Rady Pożytku apelują o zaniechanie zmian w Prawie Oświatowym. MEiN odpowiada
Organizacje pozarządowe alarmują, że zmiany proponowane w Prawie Oświatowym ograniczą możliwości działania organizacji pozarządowych w szkołach. W październiku Mazowiecka i Warszawska Rada Działalności Pożytku Publicznego skierowały apel do Ministra Edukacji i Nauki o odstąpienie od projektu nowelizacji Prawa Oświatowego. W odpowiedzi na ten apel MEiN przekonuje, że zmiany nie ograniczają działania organizacji pozarządowych, a jedynie zobowiążą je do przygotowania rzetelnej i pełnej informacji na temat zajęć prowadzonych z uczniami w szkole. Prezentujemy oba pisma.
Stanowisko Mazowieckiej i Warszawskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego w sprawie zmian w Prawie Oświatowym
(…) W naszym odczuciu projektowane zmiany w Prawie Oświatowym:
Dyskredytują dotychczasowe, wypracowywane przez trzydzieści lat, zasady i praktyki współpracy samorządów lokalnych, szkół i organizacji służące wspieraniu szkół przez organizacje pozarządowe.
Podważają:
rolę samorządu terytorialnego w dostosowywaniu działań edukacyjno-wychowawczych adekwatnych do potrzeb uczniów, nauczycieli i placówek oświatowych na swoim terenie;
sens współpracy trójstronnej – samorządu, szkół, przedszkoli i organizacji pozarządowych, w tym działających lokalnie, na rzecz poprawy jakości nauczania, reagowania w sytuacjach kryzysowych (m.in. w stanie pandemii);
wiarygodność oceny wniosków składanych przez organizacje pozarządowe (w trybie konkursowym i tzw. małych dotacji) o dofinansowanie projektów edukacyjno-wychowawczych, procedury wyboru najlepszych odpowiadających na potrzeby placówek oświatowych na konkretnym terenie i w określonym czasie, z uwzględnieniem uwarunkowań społecznych, ekonomicznych i kulturowych;
profesjonalizm i działanie organizacji z korzyścią dla jakości edukacji i tworzenia bezpiecznych i adekwatnych do wieku warunków dla rozwoju uczniów.
Służą:
utrudnieniu lub uniemożliwieniu współpracy szkół i przedszkoli publicznych z organizacjami w zakresie dostosowywania tworzonych i realizowanych programów edukacyjno-wychowawczych do potrzeb konkretnych placówek, ich uczniów i nauczycieli, a także oczekiwań rodziców i opiekunów dzieci i młodzieży;
wprowadzeniu nieuzasadnionego, niesprawiedliwego i przeciwnego zasadom społeczeństwa obywatelskiego podziału na projekty realizowane przez organizacje pozarządowe ze wsparciem środków administracji rządowej, oraz te finansowane z innych źródeł, w tym, ze środków samorządowych.
Godzą w ideę działania organizacji i zasady ich funkcjonowania ściśle określone w odpowiednich przepisach, zwłaszcza w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, z których jasno wynika, że organizacje prowadzą działalność pożytku publicznego i dla DOBRA PUBLICZNEGO.
Pomijają fakt, ogromnego wsparcia merytorycznego, ale też usprawniającego naukę zdalną i hybrydową jakie otrzymały i mogą otrzymywać przedszkola, szkoły, uczniowie i nauczyciele w okresie pandemii. Ale też w innych trudnych momentach dla polskiej szkoły, np. w okresie po likwidacji gimnazjów, czy strajku nauczycieli.
(…)
Nie możemy dopuścić do zmniejszenia udziału organizacji pozarządowych w wychowaniu dzieci i młodzieży, i ogólnie roli organizacji w społeczeństwie, gdyż dalszą tego konsekwencją będzie osłabienie funkcjonowania społeczeństwa obywatelskiego, którego organizacje są jednym z filarów.
(…)
Wobec powyższego apelujemy o całkowite zaniechanie pracy nad zmianą prawa oświatowego i powiązanych przepisów oraz procedowaniem tych zmian w przedstawionych w projekcie zakresach, w tym tych dotyczących zasad i sposobów funkcjonowania organizacji pozarządowych w polskich przedszkolach i szkołach wszystkich poziomów nauczania.
Czytaj pełne stanowisko WRDPP i MRDPP
Pismo MEiN do Warszawskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego
Ważnym zadaniem szkół i placówek jest tworzenie przyjaznego środowiska, które wspiera rozwój każdego ucznia, przygotowuje go do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności oraz respektuje prawa rodziców do wychowania dziecka zgodnie z własnymi przekonaniami. Przestrzeganie przepisów prawa, w tym praw dziecka i człowieka, jest podstawą działań szkoły oraz organu prowadzącego szkołę.
Cele kształcenia i treści nauczania oraz zadania wychowawczo-profilaktyczne szkoły ustalone w podstawie programowej są uwzględniane w programach nauczania i podczas realizacji zajęć (art. 4 ust. 24).
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, a także dla szkół ponadpodstawowych, kładzie nacisk na kształtowanie oraz wzmacnianie kompetencji społecznych i obywatelskich uczniów oraz wprowadza ucznia w świat wartości.
Odnosząc się do zmiany przepisów ustawy – Prawo oświatowe, w zakresie działalności prowadzonej przez stowarzyszenia i inne organizacje (art. 86), uprzejmie wyjaśniam, że Minister Edukacji i Nauki tak, jak dotychczas umożliwia dyrektorom szkół i placówek wielostronną współpracę z organizacjami pozarządowymi.
Uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 86 ustawy – Prawo oświatowe w szkole i placówce mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie
i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki – przepis ten nie ulega zmianie.
Tak jak dotychczas, podejmowanie współpracy z instytucjami zewnętrznymi w szkole wymaga pozytywnej opinii (zgody) rady rodziców, która jest jednym
z organów szkoły i regulacja ta nie ulega zmianie.
Projektowana zmiana dotyczy wydania opinii przez kuratora oświaty, który sprawuje nadzór nad działalnością merytoryczną szkół i placówek oświatowych. Opinia kuratora oświaty będzie dotyczyła zgodności prowadzonych zajęć z przepisami prawa, w szczególności z zadaniami wymienionymi
w art. 1 pkt 1–3, 5, 14 i 21 ustawy – Prawo oświatowe.
(…)
Procedura wydania opinii wpłynie na zwiększenie świadomości uczniów i rodziców o treściach zawartych w zaproponowanych programach. Rodzice powinni mieć prawo do decydowania o udziale dziecka w programie, jak również zasięgnięcia informacji, np. o posiadanym przez osoby prowadzące zajęcia doświadczeniu zawodowym, kompetencjach i umiejętnościach w zakresie realizowanych zajęć.
(…)
Proponowane zmiany nie ograniczają działania organizacji pozarządowych. W związku z proponowanymi zmianami podmioty będą obowiązane
do przygotowania rzetelnej i pełnej informacji na temat zajęć prowadzonych z uczniami w danej szkole.
Czytaj pełną wersję pisma MEiN do Warszawskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego
Wysłuchanie społeczne
6 grudnia 2021 r. w Sejmie odbyło się wysłuchanie społeczne w sprawie zmian w Prawie Oświatowym, zorganizowane w odpowiedzi na apele środowisk oświatowych (w tym także organizacji pozarządowch) przez partie opozycyjne. Mimo zaproszenia na spotkanie nie przybyli przedstawiciele Ministra Edukacji i Nauki.
8 grudnia 2021 sejmowa Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży planowała zająć się zmianami w ustawie Prawo Oświatowe. Projekt rządowy miał jeszcze tego samego dnia zostać skierowany do drugiego czytania na posiedzeniu sejmu. We wtorek, 7 grudnia 2021 r., posłowie otrzymali jednak informację, że rząd wykreślił z porządku obrad czytanie i głosowanie nowelizacji ustawy.
Źródło: Warszawska Rada Działalności Pożytku Publicznego
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23