Pierwsze świąteczne reklamy już za nami. Oznacza to, iż wkraczamy w okres bożonarodzeniowej gorączki. Co roku o tej porze wielu konsumentów dokonuje zakupów w sieci. Jak nie dać się oszukać internetowemu sprzedawcy i w sześciu, szybkich, prostych krokach zweryfikować jego wiarygodność podpowiada Europejskie Centrum Konsumenckie.
Krok 1. Ogólny wygląd strony internetowej
Wszelkie błędy stylistyczne, ortograficzne, a także dysproporcje w rozkładzie treści powinny wzbudzić twoje podejrzenia. Pamiętaj jednak, że nieuczciwi przedsiębiorcy chcąc oszukać kupującego bardzo często starają się odtworzyć oryginalną stronę danego przedsiębiorcy, dlatego otrzymując e-maile handlowe dotyczące zakupów w danym e-sklepie nie wchodź na stronę przedsiębiorcy korzystając z linka w e-mailu, a samodzielnie wpisz nazwę danego sklepu w wyszukiwarce internetowej.
Krok 2. Dane kontaktowe
W zakładce "kontakt" sprzedawca powinien podać swoje podstawowe dane: nazwę, adres siedziby firmy (nie skrytki pocztowej), numer telefonu i adres poczty elektronicznej. Jeżeli nie możesz odnaleźć informacji na stronie przedsiębiorcy lub dane znajdują się w trudno dostępnym miejscu, może to oznaczać, że przedsiębiorca świadomie utrudnia do nich dostęp bądź w ogóle nie istnieją.
Krok 3. Regulamin
Błędne jest myślenie, że skoro witryna sklepu jest prowadzona po polsku, został podany polski adres, to masz do czynienia z polską firmą. Dlatego kolejnym krokiem musi być odnalezienie regulaminu, w którym powinny znajdować się dane rejestracyjne działalności gospodarczej czy spółki.
Krok 4. Prawa konsumenta
W regulaminie powinny zaleźć się też informacje o podstawowych prawach konsumenta – prawie do odstąpienia od umowy, prawie do rękojmi (w UE funkcjonuje jako niezgodność towaru z umową) oraz o 2-letnim terminie na reklamację. Jeżeli sprzedawca nie jest świadomy praw przysługujących konsumentowi, należy rozważyć zakupy na jego stronie.
Krok 5. Sposób płatności
Unikaj zakupów na stronach, w których jedyną opcją płatności jest zagraniczny przelew ekspresowy lub wpłata na konto osoby prywatnej – możesz z dużym prawdopodobieństwem przypuszczać, że nie jest to sklep godny zaufania. Najbezpieczniejszym sposobem płacenia w Internecie są karty kredytowe dające możliwość przelewu zwrotnego (ang. Chargeback).
Jeżeli płacisz kartą, możesz zażądać zwrotu, gdy: produkt nie został dostarczony, sprzedawca żąda wyższej ceny niż pierwotnie wskazał lub pieniądze zostały wycofane z konta bez Twojej zgody. Dokonując płatności, koniecznie sprawdź możliwość skorzystania z bezpiecznych form płatności. Przed adresem internetowym strony e-sklepu musi pojawić się zielony pasek i protokół https://, a także symbol zamkniętej kłódki.
Krok 6. Cena – zbyt tani, żeby mógł okazać się prawdziwy
Rażąco niska cena powinna wzbudzić wątpliwości np. co do autentyczności bądź stanu technicznego towaru. Kusząca oferta telefonu w cenie 300 zł, gdy jego wartość rynkowa wynosi ok. 1000 zł może być próbą oszustwa, a nie wyjątkową promocją świąteczną.
To i jeszcze więcej…
Jeżeli wykonałeś wszystkie z wymienionych kroków i wygląda na to, że przedsiębiorca sumiennie podchodzi do swoich obowiązków, jednak pomimo to chcesz mieć większą pewność – koniecznie sprawdź opinie o danym przedsiębiorcy na portalach społecznościowych bądź na forach internetowych. Warto również skorzystać z krajowych rejestrów gospodarczych. Pamiętaj, im więcej informacji zbierzesz o przedsiębiorcy, tym będziesz miał większą pewność, że Twoje zakupy dotrą na święta.
Wykład otwarty
Pobierz
-
infografika
pdf ・163.07 kB