#skasujciastko – wspólna akcja organizacji społecznych z okazji Dnia Ochrony Danych Osobowych
Dane osobowe zazwyczaj kojarzą się z imieniem, nazwiskiem czy numerem telefonu, ale już niekoniecznie z aktywnością w Internecie. Tymczasem to właśnie w sieci rozsiewamy ich najwięcej. W Dzień Ochrony Danych Osobowych startuje akcja edukacyjna #skasujciastko, która ma za zadanie uświadomić, jakie dane zostawiamy w Internecie i kto z nich korzysta.
– Kiedy czekasz na załadowanie strony internetowej, w tle odbywa się wielka operacja. Twoje dane (wiek, płeć, miejsce zamieszkania, model urządzenia i system operacyjny, język i lokalizacja, wyszukiwane słowa i odwiedzane strony) trafiają do dziesiątek, jeśli nie setek firm, które biją się o twoją uwagę – o możliwość wyświetlenia ci reklamy. Nie masz kontroli nad tym, gdzie trafią twoje dane, jakie wnioski zostaną na ich podstawie wyciągnięte na twój temat, nie możesz skorzystać z praw, jakie daje ci RODO” – wyjaśnia Katarzyna Szymielewicz z Fundacji Panoptykon.
W ramach akcji edukacyjnej #skasujciastko Fundacja Panoptykon przygotowała szereg materiałów wyjaśniający mechanizm działania reklamy internetowej – w tym raport "Śledzenie i profilowanie w sieci: Jak z klienta stajesz się towarem?".
Przeczytaj raport "Śledzenie i profilowanie w sieci: Jak z klienta stajesz się towarem?"
-
panoptykon_raport_o_sledzeniu_final.pdf
pdf ・2.11 MB
Do akcji #skasujciastko włączyły się organizacje i instytucje, które zajmują się tematyką edukacji medialnej i bezpieczeństwa w sieci (m.in. Centrum Cyfrowe, Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów, Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej, Nowoczesna Polska, NASK, Inicjatywa Kultury Bezpieczeństwa, Geek Girls Carrots, Koło Naukowe Cyberprzestrzeni i Social Media).
Pomysł na tak szeroką współpracę został zainspirowany przez kampanię „Organizacje Społeczne. To działa”, której jesteśmy partnerem. Jednym z celów kampanii jest promowanie działań organizacji, a także zacieśnianie sektorowej współpracy.
Źródło: Fundacja Panoptykon