Z końcem stycznia w Miłomłynie odbyło się kolejne spotkanie Rady Programowej Sieci HEROLD. Przy udziale blisko 30 przedstawicieli organizacji członkowskich oraz ewaluatora podsumowany został projekt „Akademia HEROLD”. Powstały plany na przyszłość, wybrany został nowy Przewodniczący oraz Zarząd Sieci.
Projekt znacząco wpłynął na rozwój Sieci i wzmocnienie organizacji członkowskich, podniósł wiedzę i umiejętności liderów pozarządowych w regionie – ocenili uczestnicy dwudniowego spotkania w Miłomłynie, z pomocą Beaty Wrzosek, ewaluatorki. Za najbardziej wartościowe działania uznali oni doradztwo oraz cykle edukacyjne w postaci Szkoły Animatorów Społecznych oraz Szkoły Trenerów. Z uwagi na fakt, że skorzystanie z ofert Szkół było ograniczone określoną liczą uczestników, wskazanym jest kontynuowanie tego typu działań, które już dziś spotkałoby się z zainteresowaniem wielu osób.
Projekt dobiega końca, a organizacje członkowskie wciąż oczekują wsparcia – to wynik diagnozy potrzeb przeprowadzonej wśród organizacji, którą zaprezentowano podczas spotkania. Czego dokładnie oczekują? Przede wszystkim szkoleń i doradztwa. I tu główną potrzebą jest zyskanie wiedzy z zakresu komunikacji interpersonalnej, zarządzania organizacją pozarządową, tworzenia i zarządzania projektami. Braki odczuwają także w prowadzeniu księgowości, znajomości wymagań prawnych wobec organizacji oraz promowaniu swoich działań.
Podczas spotkania Rady Programowej HEROLDa dyskutowano także nad członkostwem w Sieci oraz aktywnością organizacji wchodzących w jej skład. Zebrane zostały wspólne oczekiwania wobec Sieci oraz określone zostały możliwości, jakie zaoferować jej mogą poszczególne organizacje. – Określiliśmy minimalny standard aktywności organizacji członkowskich, który stanie się częścią opracowywanego planu działania Sieci. Wspólnie dokonaliśmy przeglądu organizacji członkowskich, wskazaliśmy organizacje nieaktywne lub mało aktywne, z którymi rozmowy podejmie Zarząd Sieci – mówi Maciej Bielawski, koordynator projektu „Akademia HEROLD”. – Nieco czasu poświęciliśmy także na prace nad planem działania Sieci. Tu skoncentrowaliśmy się przede wszystkim na wyłonieniu najważniejszych działań do realizacji na najbliższe dwa lata. Ostateczną wersję planu dopracuje Zarząd, a następnie podda go pod konsultacje organizacji członkowskich.
Dwudniowe spotkanie w Miłomłynie zaowocowało również zmianami w strukturach Sieci. W wyniku głosowania nowym Przewodniczącym został Maciej Bielawski, reprezentujący Elbląskie Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Pozarządowych. W skład Zarządu HEROLDa weszli:
- Małgorzata Hołubiec – Ostródzkie Stowarzyszenie Kulturowe „SASINIA”
- Michał Łapiński – Lokalna Grupa Działania „Ziemia Lubawska”
- Beata Jarosz – Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju Gminy Wilczęta
- Dariusz Ignatowicz – Stowarzyszenie Elbląg Europa.
Od marca rozpocznie się realizacja kolejnego projektu sieciowego – „Niezbędnik animatora”. Do udziału w nim zaproszone zostaną osoby pochodzące z organizacji członkowskich Sieci HEROLD, mające swoją siedzibę w miejscowościach liczących do 25 tys. mieszkańców. Projekt realizowany we współpracy ze Stowarzyszeniem CAL z Warszawy, umożliwi przeprowadzenie cyklu edukacyjnego dla animatorów społecznych. Rekrutacja uczestników rozpocznie się w drugiej połowie lutego.
Spotkanie odbyło się w ramach projektu „Akademia HEROLD – rozwój i wzmocnienie sieci organizacji pozarządowych na rzecz rozwoju Warmii i Mazur”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Źródło: HEROLD