Z badań zleconych przez twórców nowego serwisu Podajdalej.pl wynika, że większość internautów chce pomagać poprzez sieć i korzysta z takiej formy pomocy. Najczęściej wspierają innych przy szukaniu konkretnych informacji, udzielają fachowych porad czy piszą wartościowe informacje dla innych użytkowników sieci.
Polacy w równym stopniu są skłonni do ofiarowywania pomocy przez Internet, jak i do korzystania z niej. 78 proc. internautów uważa, że chętnie udzielamy pomocy innym osobom korzystając ze stron www, forów lub portali internetowych. Poza tym 77 proc. respondentów jest zdania, że jesteśmy skłonni do jej przyjmowania przez sieć. Prawie wszyscy zetknęli się już kiedyś z przynajmniej jedną formą pomocy przez Internet. Natomiast niewielu (8 proc.) nie korzystało z pomocy przez sieć, a tylko co piąty badany nie udzielił nigdy pomocy w takiej formie.
„Zlecone przez nas badanie wykazało, że drzemie w nas duży potencjał, tylko trzeba internautom dać narzędzia, żeby mogli go jak najlepiej wykorzystać zarówno w świecie wirtualnym, jak i rzeczywistym” – mówi Mariusz Truszkowski, jeden z pomysłodawców i założycieli serwisu Podajdalej.pl – „Tworząc Podajdalej.pl, chcieliśmy udostępnić internautom platformę, która w sposób kompleksowy będzie łączyć osoby poszukujące pomocy z tymi, którzy mogą im pomóc, jednocześnie umożliwiając budowanie między nimi wzajemnego zaufania.”
Najczęściej wspieramy innych w znalezieniu informacji (84 proc. badanych korzystało z tej formy pomocy). Poza tym poszukujemy fachowych porad (80 proc.) i wartościowych informacji w sieci (73 proc.), czy porad na nasze problemy życiowe (62 proc.). Znacznie rzadziej korzystamy z pomocy finansowej (49 proc.), wymiany przysług i przedmiotów (42 proc.), czy pomocy rzeczowej (40 proc.). Chętniej pomagają internauci spędzający regularnie dużo czasu w sieci.
Fachowych porad częściej udzielają mężczyźni i osoby z wyższym wykształceniem. Natomiast kobiety dzielą się swoimi poradami życiowymi i najczęściej z nich korzystają. Młodzi ludzie do 24 lat są największą grupą, która kreuje informacje dla innych użytkowników sieci. Najchętniej chcemy oferować pomoc, która nie wymaga dużej pracy, środków finansowych czy rzeczowych.
Największą zaletą pomocy przez Internet jest szybki dostęp do źródeł informacji. Poza tym ważnym aspektem są stosunkowo łatwo dostępni eksperci i ich wiedza. Dodatkowo anonimowość cenią sobie najbardziej kobiety i osoby młodsze. Natomiast za największą wadę uznajemy brak wiarygodności zarówno osób pomagających, jak i tych przyjmujących pomoc przez sieć. Oprócz tego za istotną barierę uznajemy długi i nieprzewidywalny czas oczekiwania na odpowiedź.
„Pomoc przez Internet – badanie zachowań polskich Internautów” zostało przeprowadzone przez Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Podajdalej.pl w listopadzie 2009 r., metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview). W badaniu wzięło udział 503 respondentów w wieku 15-65 lat, stanowiących reprezentatywną grupę polskich internautów. Zbadano polskich internautów. Celem projektu było zbadanie skłonności polskich internautów do udzielania pomocy przez Internet oraz korzystania z tego typu pomocy.
Podajdalej.pl to serwis, w którym internauci mogą wzajemnie udzielać sobie pomocy, zarówno w formie informacji wymienianych poprzez sieć, jak i działań w realnym życiu.
Źródło: Podajdalej.pl