Kanał potraktować należy jako element systemu dróg wodnych – nie jako alternatywę dla drogi śródlądowej - takiego zdania jest prof. Tadeusz Jednorał.
29 lipca 2004 w Elblągu odbyło się spotkanie w sprawie budowy
kanału żeglugowego przez Mierzeje Wiślaną. Organizatorem spotkania była Fundacja ECOBALTIC i Wójt
gminy Sztutowo. W spotkaniu wzięły udział władze samorządowe z województw pomorskiego i
warmińsko-mazurskiego oraz naukowcy.
Profesor Tadeusz Jednorał uważa, że nie należy liczy na aktywny
udział marszałków i rządu w budowie kanału. Jego zdaniem przedsięwzięcie to powinna
prowadzić spółka akcyjna (jak w projekcie opracowanym w latach 90-tych), w której obok inwestora
strategicznego swoje udziały miałyby gminy. Zdaniem profesora należy prowadzić kolejne badania
komplementarne (historyczne, ekologiczne), kanał potraktować jako element systemu dróg wodnych -
nie jako alternatywę dla drogi śródlądowej. Pojawiają się nowe powiązania. Malbork w swojej
strategii rozwoju zawarł możliwość wyjścia na Zalew Wiślany. Planowana jest budowa repliki Truso -
utworzy to nowy wodny szlak turystyczny, bardzo atrakcyjny dla turystów zagranicznych. Jednocześnie
należy przygotować materiały informacyjne, opierając się na przeprowadzonych badaniach. Prof.
Jednorał zadeklarował opracowanie takiego syntetycznego materiału, który posłuży do kampanii
informacyjnej.
Na wniosek samorządów zadanie budowy kanału można będzie dołączyć do
strategii rozwoju województwa. Są możliwości uzyskania funduszy ze środków unijnych. Podstawą do
ubiegania się o te środki powinien być pozytywnie zaopiniowany przez marszałka operacyjny plan
rozwoju regionalnego, który należy opracować. W Instytucie Morskim przygotowywany jest duży program
restrukturyzacji gospodarki morskiej, w tym klaster morski Polski. Umieszczenie w klasterze
planowanego kanału pomogłoby uzyskać potrzebne pozytywne decyzje i środki. W październiku 2004 r.
planowana jest debata na ten temat.
- wpisanie budowy kanału żeglownego przez Mierzeję do takich dokumentów jak strategia rozwoju województwa Pomorskiego, plan zagospodarowania przestrzennego województwa Pomorskiego, miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego gminy Sztutowo,
- skomunalizowanie gruntu (obecnie ziemia, na której ma być wybudowany kanał jest własnością Lasów Państwowych - o czym poinformowała pani wójt I. Tyburska; aby była możliwość budowy kanału musiałby ją przejąć samorząd);
- nadanie adresu inwestycji - znalezienie inwestora (mogłaby to być specjalnie powołana spółka akcyjna, jak zaproponował w swoim opracowaniu prof. T. Jednorał).
Źródło: Fundacja Ecobaltic