W odpowiedzi na brak w polskich programach wychowania przedszkolnego treści związanych z ekonomią i przedsiębiorczością Partnerstwo Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego Zakład Szkolenia i Doradztwa Ekonomicznego w Lublinie wraz ze Stowarzyszeniem POSTIS, realizuje projekt "Mamo, tato co wy na to? - innowacyjny program wychowania przedszkolnego".
Wiek przedszkolny, to czas intensywnego rozwoju każdego dziecka, okres największych i najistotniejszych zmian w jego dotychczasowym życiu. To jednocześnie idealny moment na zapobieganie potencjalnym trudnościom za burzeniom.
Zapewnienie dziecku w tym wieku odpowiednich warunków do rozwijania wrodzonych umiejętności twórczych i intelektualnych, odkrywania nowych zdolności oraz nauki ma decydujące znaczenie dla jego przyszłości. Wiedza i umiejętności zdobyte przez dziecko w trakcie trwania edukacji przedszkolnej stanowią wyznacznik jego przyszłych postaw wobec samego siebie i otaczającego go świata oraz podłoże do dalszego kształcenia i rozwoju. Dziecko w wieku przedszkolnym nawiązuje kontakt z otoczeniem, obserwuje i szuka wzorców, zaczyna naśladować zachowania dorosłych. Przez kontakty społeczne z dorosłymi, a także w trakcie zabaw z rówieśnikami dziecko uświadamia sobie konieczność podporządkowania swojego zachowania określonym regułom normom społecznym. W tym wieku również powinna rozpocząć się już edukacja związana z przedsiębiorczością i ekonomią.
W XXI wieku pojęcia związane z ekonomią, finansami, a także techniką są niezwykle ważne, ale też bliższe ludziom. Sto lat temu nikt nie wiedział co to komputer. Niewiele osób posiadało na tyle duży majątek, ażeby móc zapewnić sobie godne życie, nie mówiąc o pomnażaniu swego dorobku. Dziś czasy zmieniły się na tyle, że każdy, nawet najmłodszy powinien być wprowadzany w tajniki ekonomii. Ekonomia to również przedsiębiorczość ujmowana bądź jako swoista forma pracy, bądź jako 4-ty (oprócz ziemi, kapitału i pracy) czynnik produkcji”. Przedsiębiorczość, to też zaradność człowieka w gąszczu praw, obowiązków i możliwości. Człowiek przedsiębiorczy przejmuje inicjatywę, załatwia sprawy sam. Umie dobrze gospodarować powierzonym mu kapitałem. Zna się na tym, co robi i wykonuje to z dużą łatwością. Jeśli nauczymy dzieci pewnych umiejętności i wpoimy ducha przedsiębiorczości w umysły młodych ludzi, znacznie zwiększymy szanse na ich szczęśliwe i produktywne życie, w którym będą właściwie wykorzystywać swoje talenty i zdolności. Przedsiębiorczość to sposób patrzenia na świat i umiejętność znalezienia w nim odpowiedniego miejsca dla siebie. To innowacyjność i kreatywność w myśleniu i działaniu. To odwaga w realizacji własnych pomysłów i marzeń, to z jednej strony zdolność do wykorzystania nadarzających się okazji a z drugiej umiejętność przystosowania się do zmieniających się warunków. To gotowość do podejmowania ryzyka. To odpowiedzialność za podjęte decyzje, za ludzi, za siebie.
Robert Kiyosaki, amerykański inwestor, biznesmen i autor książek o sztuce motywacji, uważa, że głównym powodem obecnych kłopotów finansowych całego świata jest to, że mimo długich lat nauki nie nabywamy w szkole wystarczającej wiedzy o pieniądzach. – Uczymy się pracować za kasę, ale nie uczymy się o tym, jak tak kasa powinna pracować dla nas – twierdzi Kiyosaki.
Program obecnie jest wdrażany w Niepublicznym Przedszkolu SKRZACIK przy ulicy Strojnowskiego 10A w Lublinie, Przedszkolu nr 3 im. Jana Brzechwy przy ulicy Hotelowej 7 w Świdniku oraz w Niepublicznym Punkcie Przedszkolnym w Turce przy ulicy Jeżynowej 9. W efekcie realizacji zajęć programowych nastąpi wzrost poziomu wiedzy dotyczącej przedsiębiorczości, ekonomii, ekologii, rozwoju społecznego i techniki wśród 120 przedszkolaków w wieku 3-5 lat (66 dziewczynek) w województwie lubelskim. Ponadto realizatorzy dążą do zwiększenia świadomości rodziców i nauczycieli dotyczącej konieczności kształtowania edukacji ekonomicznej i postaw przedsiębiorczych oraz zwiększenia poziomu promowania idei przedsiębiorczości wśród dzieci w wieku przedszkolnym. Placówki i nauczyciele wychowania przedszkolnego mają również możliwość korzystania z doradztwa prowadzonego przez ekspertów – dydaktyków w zakresie wprowadzania innowacyjnych treści programowych.
Przedsięwzięcie stanowi jedną z bardzo niewielu inicjatyw poruszających zagadnienie przedsiębiorczości wśród przedszkolaków i jest unikalny na obszarze całego kraju. Zachęcamy pozostałe placówki do rozpoczęcia wdrażania programu.