Edukacja jest podstawą naszego funkcjonowania w społeczeństwie. Wspiera postęp, zapobiega nierównościom społecznym i sprawia, że świat funkcjonuje lepiej. Pandemia szczególnie doświadczyła tę sferę, zarówno nauczycieli, rodziców, jak i same dzieci. W bardzo krótkim czasie szkoły musiały przejść na nauczanie zdalne. Dla jednych nie było to trudne, dla innych wręcz przeciwnie.
Projekt CyberMocn@ Szkoła powstał w odpowiedzi na zapotrzebowanie nauczycieli, ma na celu wsparcie ich w codziennych obowiązkach. Jego zadaniem jest wyposażenie uczestników w narzędzia i rozwiązania technologiczne, usprawniające codzienną pracę z uczniem (również w trybie on-line). CyberMocn@ Szkoła organizowana jest przez Fundację Citi Handlowy, we współpracy z Warszawskim Instytutem Bankowości oraz szkołą języka angielskiego Early Stage.
8 października ruszył projekt CyberMocn@ Szkoła. Pierwsze zajęcia w formie wykładów online, prowadzili Wojciech Ronatowicz (pedagog, nauczyciel, ekspert, Forum Bezpiecznego Internetu) oraz Aleksandra Piotrowska (psycholog, pracownik naukowy Pracowni Psychologii Edukacyjnej UW).
– Pandemia doświadcza nas wszystkich, wywraca świat, w którym żyjemy kompletnie do góry nogami. Świat, którego będziemy musieli nauczyć się na nowo. Jeszcze nie wiemy, na ile to nowe będzie lepsze od tego, które mieliśmy, ale z pewnością wszyscy będą się w tym nowym musieli odnaleźć (…). Do zainicjowania programu zainspirowali nas pracownicy. W Citi dzisiaj pracuje ponad osiem tysięcy osób. W marcu blisko siedem tysięcy z nich zaczęło pracować z domu, czyli doświadczyliśmy tej nowej rzeczywistości – zdalnej pracy. Natomiast pracownicy, którzy są rodzicami dzieci w wieku szkolnym wskazali nam skalę wyzwań, jaka stoi przed nauczycielami. To pozwoliło nam przygotować odpowiedni program. Mam nadzieję, że stanie się on przewodnikiem również dla naszych dzieci po świecie wielkiego potencjału ale i wielkich zagrożeń – powiedział na otwarciu Prezes Citi Handlowy, Sławomir S. Sikora.
Projekt CyberMocn@ Szkoła ruszył 8 października w formule online. Składa się z części warsztatowej oraz wykładowej. Podczas warsztatów przedstawione zostaną m.in. bezpieczne i bezpłatne rozwiązania technologiczne, które pomogą w codziennym nauczaniu zdalnym; przybliżone zostaną zasady bezpiecznego korzystania z Internetu; pokazane, co najczęściej uczniowie mogą robią w sieci. Eksperci wskażą, jak w dobie cyfrowej zadbać o zdrowie psychofizyczne ucznia oraz przedstawią najlepsze praktyki nauczycieli języków obcych dla prowadzenia angażujących zajęć. Pomogą także w skonstruowaniu ciekawych zajęć online – jak zaangażować ucznia na odległość i zatrzymać go przy ekranie. Dodatkowo, przedstawione zostaną również sposoby na efektywną komunikację z rodzicami w trybie stacjonarnym i on-line.
Projekt CyberMocn@ przewiduje trzy moduły:
Moduł pierwszy przeznaczony jest dla nauczycieli wychowania wczesnoszkolnego i skoncentrowany będzie przede wszystkim na tym, w jaki sposób bezpiecznie wprowadzać młodszych uczniów w świat wirtualny, jakie zagrożenia niesie sieć, jak się przed nimi zabezpieczać i jak edukować rodziców w tym zakresie. W ciągu czterech spotkań online, uczestnicy prowadzeni przez certyfikowanych szkoleniowców zapoznają się także z korzyściami płynącymi z używania Internetu, a także otrzymają scenariusze zajęć dla dzieci i rodziców do przeprowadzenia we własnych szkołach.
Moduł drugi przeznaczony jest dla klasowych wychowawców (nauczycieli różnych przedmiotów), a także pedagogów. Celem szkolenia jest usprawnieni pracy z dziećmi i rodzicami, zapoznanie się z narzędziami dostępnymi w sieci, oraz opracowanie sposobów pracy z dziećmi przewlekle chorymi (tak, aby nie zostały one wykluczone ze szkolnej społeczności). Uczestnicy otrzymają broszurę „Dobry wychowawca online”, która będzie kompendium wiedzy przekazanej na szkoleniu.
Moduł trzeci powstał z myślą o nauczycielach języków obcych. W ramach szkolenia zapoznają się oni również z wątkiem cybersecurity, tematyką mowy nienawiści i jej zapobiegania. Program zajęć przewiduje także część poświęconą metodyce nauczania języków obcych.