Według badań przeprowadzonych przez Fundację Pro Progressio otwartość władz miasta na współpracę z potencjalnymi inwestorami jest istotnym czynnikiem przy wyborze lokalizacji biznesowej aż dla 92% ankietowanych. Otwartość ta ważna jest nie tylko na etapie inwestowania, ale także wcześniej - podczas procesu decyzyjnego. Przejawia się ona między innymi w dostępie do kluczowych danych i informacji na temat wybranego miasta czy regionu.
O potencjale inwestycyjnym miasta stanowią nie tylko jego obiektywne atuty – podaż kadry czy dostępność infrastruktury biurowej, ale także odpowiednia ich prezentacja. Do niedawna polskie miasta i regiony podkreślały głównie swoje walory turystyczne, zapominając nieco o promocji gospodarczej. Sytuacja ta ulega zmianie, a samorządy coraz odważniej sięgają po nowoczesne narzędzia komunikacji i promocji.
Polskie miasta zaczynają dostrzegać konieczność promowania się gospodarczo. Otwierają się Biura Rozwoju Regionalnego, powstają kampanie prezentujące walory inwestycyjne miejsc. Niestety nie wszystkie miasta wykorzystują potencjał współczesnych narzędzi komunikacji. Niektóre z nich nie posiadają nawet zakładki z informacjami dla inwestorów na swoich oficjalnych stronach internetowych, nie mówiąc już o tłumaczeniu witryn na języki obce. Co zaskakujące, dotyczy to nie tylko mniejszych lokalizacji, ale także niektórych miast wojewódzkich – mówi Wiktor Doktór, Prezes Fundacji Pro Progressio.
Istnieją jednak pozytywne przykłady miast prowadzących wielokanałową promocję gospodarczą nie tylko za pośrednictwem tradycyjnych narzędzi komunikacji, ale także poprzez członkostwo w różnego rodzaju stowarzyszeniach biznesowych czy udział w nowatorskich projektach. Jednym z nich jest Best2Invest (www.best2invest.org) – interaktywna platforma gromadząca dane z zakresu biznesu i ekonomii, edukacji, nieruchomości, transportu, wynagrodzeń oraz oferty kulturalno-rekreacyjnej na terenie Polski. Z systemu korzystać można bezpłatnie w sześciu językach: polskim, angielskim, niemieckim, francuskim, rosyjskim oraz hiszpańskim. Stwarza on możliwość porównania na jednej mapie rozmaitych danych dotyczących potencjału inwestycyjnego poszczególnych miast.
Platforma Best2Invest.org powstała w odpowiedzi na potrzeby inwestorów polskich i zagranicznych, którzy, szukając lokalizacji dla swojej firmy, dokonują porównawczej analizy otoczenia biznesowego. Dane zgromadzone w systemie pochodzą od władz i agencji rozwoju regionalnego poszczególnych miast, a także z Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Współpraca przy tworzeniu platformy daje samorządom możliwość promocji gospodarczej miasta dosłownie w trzy minuty. Tyle bowiem zajmuje inwestorowi uzyskanie kluczowych danych za pośrednictwem systemu– mówi Dymitr Doktór, Współtwórca i Główny Analityk platformy Best2Invest.
Źródło: Fundacja Pro Progressio