcji edukacyjnej podzielony został na kilka edycji. Kolejna odsłona projektu ruszy wiosną 2022 roku.
– Od 27 lat Fundacja Nasza Ziemia organizuje i koordynuje Akcję Sprzątanie Świata – Polska, w której od początku licznie uczestniczą polskie szkoły. Po ponad ćwierć wieku wspólnego sprzątania Polski jesteśmy pewni, że kto raz wziął w niej udział, uważa na to, co i gdzie wyrzuca, szczególnie na łonie natury: w parkach, lasach, na plażach. „Lekcja Nieśmiecenia” to partnerski projekt realizowany w ramach fundacyjnego programu „ecoedukacja”, który podobnie jak Sprzątanie Świata, kierujemy również do nauczycieli i uczniów. Jego celem jest nie tylko teoretyczna, ale właśnie praktyczna nauka ekologicznych nawyków związanych z segregacją odpadów. Wspólnie z firmą Henkel zapraszamy do jak najliczniejszego dołączenia do kolejnych edycji „Lekcji Nieśmiecenia”! – powiedziała Beata Butwicka, Prezes Zarządu Fundacji Nasza Ziemia.
Pełna informacja o akcji dostępna jest na stronie http://www.lekcjaniesmiecenia.pl.
Źródło: Henkel Polska