Ranking dostępności produktów roślinnych w sieciach handlowych. Hipermarkety na prowadzeniu
Już nie tylko sieciowe restauracje dostrzegają potrzeby coraz większej grupy aktywnych fleksitarian. Rosnące zainteresowanie roślinnym jedzeniem to sygnał, w który wsłuchują się także sieci handlowe. RoślinnieJemy we współpracy z Fundacją Alberta Schweitzera publikuje ranking dostępności produktów roślinnych w czołowych polskich marketach. W 2020 roku prym wiodą sklepy wielkopowierzchniowe, a na końcu stawki znalazły się polskie sieci handlowe.
Badanie polegające na analizie oferty produktów roślinnych w 14 największych sieciach handlowych w Polsce przeprowadzono na przełomie 2019 i 2020 roku. Na roślinne zakupy w 2020 roku najlepiej wybrać się do Auchan. Drugie miejsce w rankingu przypadło hipermarketom Carrefour, w których szczególnie zadowolone będą osoby lubujące się w słodyczach – w kategoriach słodyczy i lodów na bazie mleka roślinnego przoduje właśnie ta francuska sieć. Ostatnie miejsce na podium przypadło marce Kaufland, która z powodzeniem wdraża do oferty roślinne produkty pod marką własną “Take It Veggie”.
– Cieszy nas, że nasza praca została zauważona i doceniona. Auchan rozwija kategorię produktów roślinnych w odpowiedzi na nowe trendy żywieniowe i zapotrzebowanie klientów oraz w trosce o dobrostan zwierząt –komentuje Inga Szaniawska, Koordynator CSR, Auchan Polska. –Ta kategoria produktów jest również korzystna z punktu widzenia środowiska, zatem realizujemy tu kilka celów wynikających z naszej strategii CSR. Planujemy dalszy rozwój oferty roślinnej w zakresie alternatyw mięs, nabiału oraz gotowych dań – dodaje Szaniawska.
Najwyższą pozycję, biorąc pod uwagę wyłącznie dyskonty, zajęła sieć Lidl, przede wszystkim ze względu na dostępność roślinnych alternatyw mięsa w stałej ofercie oraz szerszą, w porównaniu do innych sieci w tym formacie, ofertę alternatyw nabiału – konsumenci zaopatrzą się w Lidlu między innymi w roślinną śmietanę.
W podstawowe produkty roślinne, takie jak tofu czy alternatywy mleka już dzisiaj można zaopatrzyć się w większości sieci ujętych w badaniu. Na półkach coraz częściej pojawiają się roślinne kiełbaski, wędliny czy burgery. Stawkę rankingu zamykają polskie sieci – Dino i Lewiatan. Tu konsumenci zainteresowani nowymi roślinnymi produktami będą musieli ograniczyć się do podstawowych zakupów (owoce i warzywa, kasze, makarony, pasty warzywne na kanapki).
– Jesteśmy świadkami niezwykle prężnie rozwijającego się trendu związanego z konsumpcją produktów roślinnych. Dziś nie mamy problemu z zakupem alternatyw mięsa i nabiału w większych sieciach handlowych w całej Polsce – mówi Ewa Prokopiak, Corporate Relations Manager w Fundacji Alberta Schweitzera. – To sytuacja, o jakiej jeszcze kilka lat temu mogliśmy jedynie pomarzyć. Mamy jednak nadzieję, że to dopiero początek rewolucji, a wszystkie sieci handlowe potraktują opublikowany przez nas ranking jako zachętę do jeszcze większego rozszerzania swojej oferty o kolejne produkty roślinne – dodaje.
Według sondażu przeprowadzonego w maju 2019 roku przez panel Ariadna na zlecenie Roślinniejemy, już ponad trzy miliony Polaków i Polek to weganie i wegetarianie. Znaczna część społeczeństwa decyduje się na ograniczenie spożycia mięsa – wśród osób, które wskazały, że spożywały mięso w okresie miesiąca przed przeprowadzeniem badania, aż 38,5% twierdzi, że w znaczny lub umiarkowany sposób ograniczyły one jego spożycie w ciągu ostatniego roku. Rosnącą popularność produktów roślinnych dostrzegają kolejne firmy.
– Siłę i skalę roślinnego trendu potwierdzają kolejne kategorie produktów roślinnych private label w sieciach handlowych. Kwestią czasu jest pojawienie się na stałe na półkach chłodniczych roślinnych alternatyw mięsa pod markami własnymi w sieciach i dyskontach – analogicznie do obecności marek własnych w kategorii roślinnych alternatyw mleka, które obecnie oferują prawie wszystkie sieci handlowe – podsumowuje Maciej Otrębski, Strategic Partnerships Manager w RoślinnieJemy.
Pełna treść raportu dostępna jest bezpłatnie pod tym linkiem.
O kampanii RoślinnieJemy
Celem kampanii RoślinnieJemy jest wsparcie producentów żywności, sieci handlowych, właścicieli restauracji we wprowadzaniu oraz promowaniu roślinnych produktów i dań. Swoje działania Roślinniejemy opiera na badaniach rynku, społecznych ankietach oraz rzetelnej wiedzy z zakresu kuchni roślinnej i najnowszych światowych trendów. W ramach kampanii Roślinniejemy prowadzona jest także akcja “Roślinne poniedziałki” inspirowana ogólnoświatowym “Meatless Mondays”, której celem jest zachęcenie odbiorców do ograniczenia spożycia produktów odzwierzęcych raz w tygodniu.
O Fundacji Alberta Schweitzera
Fundacja Alberta Schweitzera to organizacja, której misją i długoterminowym celem jest doprowadzenie do zakończenia chowu przemysłowego zwierząt oraz popularyzacja diety roślinnej. Swoje cele Fundacja realizuje poprzez kampanie takie jak Polska bez klatek, Tydzień na weganie czy Głos dla karpi. Działania i sukcesy Fundacji zostały zauważone przez Animal Charity Evaluators i w 2018 oraz w 2019 roku otrzymała ona tytuł TOP CHARITY zostając tym samym uznaną za jedną z czterech najskuteczniejszych organizacji prozwierzęcych na świecie.
Źródło: Stowarzyszenie Otwarte Klatki