Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju poinformowało 4 listopada 2014, że Rada Ministrów zatwierdziła Kontrakty Terytorialne (KT) dla siedmiu kolejnych województw. Wskazują one priorytetowe dla rządu i samorządów cele do realizacji w najbliższych latach, niezbędne do ich osiągnięcia działania oraz najważniejsze przedsięwzięcia.
Rząd przyjął kontrakty dla województw: lubuskiego, małopolskiego, opolskiego, dolnośląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego oraz zachodniopomorskiego. Następnie musza one zostać zatwierdzone przez Zarządy Województw. Umożliwi to ich podpisanie przez strony – rządową oraz samorządową – w najbliższym możliwym czasie. Dotychczas zawarte zostały dwa kontrakty – dla województwa śląskiego (podpisany 25 września br.) i podlaskiego (27 września br.). Szacuje się, że zaangażowanie środków publicznych, europejskich i krajowych na działania z zakresu polityki rozwoju, w skali całego kraju w latach 2014-2023, może wynieść ok. 400 mld zł, w tym:
-
w woj. lubuskim – ok. 11,8 mld zł
-
w woj. małopolskim – ok. 32,8 mld zł,
-
w woj. opolskim – 10,1 mld zł,
-
w woj. dolnośląskim – ok. 27,9 mld zł,
-
w woj. podlaskim – ok. 18,5 mld zł,
-
w woj. śląskim – ok. 40.9 mln zł,
-
w woj. świętokrzyskim – ok. 14,3 mld zł,
-
w woj. warmińsko-mazurskim – ok. 18,8 mld zł,
-
w woj. zachodniopomorskim – ok. 21,5 mln zł.
Czy jest kontrakt terytorialny
Kontrakt Terytorialny to nowy instrument koordynacji działań administracji rządowej i samorządowej na obszarze województwa, służący uzgodnieniu przez rząd i władze regionu najważniejszych celów i przedsięwzięć mających istotne znaczenie dla rozwoju kraju oraz wskazanego w nim województwa. Po wynegocjowaniu z Komisją Europejską programów regionalnych, do KT zostaną wprowadzone zapisy dotyczące zasad ich realizacji.
Korzyści z zawarcia KT
KT przyczyni się do wzrostu efektywności działań podejmowanych z poziomu krajowego i samorządowego oraz ich lepszego ukierunkowania. Wpłynie na lepszą współpracę na różnych szczeblach realizacji polityk publicznych i zwiększy rolę regionów w kreowaniu polityki rozwoju. Rozmowa o potrzebach i atutach danego województwa w kontekście potrzeb rozwojowych całego kraju, służy ustaleniu priorytetów inwestycyjnych na danym obszarze, dzięki czemu jeszcze lepiej odpowiadają one regionalnej specyfice. Zwiększa się także zaangażowanie samorządów w planowanie rozwoju.
Kontrakt będzie obejmował działania realizowane na poziomie krajowym (przez stronę rządową) oraz na poziomie regionalnym (przez województwo, powiat, gminę). Nastąpi lepsza integracja źródeł finansowania pochodzących z Unii Europejskiej, budżetu państwa i budżetów samorządowych, co przełoży się na komplementarność podejmowanych przez różne szczeble działań rozwojowych. Oznacza to także konkretne oszczędności i wzrost efektywności działań publicznych. Kontrakt to pierwsza odsłona zmian w podejściu do finansowania rozwoju w regionach.
Proces podpisywania kontraktów
Zadaniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju było opracowanie we współpracy z właściwymi ministrami stanowiska (tzw. mandat negocjacyjny) dotyczącego zakresu i treści Kontraktu Terytorialnego, w tym celów mających istotne znaczenie dla rozwoju kraju oraz województwa objętego umową, a następnie przedstawienie go do wiadomości Radzie Ministrów. Na poziomie regionalnym, analogiczne prace wykonał Zarząd Województwa, włączając w uzgodnienia jednostki samorządu terytorialnego z całego regionu. Ostateczny mandat przyjął on w drodze uchwały. Tak wypracowane stanowiska były podstawą do negocjacji KT dla poszczególnych województw. Wynegocjowany Kontrakt zatwierdza Rada Ministrów oraz Zarząd Województwa. Jego podpisanie stanowi zwieńczenie procesu negocjacji.