Polacy chętnie wysyłają SMS-y charytatywne. Tak wynika z badania „Komunikacja SMS w Polsce 2013” przeprowadzonego przez Serwer SMS.pl.
W badaniu sprawdzano, w jaki sposób korzystamy z krótkich wiadomości tekstowych. Ze wszystkich osób korzystających z usług SMS Premium (czyli SMS-ów o podwyższonej opłacie) najwięcej wykorzystuje je do wspierania akcji charytatywnych (40,9%). Na drugim miejscu znajduje się rozrywka – zakup dzwonków, gier i tapet (38,5%), na trzecim udział w konkursach i głosowaniach w programach telewizyjnych (28,8%). Pozostali badani deklarowali, że SMS-ami realizują płatności, wykupują dostęp do serwisów informacyjnych i prasy, płacą za bilety komunikacji miejskiej.
Wykres. Cele korzystania z SMS-ów Premium (źródło: „Komunikacja SMS w Polsce 2013”)
Spadek od 2012 r.
Taką samą kolejność wydatków na SMS-y Premium wykazało również zeszłoroczne badanie, jednak odsetek osób korzystających z akcji organizacji pozarządowych był wtedy większy niż w 2013 roku. W 2012 r. ponad połowa badanych najchętniej wspierała w ten sposób akcje charytatywne (56,1%).
Co ciekawe – zmniejszył się odsetek kobiet i mężczyzn, którzy korzystali z SMS-ów, żeby wziąć udział w akcjach charytatywnych. W 2012 r. kobiety angażowały się bardziej od mężczyzn – stosunek 63,7% kobiet do 45,5% mężczyzn. W 2013 r. akcje charytatywne przez SMS częściej wspierali mężczyźni (43,2 %) niż kobiety (40,9%).
W 2013 r. spadła także liczba osób, które nie korzystają z SMS Premium, ale deklarują, że gdyby korzystały, to przede wszystkim wsparłyby akcje charytatywne – 28% respondentów. W 2013 było ich 30,2 %. W 2012 r. wsparcie dla takich akcji było w zestawieniu pierwsze, w 2013 r. drugie - najwięcej respondentów wybrałoby rozrywkę (29,4%).
Dlaczego mniej
Trudno jednoznacznie określić przyczyny spadku odsetka osób wspierających akcje charytatywne za pomocą SMS-ów. Być może wynika to po prostu ze wzrostu popularności SMS-ów w innych sektorach – coraz częściej są one używane przy kupnie jakiegoś produktu czy usługi. Warto zauważyć, że liczba osób korzystających z SMS-ów Premium (wszelkiego rodzaju, więc nie tylko nadawców SMS-ów charytatywnych) nie wzrosła – odsetek respondentów w 2013 r. wyniósł 27%, w 2012 r. – 28,5%. Oznacza to, że im więcej osób płaci za usługi SMS-ami, tym mniej wspiera organizacje.
Kwoty, jakie respondenci miesięcznie przeznaczają na SMS-y Premium wzrosły tylko nieznacznie (to interesujące dla organizacji, ponieważ dostosować ceny SMS-ów do możliwości abonentów).
deklaracje wydatków na SMS-y | w 2012 r. | w 2013 r. |
do 5 zł | 65,7% badanych | 58% badanych |
do 15 zł | 19,7% | 20% |
do 30 zł | 8,3% | 11% |
do 50 zł | 3,0% | 5,3% |
do 100 zł | 1,3% | 2,3% |
powyżej 100 zł | 1,9% | 3,5% |
Czy to oznacza, że organizacje mniej chętnie korzystają z akcji SMS-owych? – Z naszych informacji wynika, że nie słabnie liczba klientów zainteresowanych organizacją akcji Premium SMS w organizacjach pozarządowych – wyjaśnia Tomasz Szymanowski, rzecznik prasowy Serwer SMS.pl. – Nie odczuwamy spadku zainteresowania, a nawet takich podmiotów z każdym rokiem przybywa.
Pobierz
-
aktualność, puścić dziś
977398_201404281623320286 ・38.72 kB
-
[9. na 18 czerwca]
984893_201405261542540328 ・38.72 kB