Sieci hotelarskie i hotele wycofują jaja z chowu klatkowego
Już 15 sieci hotelarskich w Polsce zadeklarowało się do wycofania jaj pochodzących z chowu klatkowego nie później niż do 2025 roku. Opublikowane oświadczenia można znaleźć na stronach internetowych firm z zamieszczoną informacją o wycofaniu jaj świeżych, przetworzonych, a także półproduktów i produktów gotowych zawierających jaja “trójki”.
Badania opinii publicznej, reformy w systemie chowu kur, przemiany na rynku polskim oraz pojawiające się kolejne zamienniki jaj wskazują na to, że jajka “trójki” przechodzą powoli do przeszłości. Oprócz hoteli swoje deklaracje o wycofaniu jajek z chowu klatkowego z produkcji lub sprzedaży ogłaszają również producenci żywności, sieci handlowe i hurtowe, a także restauracje, kawiarnie oraz cateringi. Aż 137 firm do końca 2019 roku poinformowało o takiej decyzji.
Pod koniec maja 2020 roku Stowarzyszenie Otwarte Klatki opublikowało drugą edycję raportu, który przedstawia informacje o zmianach na rynku jajecznym w ostatnich latach. W badaniu uwzględniono postęp w wycofywaniu jajek “trójek” przez hotele. Do badania zostało zaproszonych 12 firm, dwie z nich – Scandic Polen oraz Grupa AccorHotels – udzieliły odpowiedzi na przesłaną ankietę.
Firma Scandic Polen wycofała już całkowicie z użycia jaja klatkowe świeże i przetworzone, obecnie pracuje nad wycofaniem produktów gotowych zawierających jaja klatkowe w składzie. Grupa AccorHotels (i Grupa Orbis) informuje, że obecnie już 80% oferowanych jaj świeżych pochodzi z chowu ściółkowego.
Warto również dodać, iż przed tegorocznym badaniem swój sukces ogłosiło 5 sieci hotelarskich. Firmy, które nie używają jaj z chowu klatkowego to Hotele Spa Dr Irena Eris, B&B Hotels, Hotel Manor House SPA, IBB Hotel Długi Targ oraz Hotel Gdańsk Brovarnia.
– Gratulujemy wszystkim hotelom i sieciom hotelarskim, które wycofały z użycia jajka z chowu klatkowego lub są w trakcie ich wycofywania – mówi Maria Madej, Menadżerka Relacji Biznesowych Stowarzyszenia Otwarte Klatki – Mamy nadzieję, że w kolejnej edycji badania weźmie udział więcej firm, mając na uwadze fakt, że dobrostan zwierząt jest bardzo istotnym elementem polityki odpowiedzialnego biznesu – dodaje Madej.
Zauważalny jest także wzrost świadomości Polaków co do chowu klatkowego zwierząt. Według badań Biostat przeprowadzonych w lutym 2020 roku, aż 82% ankietowanych uważa, że hodowla kur w klatkach nie zapewnia odpowiednich warunków do życia. 54,5% Polaków jest zdania, że producenci żywności, restauracje i sieci handlowe powinny zrezygnować z używania jajek z chowu klatkowego. Co więcej, 58,3% Polaków oczekuje, że firmy będą spełniać swoje publiczne zobowiązania w zakresie poprawy dobrostanu zwierząt.
Pełny raport dostępny jest pod tym linkiem.
Źródło: Stowarzyszenie Otwarte Klatki