Zaledwie 23% dorosłych Polaków w ciągu ostatnich pięciu lat deklarowało problem prawny, a 19% skorzystało przy tym z jakiejkolwiek formy pomocy - wynika za najnowszych badań przeprowadzonych przez Instytut Spraw Publicznych – ISP zaprezentował wyniki badań na temat bezpłatnego poradnictwa prawnego i obywatelskiego.
ISP przyjrzał się, jak w Polsce wygląda bezpłatne poradnictwo prawne i obywatelskie, jak jest z dostępem do bezpłatnej pomocy prawnej i czy Polacy mają świadomość, że mogą korzystać z takiej formy poradnictwa.
Z danych wynika, że blisko połowa badanych z bezpłatnym poradnictwem kojarzy urzędy miasta/gminy oraz ośrodki pomocy społecznej. Są to także podmioty, które obok kancelarii prawnych i sądów wymieniane są jako te, do których Polacy najczęściej udają się po pomoc. Polacy wymagają od pomocy przede wszystkim skutecznego działania, która pozwoli im „pozytywnie załatwić sprawę” (48%). Użyteczność uzyskiwanej pomocy oceniana jest wysoko, aż 76% badanych zadeklarowało, że w instytucjach, do których się zgłaszali, uzyskana pomoc zdecydowanie przyczyniła się do rozwiązania ich problemów.
Czego mogą spodziewać się klienci poradnictwa po poradzie? Katalog usług świadczonych osobom korzystającym z pomocy prawnej najczęściej składa się z informacji o przysługujących obywatelowi prawach (63%), porady odniesionej do okoliczności konkretnej sprawy (57%) czy ze sprawdzenia dokumentów i ich oceny (46%).
Wśród korzystających z pomocy prawnej przeważa opinia, że do przyszłego systemu nieodpłatnej pomocy prawnej powinno dopuścić się przede wszystkim osoby ubogie, których nie stać na skorzystanie z pomocy komercyjnej. Osoby niekorzystające z pomocy częściej przyznają, że system bezpłatnej opieki prawnej powinien obejmować wszystkich Polaków. W badaniu ISP aż 72 % badanych wyraziło opinię, że koszty takiego systemu powinno ponosić państwo.
Badanie Instytutu Spraw Publicznych prowadzone od lipca do listopada 2012 r. to pierwsze tak kompleksowe badania poświęcone poradnictwu prawnemu i obywatelskiemu w Polsce.
O projekcie:
Badania są częścią projektu "Opracowanie kompleksowych i trwałych mechanizmów wsparcia dla poradnictwa prawnego i obywatelskiego w Polsce", który jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, i jest realizowany przez Instytut Spraw Publicznych w partnerstwie z Instytutem Prawa i Społeczeństwa, Fundacją Uniwersyteckich Poradni Prawnych, Związkiem Biur Porad Obywatelskich oraz Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej, liderem projektu.
Źródło: Instytut Spraw Publicznych