Raport Fundacji CentrumCSR.PL. Instytucje publiczne nie stosują klauzul społecznych i środowiskowych
Analitycy Fundacji CentrumCSR.PL przebadali blisko 1200 ogłoszeń o zamówieniach publicznych zamieszczanych przez urzędy miast, urzędy marszałkowskie, uniwersytety i instytucje centralne. Badali skalę stosowania klauzul społecznych i środowiskowych. Jedynie w 1,8 proc. przetargów wprowadzono wymogi dotyczące warunków zatrudnienia, a kwestie ekologiczne uwzględniono tylko w co piątym zamówieniu. Dlaczego? Więcej informacji na ten temat znajduje się w naszym raporcie.
Zamówienia publiczne odgrywają ogromną rolę w gospodarkach krajów Unii Europejskiej. Ich wartość w ciągu dziesięciu lat wzrosła w Polsce aż czterokrotnie. W samym 2013 roku wynosiła 142 mld zł, co stanowiło 8,76 % PKB. Mimo że 10 października 2014 roku weszła w życie nowelizacja ustawy zmieniająca przepisy dotyczące wyboru najkorzystniejszych ofert, większość instytucji nadal kieruje się w swoich wyborach tylko i wyłącznie najniższą ceną.
– Warto pamiętać, że choć zamówienia wydają się sprawami dość odległymi i typowo urzędniczymi, ich efekty odczuwamy w naszym w codziennym życiu– mówi Tadeusz Joniewicz z fundacji CentrumCSR.PL. – Przy kontraktach dla administracji publicznej jest zatrudnione mnóstwo ludzi. To, m.in. ochrona, personel sprzątający, kierowcy, specjaliści od utrzymania zieleni. Odpowiednie zapisy zawarte w zamówieniu pozwalają zapewnić im odpowiednie warunki pracy, godziwą i pewną wypłatę, zatrudnienie na etat. Przetargi mają wpływ również na środowisko, m.in. ilość wycinanych drzew czy emisji spalin. Warto zastanowić się jak wydać te ogromne środki odpowiedzialnie i zrobić podwójny pożytek z jednej rozdysponowanej kwoty.
Ogłoszenia były sprawdzane pod kątem wprowadzania zamówień zastrzeżonych, tzn. wymogu zatrudnienia przy zadaniu więcej niż 50 proc. osób niepełnosprawnych, nakazu zatrudniania grup zagrożonych wykluczeniem społecznym (m.in. bezrobotni i młodociani w celu przygotowania do pracy, niepełnosprawni, byli więźniowie) oraz zatrudniania pracowników na podstawie umowy. Badaliśmy także ilość zielonych zamówień publicznych, które zwracają uwagę, np. na wprowadzanie energooszczędnych rozwiązań czy dostarczanie produktów z materiałów nadających się do recyklingu.
Takie podejście przekłada się na poprawę jakości środowiska, redukcję kosztów, promowanie innowacyjnych rozwiązań, poprawę warunków pracy, kontrolę nad przestrzeganiem prawa przez wykonawcę, a także przynosi korzyści wizerunkowe.
Prowadzony przez nas monitoring zrównoważonych zamówień publicznych ma upowszechniać wiedzę o korzyściach płynących z wdrażania takich rozwiązań, przedstawiać możliwości ich stosowania, a także sprawdzać czy wybrane instytucje publiczne prowadzą odpowiedzialną politykę w zakresie ich oddziaływania na społeczeństwo i środowisko naturalne. Pierwszy etap trwał od lipca do grudnia 2014 (projekt będzie kontynuowany do marca 2016 roku). Fundacja sprawdziła zamówienia 80 instytucji publicznych na szczeblu centralnym i samorządowym z Warszawy, Wrocławia, Katowic, Krakowa i Poznania. W każdym z tych miast ze względu na swoją opiniotwórczą rolę analizie zostały poddane również po trzy uczelnie: humanistyczna, techniczna oraz ekonomiczna.
Wyniki pokazują, że świadomość znaczenia zrównoważonych zamówień publicznych wciąż jest niewystarczająca, a skala wprowadzania zrównoważonych rozwiązań marginalna. Jednak wybrane przykłady pokazują, że polskie instytucje wiedzą, jak to robić (znajdują się w dziale „Dobre Praktyki” raportu). Mamy nadzieję, że wyniki monitoringu oraz prowadzone przez nas działania edukacyjne doprowadzą do znacznego zmniejszenia liczby niepokojących zjawisk.
Pobierz
Źródło: Fundacja CentrumCSR.PL