Już jutro, 4 stycznia projekt zmian w prawie oświatowym, tzw. lex Czarnek po raz kolejny trafi do Sejmu. Nowelizacja zakłada upartyjnienie i centralizację szkoły. Dlatego dziś w całej Polsce przeciw „lex Czarnek” odbywają się konferencje prasowe z udziałem przedstawicieli organizacji społecznych, środowisk oświatowych, rodziców i uczniów oraz korporacji samorządowych, w tym Unii Metropolii Polskich, Związku Miast Polskich oraz ruchu samorządowego – Tak! dla Polski.
Pierwsze czytanie projektu zmian w prawie oświatowym znanego jako „lex Czarnek” odbędzie się jutro, 4 stycznia o godz. 15.00 na posiedzeniu Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży i Komisji Obrony Narodowej.
Projekt nowelizacji przygotowany przez resort oświaty umacnia władzę kuratorów, ogranicza autonomię szkół i odbiera rodzicom, uczniom i wspólnotom lokalnym wpływ na to, co się dzieje w szkołach. Dlatego z całej Polski płyną apele do posłów i posłanek o odrzucenie w Sejmie „lex Czarnek” i wycofanie się rządu z powszechnie krytykowanych planów centralizacji i upartyjnienia szkoły.
Jak zmieni szkołę „lex Czarnek”?
Wprowadzenie w życie zmian szykowanych przez resort oświaty (tzw. lex Czarnek) to przede wszystkim:
– umożliwienie arbitralnego odwoływania i zastępowania dyrektorów placówek oświatowych posłusznymi władzy funkcjonariuszami. Kurator reprezentujący ministra będzie mógł odwołać dyrektora z powodu „niewypełnienia zaleceń”, bez uzasadnienia i bez możliwości odwołania się od tej decyzji;
– wprowadzenie dodatkowych sankcji karnych za „niedopełnienie obowiązków w zakresie opieki lub nadzoru nad małoletnim” (choć nauczyciel i dyrektor podlegają już jako funkcjonariusze publiczni sankcjom zapisanym w kodeksie karnym) np. za zorganizowanie zajęć lekcji o Konstytucji RP, o ochronie praw człowieka, ochronie klimatu i środowiska, zajęć o równouprawnieniu?
– ograniczenie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego w prowadzeniu placówek oświatowych, w tym ich decyzyjności w sprawie wyboru dyrektora oraz tworzenia lokalnej sieci szkół;
– drastyczne ograniczenie autorskich programów, dostosowanych do potrzeb różnych uczniów, ograniczenie zajęć i programów dodatkowych, w tym realizowanych przez organizacje społeczne – kurator będzie decydował o tym, jakie zajęcia mogą się odbyć na terenie szkoły i jakie organizacje społeczne mogą je prowadzić. Kurator będzie mógł zablokować także takie zajęcia, które zostały przez rodziców i uczniów zaopiniowane pozytywnie.
– ograniczenie roli rodziców i uczniów w procesie edukacji – w szkole mogą pojawić się dodatkowe zajęcia lub treści, powstające z inicjatywy administracji centralnej. Zajęcia te będą wyłączone z opinii kuratorium i trafią bezpośrednio do szkół.
Zmiany w prawie oświatowym szykowane przez rządzących dotkną 270 tys. uczniów z blisko 900 miejskich placówek oświatowych oraz ponad 30 tys. nauczycieli w Warszawie.
-
Stanowisko Zarządu Związku Miast Polskich w sprawie zapowiadanych zmian w prawie oświatowym
pdf ・125.74 kB
-
Apel Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza do posłów i senatorów
pdf ・251.17 kB
-
Pismo Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza do premiera
pdf ・90.8 kB
-
Pismo Ruchu Samorządowy Tak dla Polski cz. 1
pdf ・146.14 kB
-
Pismo Ruchu Samorządowy Tak dla Polski cz. 2
pdf ・173.28 kB