Pozytywnie oceniamy ideę wspierania przez państwo rozwoju organizacji harcerskich i skautowych jako strategicznych partnerów w rozwoju i wychowywaniu młodych ludzi, jednak przewidziane w Programie zadania nie odnoszą się do problemów, jakie napotykają organizacje harcerskie w związku z obecnie obowiązującą regulacją prawną.
Rząd, ogłaszając w 2016 roku politykę dotyczącą rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, zapowiedział i podjął dwa publiczne zobowiązania. Pierwszym z nich było przygotowanie Narodowego Programu Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, drugim ustanowienie instytucji odpowiadającej za wdrażanie Programu. Brak Narodowego Programu Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego oraz brak szerokich konsultacji publicznych proponowanych zmian w polityce rządu staje się dziś widocznym w praktyce zaniechaniem skutkującym wyrywkowym, niespójnym podejściem uwidocznionym w przedstawionych do konsultacji programach rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, tj. Programie Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030 PROO, Korpusie Solidarności - Programie Wspierania i Rozwoju Wolontariatu Długoterminowego na lata 2018-2030 oraz Rządowym Programie Wsparcia Rozwoju Organizacji Harcerskich i Skautowych na lata 2018-2030 (RPWROHiS).
Rola RPWROHiS dla rozwoju organizacji harcerskich i skautowych
Uwzględniając znaczenie ruchu harcerskiego w Polsce oraz jego długotrwałą tradycję i dorobek, pozytywnie oceniamy ideę wspierania przez państwo rozwoju organizacji harcerskich i skautowych jako strategicznych partnerów w rozwoju i wychowywaniu młodych ludzi.
Brak spójności z pozostałymi programami
Za wadę Programu uznać należy brak zamieszczenia w nim jakichkolwiek odwołań do tworzonych równolegle Programu Rozwoju Organizacji Obywatelskich na lata 2018-2030 PROO oraz programu Korpus Solidarności – Program Wspierania i Rozwoju Wolontariatu Długoterminowego na lata 2018-2030. Pomimo że wszystkie programy będą obowiązywać w tym samym okresie i regulować zbliżony zakres tematyczny, nie zawierają wzajemnych powiązań i odesłań oraz nie stanowią spójnej całości.
Kształcenie członków organizacji
Pozytywnie ocenić można natomiast poszczególne przewidziane w Programie rozwiązania, w szczególności w zakresie Zadania 1 “Wsparcie kształcenia i działań programowych w organizacjach harcerskich”. Wsparcie metodycznego kształcenia działających w organizacjach harcerskich wychowawców, instruktorów oraz osób niepełnoletnich, a także kształcenie specjalistyczne powinny odnieść korzystne skutki dla rozwoju ruchu harcerskiego, co w dłuższej perspektywie przełoży się pozytywnie na rozwój społeczeństwa obywatelskiego.
Brak odniesienia się do otoczenia prawnego
W Programie zabrakło jednak rozwiązań odnoszących się do otoczenia prawnego funkcjonowania organizacji harcerskich. Pomimo że w Zadaniu 2 “Wsparcie instytucjonalne organizacji harcerskich” jako pierwsze z zadań cząstkowych wymienia się Zadanie 2.1. “Otoczenie prawne ruchu harcerskiego w Polsce”, w dalszej części Programu zostało ono zastąpione “Promocją ruchu harcerskiego w mediach publicznych (s. 34 i n.).
W efekcie, przewidziane w Programie zadania w ogóle nie odnoszą się do problemów, jakie napotykają organizacje harcerskie w związku z obecnie obowiązującą regulacją prawną, pomimo szczegółowego zdiagnozowania ich w Programie oraz wskazania na konieczność ich rozwiązania (s. 23-24). Oprócz problemów wymienionych w diagnozie Program nie odnosi się także do innych trudności o charakterze prawnym, w szczególności wynikających z ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, która weszła w życie 1 lipca b.r. oraz z ustawy z dnia z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne – w zakresie tworzenia miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli (art. 39 ustawy). Program nie zawiera postulowanych przez środowisko rozwiązań legislacyjnych, pozwalających na budowanie odpowiedniego otoczenia prawnego dla realizacji harcerskiej metody wychowawczej.
W imieniu Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych
Łukasz Domagała – Prezes Zarządu Weronika
Czyżewska-Waglowska – Wiceprezeska Zarządu
Karolina Dreszer-Smalec – Wiceprezeska Zarządu
Przemysław Dziewitek – Członek Zarządu
Iwona Janicka – Członkini Zarządu
Dariusz Supeł – Członek Zarządu
Stanowisko Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych dotyczące projektu Rządowego Programu Wsparcia Rozwoju Organizacji Harcerskich i Skautowych na lata 2018-2030 –
pobierz PDF