Program przeciwdziałania żebractwu w Poznaniu, stworzenie Ośrodka Wsparcia Rodzinnej Opieki Zastępczej PORT w Warszawie, aktywizacja gdyńskiej młodzieży, czy nowatorskie usługi opiekuńcze w Śremie – to tylko niektóre z projektów finałowych konkursu „Samorządowy Lider Zarządzania 2010 Współpraca Jednostek Samorządu Terytorialnego z Organizacjami Pozarządowymi”. Dziś w Warszawie poznamy laureatów konkursu.
Do połowy 2009 r. 39 osób żebrzących na ulicach Poznania zdecydowało się skorzystać z różnych form pomocy i zrezygnowało z dotychczasowego sposobu życia. Pomoc dotarła do nich dzięki pracy streetworkerów, zatrudnionych w programie przeciwdziałania procederowi żebractwa, realizowanym w Poznaniu od 2008 r. Program został opracowany przez zespół projektowy, w skład którego wchodzą przedstawiciele instytucji publicznych i pozarządowych. Początkowe władze lokalne Poznania spotykały się z zarzutami, że wydatki związane z przygotowaniem i realizacją programu są zbędne, ponieważ żebracy są i będą. Dodatkowo część opinii publicznej obawiała się, że działania urzędu będą polegały tylko na usunięciu żebraków z ulic. Program jednak nie przewidywał żadnych represji czy karania. Skierowany był nie tylko do osób nagabujących przechodniów o jałmużnę, ale także do tych, którzy tym prośbom ulegają i udzielają pomocy finansowej. Mieszkańców Poznania namawiano, aby starali się pomagać żebrakom w inny sposób, np. kierując ich do instytucji, które zaoferują im profesjonalną pomoc. Poznaniacy byli informowani także, gdzie i jakie placówki działają. Osobom żebrzącym proponowano natomiast wszechstronną pomoc, np. zamieszkanie w ośrodkach dla bezdomnych, posiłki, terapie, edukację w Centrum Integracji Społecznej. Część osób skorzystała także z pomocy w powrocie do miejsca zamieszkania, w podjęciu pracy, w uzyskaniu dokumentów i świadczeń, czy z pomocy medycznej.
Poznański program znalazł się w gronie 13 finalistów konkursu „Samorządowy Lider Zarządzania 2010 Współpraca Jednostek Samorządu Terytorialnego z Organizacjami Pozarządowymi”. Jury zakwalifikowało do konkursu także projekty realizowane w:
- Bielinach (Rozwój i wykorzystanie potencjału turystyczno-kulturowo-społecznego gmin skupionych w Stowarzyszeniu „Lokalna Grupa Działania - Wokół Łysej Góry” na przykładzie partnerskiej realizacji projektów),
- Lesznowoli (Samorząd, który potrafi zmierzyć się z niepełnosprawnością, potrafi sobie poradzić z każdym innym problemem - na przykładzie działań gminy Lesznowola),
- Gniewie (Aktywny Gniew - wspieranie oddolnych inicjatyw obywatelskich za pośrednictwem organizacji pozarządowych),
- Jarocinie (Jarocin - gmina obywateli),
- Śremie (Ożywienie mechanizmów partnerstwa lokalnego poprzez realizację zadań Centrum Aktywności Lokalnej w gminie Śrem oraz Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczenia społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem),
- Gdyni (Aktywizacja gdyńskiej młodzieży),
- Płocku (Partnerskie działania gwarancją zaspokojenia potrzeb społecznych (na przykładzie współpracy z Zarządem Rejonowym PCK w Płocku i Zarządem Rejonowym Polskiego Komitetu Pomocy Społecznej),
- Poznaniu (Posłuchaj mnie - dziecko dotknięte przemocą pod specjalną ochroną),
- Warszawie (Ośrodek Wsparcia Rodzinnej Opieki Zastępczej PORT),
- powiecie kluczborskim (Utworzenie i innowacyjna działalność Klastra Turystycznego Województwa Opolskiego „Kraina Miodu i Mleka”)
- oraz powiecie tczewskim (Trzy Filary – Bank Partnerów Lokalnych).
Poprzez konkurs „Samorządowy Lider Zarządzania 2010 – Współpraca gmin i powiatów z organizacjami pozarządowymi” jego organizatorzy chcieli nie tylko poznać przykłady dobrych praktyk we współpracy administracji samorządowej z podmiotami społeczeństwa obywatelskiego, ale także je wypromować.
Jury oceniało projekty pod kątem ich innowacyjności, skuteczności, efektywności zastosowanego podejścia, integracja wdrożonego rozwiązania z systemem zarządzania jednostką samorządu oraz strukturami lokalnego środowiska organizacji pozarządowych oraz replikowalności praktyki zgłoszonej do konkursu, czyli możliwości jej zastosowania w różnych uwarunkowaniach (gminy mniejsze i większe, wiejskie i miejskie, środowiska o różnym poziomie aktywności społecznej itp.) oraz dostępności finansowej.
Konkurs jest jednym z komponentów projektu partnerskiego „Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych – wypracowanie i upowszechnienie standardów współpracy” (Poddziałanie 5.4.1. PO KL Wsparcie systemowe dla trzeciego sektora) realizowanego przez Związek Miast Polskich wspólnie z Departamentem Pożytku Publicznego w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej – Liderem Partnerstwa, Siecią Wspierania Organizacji Pozarządowych SPLOT, Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich, Collegium Civitas i Instytutem Spraw Publicznych.
Źródło: Związek Miast Polskich