Okazuje się, że Polacy są lepsi niż im się wydaje – bycie dobrym człowiekiem znalazło się na drugim miejscu wśród czynników, które mieszkańcy naszego kraju wskazują jako warunek udanego, szczęśliwego życia – wynika z badań Kantar Millward Brown „Stosunek Polaków do czynienia dobra”.
Dobro w życiu Polaków
Wbrew powszechnej opinii, że Polacy podobnie jak ich sąsiedzi z zachodniej Europy, w natłoku codziennych obowiązków i pogoni za karierą zapominają o drugim człowieku, mieszkańcy naszego kraju nadal znajdują w swoim życiu miejsce na dobre uczynki. Z badania „Stosunek Polaków do czynienia dobra” przeprowadzonego przez Kantar Millward Brown na zlecenie firmy Wawel S.A. wyłania się pozytywny obraz naszego społeczeństwa.
Małe wielkie gesty
Dobro przez 365 dni w roku
W społeczeństwie nadal pokutuje przekonanie, że Polacy są dobrzy jedynie od święta. Jednak wyniki badań Millward Brown jednoznacznie wskazują, że jesteśmy lepsi, niż nam się wydaje – aż 83% respondentów przyznało, że w ciągu ostatniego tygodnia inni doświadczyli dobra z ich strony, a 72% doświadczyło dobra ze strony drugiej osoby.
Polacy najczęściej się do siebie uśmiechają (67%) i mówią sobie miłe słowa (64%). Najłatwiej jest im czynić dobro, kiedy sami dobrze się czują (51%) oraz kiedy są szczęśliwi (49%). Jednocześnie nie chcemy się z tym obnosić – jedynie 3% Polaków przyznało, że okolicznością sprzyjającą do czynienia dobra jest dla nich obecność innych ludzi.
Wiele twarzy dobra
Po analizie postaw wobec czynienia dobrych uczynków można zaobserwować silną zależność pomiędzy wiekiem oraz płcią badanych.
Osoby starsze i kobiety mają bardziej pozytywne postawy wobec czynienia dobra i uczenia dobra innych, w porównaniu z najmłodszą grupą wiekową (25-34 lata) i mężczyznami.
Osoby młodsze bardziej skupiają się na konkretnych czynnościach (pomoc fizyczna, pomoc w pracy), w przeciwieństwie do starszego pokolenia, które przywiązują większą wagę do miłych gestów, uśmiechu i dobrego spojrzenia. Natomiast jako największą inspirację do czynienia dobra Polacy wskazywali motywację wewnętrzną – „po prostu tacy są” (62%).
Dla sporej grupy osób ważne jest, żeby dzielić się z innymi swoją radością i szczęściem (40%), i/lub dać przykład innym (38%). Co czwarty badany wskazał jako wzór inne osoby, a prawie co piąty – religię.
Wyniki wskazują również na zdolność mieszkańców naszego kraju do odczuwania empatii – 81% badanych zadeklarowało, że potrafi wczuć się w emocje innych ludzi. Z pełną stanowczością zadeklarował to co piąty respondent. Zdecydowana większość rodziców (97%) przyznała, że uczą swoje dzieci, że warto być dobrym dla innych.
Dodatkowych informacji udzielą:
e-mail: m.glusniewska@gardenofwords.pl tel. 48 512 352 187
e-mail: m.wiaderek@gardenofwords.pl tel. 48 519 429 226
Źródło: www.wawel.com.pl