Nie kupuj pamiątek wykonanych z dzikich zwierząt i roślin! Takie zakupy mogą przyczynić się do wymierania gatunków, a Ty narażasz się na poważne konsekwencje prawne – tak brzmi główny przekaz ogólnopolskiej akcji edukacyjnej pt. SŁOŃ OD KROKODYLA RÓŻNI SIĘ… CENĄ!, prowadzonej przez Towarzystwo Ochrony Przyrody „Salamandra”. Obecnie ponad 30 000 gatunków roślin i zwierząt na całym świecie zagrożonych jest wyginięciem właśnie z powodu nielegalnego handlu.
W wielu miejscach na świecie można kupić zwierzęta należące do gatunków chronionych. Są zabijane, zjadane, wypychane, robi się z nich pamiątki, medykamenty oraz trzyma w domach jako zwierzęta domowe. Ponad 5 000 gatunków zwierząt jest zagrożonych wyginięciem z powodu nielegalnego handlu. Jest to druga, po utracie siedlisk, przyczyna wymierania gatunków. Według różnych szacunków biznes oparty na handlu dzikimi gatunkami roślin i zwierząt przynosi roczne globalne zyski wysokości kilku miliardów dolarów – to trzeci co do zyskowności czarny rynek świata – po handlu bronią i narkotykami.
Egzotyczne okazy z wielu krajów świata można znaleźć w sklepach, na giełdach i stronach internetowych na całym świecie, w tym w Polsce. W obrocie w ciągu roku znajdują się miliony żywych zwierząt lub wyrobów z nich wykonanych. Turyści wracający do Polski próbują przewozić najdziwniejsze pamiątki, takie jak: łapy krokodyli, torebki ze skór warana, szczęki rekina, buty z pytona. Nieświadomi szkód wyrządzanych środowisku oraz kary, jaka grozi za przemyt.
Jak pokazuje przykład wielu gatunków, popyt na egzotyczne pamiątki lub inne egzotyczne okazy może mieć dramatyczne skutki. Przez sto ostatnich lat człowiek doprowadził do zmniejszenia się o 95% populacji tygrysa (Panthera tigris). Obecnie na wolności żyje jedynie ok 3200 tygrysów. Z jednej strony przyczyną jest utrata siedlisk, z drugiej – popyt na skóry i produkty Tradycyjnej Medycyny Azjatyckiej, która zawiera sproszkowane części tygrysa.
Celem kampanii jest podwyższenie poziomu świadomości społecznej w zakresie nielegalnego handlu gatunkami zagrożonymi wyginięciem oraz ograniczenie tego procederu szczególnie poprzez właściwe wybory konsumenckie. Głównym elementem kampanii jest cykl filmów dokumentalnych o charakterze edukacyjnym pt. „Mapa ginącego świata”. Gospodarzem filmów jest aktor Mateusz Damięcki, a zdjęcia do cyklu realizowane były w Kenii, Sri Lance, Wietnamie oraz na Madagaskarze. Widzowie obejrzą cykl w 2016 roku na antenach TVP 1 i TVP Polonia.
Źródło: inf. nadesłana