Jak działa transport publiczny w Warszawie? Czy można coś jeszcze zmienić, poprawić, wyeliminować problemy? Nad tym wszystkim zastanawiać się będzie nowe ciało dialogu, czyli Rada Warszawskiego Transportu Publicznego, w skład której weszli również przedstawiciele organizacji pozarządowych.
W Warszawie zaczęło działać nowe ciało dialogu, czyli Rada Warszawskiego Transportu Publicznego (RWTP ). Urząd m.st. Warszawy, po ponad dziesięcioletniej przerwie, doszedł do wniosku, że znów należy wspólnie rozmawiać na ten temat. Tak jak to miało miejsce w latach 2000-2004, gdy funkcjonował Okrągły Stół Transportu Publicznego.
Czym będzie zajmować się RWTP?
– Przez ostatnie 10-12 lat w transporcie publicznym zmieniło się bardzo dużo, można powiedzieć, że to prawdziwy skok cywilizacyjny. Mamy jeden z najlepszych i najbardziej nowoczesnych transportów w Polsce, ale nie odbiegamy też od Europy. Nie zmienia to faktu, że wciąż jest bardzo wiele do zrobienia. Cały czas się rozwijamy, pojawiają się nowe technologie, innowacje. Wydaje mi się wręcz, że mamy więcej dylematów niż kiedyś, ponieważ pojawia się sporo nowych rozwiązań – mówi wiceprezydent m.st. Warszawy Renata Kaznowska.
Spotykająca się cyklicznie – podobnie jak Warszawska Rada Działalności Pożytku Publicznego – RWTP pozwoli na wymianę pomysłów i propozycji, w jaki sposób można usprawnić transport publiczny w stolicy. Będzie to ciało doradcze i opiniujące projekty dokumentów związane z tym tematem. Rozmowy, wspólne wypracowywanie konsensusu przez przedstawicieli wielu różnych środowisk, w tym III sektora, sprawi, że rekomendacje będą miały szanse realnie wpłynąć na funkcjonowanie niezwykle ważnego elementu miasta.
Zasady działania RWTP
Najważniejsze zasady, według których ma działać RWTP ustalono podczas dwóch otwartych spotkań inicjujących. Odbywały się one w drugiej połowie marca. Zgodnie z ustaleniami kadencja członków RWTP trwać będzie trzy lata, a sama Rada spotykać się będzie średnio raz w miesiącu o godz. 16.00 (a nie o 13.00, jak początkowo proponowano).
Rada ma dość szeroki skład. Jej członków wybrano spośród różnych środowisk, podczas tych samych spotkań inicjujących. W czasie jednego z nich do Rady wybrano przedstawicieli III sektora.
Rada ma co prawda skład zamknięty, ale nie oznacza to, że osoby, które się do niej nie dostały, nie będą mogły zajmować się tematyką transportu publicznego.
Po pierwsze, dwa posiedzenia w roku będą otwarte dla wszystkich mieszkańców Warszawy, zainteresowanych transportem publicznym. Będą oni mogli nie tylko dowiedzieć się, czym do tej pory zajmowała się Rada i jakie dokumenty opiniowała, ale też zgłosić sprawy, które mogły umknąć uwadze członków RWTP.
Po drugie, osoby takie mogą skorzystać z zaproszenia BKDS ds. Transportu.
– Chciałbym zaapelować do osób, które nie zostały wybrane do Rady, a chcą działać w sprawach związanych z transportem: BKDS ds. Transportu jest otwarty na wszystkie organizacje i wszystkich przedstawicieli. Zapraszamy, aby zapisać się do Komisji. Tym bardziej, że jako Komisja chcemy opracowywać postulaty i zagadnienia, którymi będzie mogła zająć się potem też Rada – informuje Robert Buciak, przewodniczący BKDS ds. Transportu.
Podczas spotkania inicjującego dla przedstawicieli sektora pozarządowego wskazali oni najważniejsze, ich zdaniem, tematy, którymi RWTP powinna zająć się w pierwszej kolejności. Są to: dostępność przystanków i pojazdów, priorytety w transporcie (m.in. buspasy), integracja i komunikacja w aglomeracji, bezpieczeństwo w transporcie oraz ekologia w transporcie.
Czy potrzebne jest jeszcze jedno ciało dialogu?
Dużo wskazuje na to, że Rada Warszawskiego Transportu Publicznego, której powstanie jest oczywiście istotne, nie wyczerpuje wszystkich potrzeb.
– Bardzo cieszę się, że RWTP będzie działać, ale nie do końca rozumiem, dlaczego powstaje ciało dialogu dotyczące tematu, który nie rodzi problemów. Wydaje mi się, że Radę powołuje się wtedy, kiedy coś nie funkcjonuje, tymczasem transport publiczny działa bardzo dobrze, chociaż oczywiście może być jeszcze lepiej – mówi Robert Buciak. – Z transportem związane są jednak takie zagadnienia, które w Warszawie funkcjonują słabo, a niekiedy bardzo źle. Jako BKDS ds. Transportu chcielibyśmy powołania też przynajmniej zespołu roboczego ds. pieszych, bo widzimy, że chodniki są – zwłaszcza na lokalnych ulicach – zniszczone, pozajmowane przez samochody. Jest potrzeba, by wzmacniać ruch pieszych. Zamierzamy działać w Radzie Warszawskiego Transportu Publicznego i rozwiązywać problemy związane z tym tematem, apelujemy też jednak o powstanie kolejnego ciała dialogu, które zajmie się innymi ważnymi sprawami – dodaje.
Wątek ten wybrzmiał dość mocno w trakcie spotkania inicjującego i został poparty przez licznych przedstawicieli III sektora, w tym między innymi Marię Pokój, przedstawicielkę Warszawskiej Rady Seniorów. Wiceprezydent m.st. Warszawy, Renata Kaznowska zapewniła, że Urząd przyjrzy się temu postulatowi.
Pierwsze posiedzenie RWTP odbyło się 5 kwietnia. Dyskutowano na nim głównie o dostępności transportu publicznego dla osób z niepełnosprawnościami. Z tego powodu na spotkaniu pojawiła się Pani Pełnomocnik ds. Dostępności, Donata Kończyk. Jako że było to pierwsze posiedzenie, Rada nie wypracowała jeszcze żadnych rekomendacji (zwłaszcza, że musiała zająć się też kilkoma sprawami organizacyjnymi) – te mają zostać przygotowane na kolejnym spotkaniu, które odbędzie się 24 kwietnia.
Dowiedz się, co ciekawego wydarzyło się w III sektorze. Śledź wydarzenia ważne dla NGO, przeczytaj wiadomości dla organizacji pozarządowych.
Odwiedź serwis wiadomosci.ngo.pl.
Źródło: inf. własna [warszawa.ngo.pl]
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23