Dziewięciu dobroczyńców znalazło się w tym roku w gronie firm uhonorowanych statuetką Dobroczyńcy Roku 2004. Podczas uroczystej Gali Finałowej Konkursu, zorganizowanej w warszawskiej Filharmonii 19 kwietnia 2005 wyróżniono przedsiębiorstwa zaangażowane społecznie. Tym samym grono Dobroczyńców Roku liczy już ponad stu laureatów. Po raz pierwszy w tym roku przyznano też nagrodę za działania długofalowe i strategiczne.
- Jest bardzo wiele miejsc, w których się karze za złe uczynki, a
bardzo niewiele, w których się nagradza za dobre. To jest właśnie to miejsce i ten wieczór -
rozpoczął Galę Finałową Paweł Łukasiak z Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce.
Statuetki Dobroczyńcy Roku 2004 wręczono dziewięciu przedsiebiorstwom.
Firmy były nominowane w pięciu tradycyjnych kategoriach:
- edukacja i oświata,
- ekologia,
- kultura i sztuka,
- pomoc społeczna,
- ochrona i promocja zdrowia.
Nagrodzono przedsiębiorstwa, które współpracowały z organizacjami pozarządowymi udzielając im
wsparcia merytorycznego, finansowego, rzeczowego, świadcząc nieodpłatnie usługi oraz stwarzając
możliwość udziału pracowników w realizowanych akcjach społecznych.
Po raz pierwszy w tym roku tytuł Dobroczyńcy przyznano w nowej
kategorii: za "strategiczny program społecznego zaangażowania firmy", w której firmy
zgłaszały się samodzielnie. Uhonorowano te przedsiębiorstwa, które prowadzą działania
społeczne w sposób spójny, przejrzysty i długofalowy. Rozdano w tej kategorii aż trzy statuetki.
- Bardzo cieszymy się, że pojawiła się kategoria społecznego zaangażowania biznesu - mówił Paweł
Łukasiak - oraz z tego, że mieliśmy tu bardzo wiele ciekawych inicjatyw, że biznes dostrzega, że
działania społeczne mogą być elementem strategii firmy, że przynoszą korzyści nie tylko
społeczności, ale i samej firmie.
Już podczas tegorocznej Gali podkreślano, że w kolejnych latach
właśnie ta kategoria może stać się najbardziej prestiżowym tytułem.
- Chcemy, aby nagradzane akcje były coraz bardziej strategiczne - mówiła Henryka Bochniarz,
członkini Kapituły Konkursu - staraliśmy się również wybierać takie działania, które nie są jedynie
projektem, ale czymś, czym żyje cała firma.
Listę tegorocznych laureatów przedstawiamy poniżej. W najbliższym
czasie na portalu ngo.pl pojawiać się będą również wywiady z nagrodzonymi.
LAUREACI TYTUŁU DOBROCZYŃCA ROKU 2004
Nagroda za systematyczną współpracę w realizacji programu edukacji przedszkolnej pod nazwą "Gdy nie ma przedszkola". Program angażował pracowników firmy, którzy środki na działalność charytatywną pozyskują, biorąc udział w maratonach.
Nagroda za zainicjowanie i sfinansowanie całorocznego Programu Edukacji Ekologicznej pt. "Czyste środowisko - komfort na co dzień".
Nagroda za nieodpłatne i systematyczne przekazywanie żywności na rzecz organizacji i instytucji współpracujących z Bankami Żywności w całej Polsce.
Nagroda za spontaniczne włączenie się do zbiórki funduszy na renowację zniszczonego przez wandali zabytkowego, drewnianego "grzybka" z 1843 roku, zabytku z kategorii tzw. małej architektury znajdującego się w Toruniu oraz za wspieranie instytucji kultury i sztuki m.in. działalności artystycznej Filharmonii Narodowej w Warszawie.
W kategorii ochrona i promocja zdrowia - dwie statuetki:
Nagroda za zainicjowanie i sfinansowanie programu "Stres pod kontrolą", którego celem jest poprawa zdrowia psychicznego i zapobieganie stresowi wśród młodzieży szkolnej.
Nagroda za przekazanie pomocy finansowej w wysokości 867.692 złotych na realizację programu budowy Polskiego Sztucznego Serca.
W kategorii strategiczne pogramy społecznego zaangażowania firmy -
trzy statuetki:
Nagroda za:
- wykorzystanie doświadczenia, wiedzy i potencjału agencji reklamowej do promowania wartościowych projektów społecznych
- kompleksowe organizowanie kampanii społecznych dla różnych organizacji społecznych
- wyodrębnienie w ramach struktury firmy osobnej komórki do zajmowania się projektami społecznymi
Nagroda za:
- Spójność działalności społecznej z profilem firmy - kobiety są zarówno odbiorcami produktów Avonu jak i grupą, do której skierowana jest kampania
Konsekwentne prowadzenie od 7 lat Kampanii Społecznej "Avon Kontra Rak Piersi", we współpracy z wieloma partnerami społecznymi
Nagroda za:
- wpisanie programu społecznego w strategię firmy,
- spójność prowadzonych działań społecznych z profilem firmy,
- posiadanie szczegółowych procedur dotyczących działań społecznych firmy,
w tym przyznawania wsparcia,
- pozyskanie bogatej informacji zwrotnej o osiągniętych rezultatach działań społecznych,
- szeroką komunikację zewnętrzną i wewnętrzną,
- tworzenie raportu o społecznej działalności firmy.
Źródło: inf. własna