Kończy się już era, kiedy to wystarczyło wpisać członkinie i członków zarządu do KRS, a później o nich zapomnieć, kiedy to bez planu krótko- i długofalowego, bez zasad pracy i partycypacji zespołu podejmowało się decyzję jednoosobowo. Wszystko się zmienia, także zrządzanie organizacjami społecznymi. By robić to z duchem czasu, dobrze i skutecznie – przydadzą się standardy.
Co wpływa dziś na funkcjonowanie organizacji społecznej…
Żyjemy w turbulentnych czasach, dużo elementów wokół nas się zmienia i wpływa na naszą aktywność pozarządową. Dla przykładu technologie – regularnie pojawiają się nowe aplikacje do wykorzystania czy nowinki sprzętowe do uwzględniania w działalności. Dajmy na to korzystanie ze spotkań online czy portali np. do wypełniania wniosków o dofinansowanie bądź załatwiania różnych formalności stało się codziennością wielu organizacji. Powstają nowe instytucje, z którymi możemy współpracować, np. zamiast ośrodka pomocy społecznej w wielu gminach pojawiają się centra usług społecznych. Inne jest podejście do aktywności wolontariuszek i wolontariuszy, których udział w działaniach obywatelskich systematycznie spada i dotyczy coraz częściej akcji, rzadziej projektów wymagających trwalszego zaangażowania.
Zmieniło się także podejście płatnego personelu, który chce w większym stopniu oddziaływać na organizację, być kreatorem, a nie jedynie odtwórcą. W szczególności jednak duży wpływ na to, co robimy mają zmieniające się potrzeby społeczne naszych odbiorczyń i odbiorców. Nie tylko dotyczące przekazywanych przez nas treści i ich jakości, ale także terminów i sposobów realizacji (np. zdalne, stacjonarne, częstotliwość realizacji, czas trwania itd.).
Czym jest standard zarzadzania
Chęć realizacji misji społecznej powoduje, że pomimo tak wielu wyzwań nie rezygnujemy, chcemy jak najlepiej prowadzić działania. Nie jest to jednak łatwe. Na szczęście można ułatwić i usprawnić prowadzenie organizacji społecznej wprowadzając standardy. Standardy są przyjętymi zasadami, kryteriami, które pozwalają na powtarzalność naszych działań i zwiększają ich stabilność. Przykładem jest coroczne planowanie działań przez cały zespół organizacji podczas wspólnego spotkania. Konsekwencją kolegialnego zaplanowania projektów jest zaangażowanie się w ich realizację i współodpowiedzialność poszczególnych osób z zespołu, co automatycznie odciąża liderkę lub lidera. Innym standardem, tym razem w zakresie finansów jest przyjęcie, że organizacja korzysta corocznie z min. 3 źródeł finansowania, dla przykładu może to być dotacja z urzędu gminy, środki z finansowania społecznościowego z wykorzystaniem platform internetowych i działalność odpłatna pożytku publicznego.
Z dziedziny zarządzania zespołem przykładem standardu może być stałe, comiesięczne spotkanie zespołu, podczas którego omawiane są dotychczasowe działania, plany na kolejny okres i ryzyka. W odpowiedzi na ryzyka identyfikowane są wtedy działania naprawcze. W odniesieniu do prowadzonych usług, znacznie może mieć stały scenariusz ich realizacji, jakość materiałów, które wykorzystujemy czy sposób komunikacji z odbiorczyniami i odbiorcami.
Poza usprawnieniem działalności, dlaczego jeszcze warto stosować standardy…
W coraz większym stopniu administracja samorządowa otwiera się na zlecanie usług społecznych organizacjom pozarządowym i przedsiębiorstwom społecznym, np. usług opiekuńczych, rehabilitacyjnych, edukacyjnych, czy kulturalnych. To współpraca zakładająca prowadzenie stałej działalności, wymagająca zatrudnienia pracowników lub zleceniobiorców, ale także zakładająca wynagrodzenie za tę pracę, a więc pozwalająca na pewną stabilność.
Z drugiej strony ogłaszane aktualnie konkursy unijne zarówno regionalnie, jak i centralnie, w wielu przypadkach zakładają preferencje dla włączania stowarzyszenia czy fundacji do realizacji projektu jako partnera. To szansa dla nas, NGOsów na stabilne dłuższe finansowanie i wzmocnienie, dzięki dotacji z Europejskiego Funduszu Społecznego. Jednak by skorzystać z tych propozycji rozwoju potrzebujemy wzmocnić swoją organizację, właśnie poprzez wdrożenie standardów. Bo rozwój powinien iść w parze z wysoką jakością i profesjonalizmem. Bez względu bowiem, czy zajmujemy się edukacją ekologiczną czy prowadzeniem klubu seniora, zwykle zależy nam, by proponowana oferta była dobra, realizowana na czas, a osoby z niej korzystające – zadowolone. Z kolei, nasze odbiorczynie i odbiorcy, cenią sobie, jeśli proponowane im działania są powtarzalne, wartościowe i odpowiadają na ich potrzeby.
Jeśli jesteś zainteresowana/zainteresowany wdrożeniem standardów rozwojowych organizacji wspierających III sektor, związanych także z zarządzaniem organizacją – zapraszamy na stronę https://siecsplot.pl/splot-standardy/ – właśnie trwa nabór.
Artykuł został przygotowany w ramach projektu Standardy organizacji wsparcia III sektora oraz organizacji federacyjnych finansowanego ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030.
autorka - Ewa Gałka - Prezeska Stowarzyszenia Centrum PISOP (Sieć SPLOT)