Śląskie otwarte na biznes społecznie odpowiedzialny
Inicjowanie przedsięwzięć służących popularyzacji idei społecznej odpowiedzialności biznesu, a także promocja społecznie odpowiedzialnych postaw i upowszechnianie dobrych praktyk w tym zakresie to główne cele Rady ds. Społecznej Odpowiedzialności Biznesu. To pierwsza tego typu instytucja o charakterze regionalnym w Polsce. 7 września 2011 r. Rada zainaugurowała swoją działalność.
Rada ma pełnić funkcję opiniodawczo-doradczą dla Zarządu Województwa Śląskiego, a jej działania ogniskować się będą wokół inicjowania, opiniowania, wspierania i promocji przedsięwzięć służących edukacji i zrozumieniu idei społecznej odpowiedzialności biznesu poprzez propagowania społecznie odpowiedzialnych postaw i upowszechnianie dobrych praktyk w tym aspekcie.
Do zakresu jej działania należeć będzie również m.in. tworzenie warunków dla lepszej komunikacji i dialogu między administracją publiczną, biznesem, partnerami społecznymi oraz organizacjami pozarządowymi, proponowanie rozwiązań dotyczących koordynacji działań organów administracji samorządowej w zakresie promocji i wprowadzania zasad społecznej odpowiedzialności biznesu na terenie województwa, inspirowanie przedsięwzięć promujących odpowiedzialne inwestycje, zrównoważoną konsumpcję oraz edukację społeczną w regionie.
- Rada ds. Społecznej Odpowiedzialności Biznesu będzie pierwszym tego typu organem na szczeblu regionalnym i platformą współpracy między przedsiębiorcami, instytucjami około biznesowymi oraz administracją publiczną i organizacjami pozarządowymi. Warto pamiętać, że prowadzenie społecznie odpowiedzialnego biznesu przynosi korzyści nie tylko dla samych przedsiębiorców, ale i dla całego regionu - podkreśliła wicemarszałek Aleksandra Gajewska-Przydryga.
Podczas spotkania inaugurującego działalność Rady wręczono nominacje dla jej członków i powołano zespoły robocze odpowiedzialne merytorycznie za poszczególne aspekty jej działalności. W składzie Rady obok przedstawicieli władz regionu, z marszałkiem Adamem Matusiewiczem i wicemarszałek Aleksandrą Gajewską-Przydrygą, znaleźli się m.in. przedstawiciele wojewódzkich organizacji związkowych i organizacji pracodawców, radni sejmiku, przedstawiciel wojewody, dyrektorzy wydziałów Urzędu Marszałkowskiego, a także przedstawiciele firm i organizacji pozarządowych z naszego regionu.
Według Michała Wójcika, radnego Sejmiku Województwa Śląskiego i jednego z inicjatorów powołania Rady, społeczna odpowiedzialność biznesu wykracza także poza ramy biznesowych relacji i przekłada się na transparentność funkcjonowania przedsiębiorstwa w środowisku biznesowym, stanowiąc często cenną informację dla potencjalnych klientów firmy. - Prowadzenie polityki społecznej odpowiedzialności przez konkretną firmę sprawia, że mamy świadomość tego, czym zajmuje się to przedsiębiorstwo, czy polityka prowadzona w tym przedsiębiorstwie jest całkowicie przejrzysta, wiemy jaką działalnością charytatywną się zajmuje, czy ma systemy jakości wdrożone, w jaki sposób produkuje. Nawet oznaczenia na opakowaniach, w których znajdują się produkty danej firmy, to także przykład społecznej odpowiedzialności biznesu prowadzonej przez dane przedsiębiorstwo - wylicza Wójcik.
Rada ds. Społecznej Odpowiedzialności Biznesu spotykać się będzie przynajmniej raz na kwartał. W celu realizacji szczegółowych zadań powołano zespoły robocze, w skład których weszli m.in. przedstawiciele organów samorządu terytorialnego, gospodarczego, organizacji związkowych i pozarządowych oraz jednostek naukowo-badawczych i uczelni wyższych.
Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to dobrowolna strategia uwzględniająca społeczne, etyczne i ekologiczne aspekty w działalności gospodarczej i w kontaktach biznesu z jego otoczeniem. Nie ogranicza się wyłącznie do przestrzegania norm formalnych i prawnych, ale kładzie istotny nacisk na zwiększenie inwestycji w zakresie ochrony środowiska, zasoby ludzkie czy ściślejszą współpracę ze środowiskami naukowymi i około biznesowymi. Oznacza także wkład biznesu w realizację polityki zrównoważonego rozwoju oraz taki sposób prowadzenia firmy, w którym priorytetem jest nie tylko zysk ekonomiczny, ale przede wszystkim osiągnięcie zdrowej równowagi pomiędzy efektywnością, dochodowością i interesem społecznym. Fundamentem społecznej odpowiedzialności biznesu jest budowanie działalności produkcyjnej i usługowej w oparciu o trwałe i przejrzyste relacje na wszystkich szczeblach prowadzenia działalności gospodarczej. To długotrwałe, wieloaspektowe podejście do biznesu, oparte na zasadach dialogu społecznego i poszukiwaniu rozwiązań korzystnych dla każdej ze stron, nie tylko samych przedsiębiorców, ale i pracowników.