Rusza "Manufaktura" - Ośrodek Pracy i Edukacji Fundacji Dom Wspólnoty Chleb Życia
Na początku 2006 roku Kompania Piwowarska S.A. zdecydowała się zainicjować ogólnopolską kampanię społeczną, której celem byłaby pomoc osobom wykluczonym społecznie z powodu ubóstwa. Jednym z jej finalistów była Fundacja Dom Wspólnoty Chleb Życia.
Celem inicjatywy społecznej „Warto być za” było
wsparcie polskich organizacji pozarządowych w realizacji programów
skierowanych do osób wykluczonych społecznie. W czerwcu 2006 roku
pomysłodawca akcji, Kompania Piwowarska S.A., zorganizowała konkurs
grantowy otwarty dla wszystkich organizacji pożytku publicznego
zajmujących się pomocą społeczną. Po dwóch miesiącach nadesłano ok.
100 wniosków o dofinansowanie. Eksperci ocenili złożone przez
NGO’sy propozycje pod kątem innowacyjności i długotrwałości
proponowanych rozwiązań. Do finału dotarło 20 projektów organizacji
z całej Polski. Wszystkie zostały poddane pod głosowanie publiczne.
Głosować mógł każdy wykorzystując w tym celu sms, sondę w serwisie
WWW lub kupony w prasie. Organizacje, które znalazły się w finale
musiały same zadbać o poparcie dla swoich projektów. Finał konkursu
odbył się w grudniu ubiegłego roku. Łączna pula środków
finansowych, podzielona na cztery kategorie, wyniosła 1,5 mln
zł.
„Inicjatywa Fundacji Dom Wspólnoty Chleb Życia
była doskonałym przykładem realizacji zamierzeń organizatorów
konkursu, by nagradzać projekty dające rybę, a nie wędkę” –
tłumaczy Paweł Sudoł, prezes Kompanii Piwowarskiej S.A. „Pomysł
stworzenie Manufaktury zyskał duże uznanie ekspertów zaangażowanych
w nasz konkurs. Szczęśliwie zyskał również duże poparcie lokalnej
społeczności wyrażone w głosowaniu w listopadzie ubiegłego roku.
Dzięki temu projekt zwyciężył w swojej kategorii i otrzymał
dofinansowanie w wysokości 250 tys. zł” - dodaje.
Oprócz Fundacji Dom Wspólnoty Chleb Życia w
gronie zwycięzców znalazło się jeszcze 8 innych organizacji, które
dziś kończą realizację swoich programów. Różne działania pomocowe
podejmowane w ramach tych projektów dotarły bezpośrednio lub
pośrednio do ok. 4000 osób.
Spectrum programów realizowanych w ramach I
edycji kampanii „Warto być za” jest bardzo szerokie. Przykładowe
projekty to:
- Stowarzyszenie „Kamelot” z Łodzi utworzyło w
biuro porad prawnych, udzielające miesięcznie ponad 100 konsultacji
osobom ubogim i wykluczonym,
- Fundacja „Wzrastanie” z Podkarpacia kończy
adaptację budynku na mieszkania chronione dla studiujących
dorosłych już wychowanków domu dziecka, którzy po opuszczeniu
placówki wychowawczej nie mają gdzie mieszkać,
- Stowarzyszenie Pro Publico Bono ze Szczytna
od kilku miesięcy prowadzi pomoc żywnościową dla ubogich rodzin,
aktywizuje zawodowo grupę 40 niepełnosprawnych z regionu i
organizuje zajęcia edukacyjne dla ponad setki dzieci z rodzin
patologicznych,
- Stowarzyszenie Aktywne Kobiety z Sosnowca
opiekuje się ok. 40 samotnymi, ubogimi matkami z regionu Śląska i
Zagłębia oraz ich dziećmi.
Manufaktura tworzy stały system pomocy
niskokwalifikowanym bezrobotnym, oparty o trzy, oferowane łącznie
komponenty: szkolenia zawodowe elastycznie dostosowywane do
aktualnych potrzeb, miejsce odbywania staży i praktyk zawodowych
oraz miejsca okresowego, pełnoetatowego zatrudnienia beneficjentów.
System taki w znaczny sposób poprawi sytuację osób, które z powodu
biedy, bezrobocia i niskich kwalifikacjach zawodowych są spychane
na margines życia społecznego. Ośrodek zapewni edukację i pracę dla
60 osób z regionu rocznie.
28 czerwca rozpoczyna się druga edycja kampanii „Warto być za”. Do wzięcia udziału w konkursie zapraszamy wszystkie organizacje posiadające status organizacji pożytku publicznego.
Źródło: Organizator