Projekt #SamoDZIELNI, którego drugą edycję właśnie zaczynamy, to odpowiedź Fundacji Polskiego Funduszu Rozwoju na realne potrzeby konkretnej grupy – młodych ludzi, dorastających w pieczy zastępczej, którzy właśnie wkraczają w dorosłość i rozpoczynają życie zawodowe. Dlatego tak wiele uwagi przywiązujemy do ewaluacji projektu i mierzenia skuteczności działań. Przygotowując drugą edycję, wykorzystaliśmy doświadczenia zebrane w pierwszej edycji.
Mierniki sukcesu
Najistotniejsze przy pomiarze skuteczności działań realizowanych w ramach projektu były: poziom zainteresowanie projektem, zarówno wśród uczestników, jak i ich opiekunów, zaangażowanie wolontariuszy, a także ilość zgromadzonego materiału merytorycznego, który pozostał do wykorzystania do kolejnych edycji projektu. Zależało nam również, aby w ramach realizacji projektu rozwiązywać realne, bieżące problemy młodzieży oraz jej opiekunów.
W pierwszej edycji Projektu #SamoDZIELNI wzięło udział łącznie 28 uczestników z 8 placówek. Rekrutacja była prowadzona na przełomie 2019 i 2020 roku. W jej trakcie pracownicy Fundacji PFR prowadzili rozmowy z opiekunami z placówek zastępczych i domów dziecka, aby ustalić, którzy z wychowanków będą najbardziej potrzebowali wsparcia, a jednocześnie mają największe szanse na przełożenie zdobytych umiejętności w realne kroki w przyszłym życiu zawodowym. W efekcie wszyscy uczestnicy zakończyli pozytywnie udział w pierwszej edycji projektu i wybrali kurs zawodowy, który chcieliby zrealizować dzięki przyznaniu bonu na rozwój.
Wolontariusze – najcenniejszy wkład organizacji
W realizację warsztatów zawodowych i rozwojowych, mimo pandemii i konieczności realizacji zajęć online, zaangażowanych było 15 wolontariuszy. Dzięki współpracy z partnerami biznesowymi Fundacji PFR udało się zaprosić do udziału w projekcie ekspertów z wielu obszarów – pracownicy Grupy PFR przekazali cenne informacje na temat biznesowych aspektów zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej oraz przygotowali młodych ludzi do rozmów o pracę, pracownicy firmy Samsung opowiedzieli o cyberbezpieczeństwie, a także o tym jak budować wizerunek biznesowy, eksperci Konica Minolta przygotowali materiały na temat możliwości kreowania ścieżek kariery w firmach technologicznych i znaczenia kształcenia przez całe życie. Natomiast wolontariuszki Banku Pekao S.A. stworzyli cenny materiał na temat prawa pracy i ustalania zasad współpracy z przyszłym pracodawcą.
Szczególnie ważne przy realizacji działań stricte edukacyjnych było przygotowanie materiałów i dopasowanie zawartości i sposobu prowadzenia warsztatów do potrzeb edukacji zdalnej, tak, aby całość była wartościowa merytorycznie oraz atrakcyjna dla młodego odbiorcy także w formie zajęć online – mówi Sebastian Mackiewicz, koordynator projektu, Fundacja PFR. Stąd tak wiele uwagi przywiązaliśmy do stworzenia atrakcyjnych wizualnie materiałów dydaktycznych oraz przygotowanie warsztatów na żywo oraz filmów z udziałem naszych wolontariuszy.
W efekcie realizacji projektu przygotowano 9 pełnych prezentacji wraz z testami wiedzy online do każdego obszaru tematycznego, nagrano 7 wystąpień z praktykami oraz przeprowadzono ponad 30 godzin zajęć na żywo. Ponadto udzielono 28 indywidualnych konsultacji telefonicznych z każdym uczestnikiem projektu – konsultacje dotyczyły pisania CV oraz wyboru kursu zgodnie z talentami odkrytymi wcześniej podczas zajęć motywacyjno-rozwojowych. Prezentacje oraz nagrania zostaną wykorzystane przy kolejnej edycji projektu.
Bieżąca ewaluacja działań - klucz do dobrej kontynuacji
Dzięki stałemu kontaktowi z uczestnikami oraz ich opiekunami udało się określić podstawowe potrzeby edukacyjne młodych ludzi, będących wychowankami rodzinnych domów dziecka związane z wchodzeniem na rynek pracy, a po rozmowach z opiekunami także zrozumieć trudności związane edukacją finansową i technologiczną młodzieży. W efekcie rozmów ustalono, że podstawową potrzebą młodych ludzi jest motywacja i wiara w siebie i swoje umiejętności. Przy okazji rozmów udało się również potwierdzić, że jedną z barier rozwoju jest brak dostępu do urządzeń niezbędnych do edukacji zdalnej. Dzięki wsparciu partnera technologicznego, firmy Samsung, udało nam się błyskawicznie odpowiedzieć na tę potrzebę i dostarczyć każdemu uczestnikowi projektu tablety, dzięki którym mógł już bez przeszkód uczyć się online.
Projekt się rozwija, czego dowodem jest jego kolejna edycja, a zainteresowanie nim wśród uczestników oraz wolontariuszy jest bardzo duże, dlatego jesteśmy pewni, że trwająca właśnie druga edycja projektu również okaże się sukcesem i da wymierne rezultaty, na które bardzo liczymy.
Swojego patronatu nad projektem ponownie udzieliła nam Minister Rodziny i Polityki Społecznej.
Wszystkie informacje na temat projektu #SamoDZIELNI znajdują się na stronie: fundacjapfr.pl/samodzielni