Podzlecanie zadań publicznych możliwe, ale musi być zgoda urzędu
Organizacje pozarządowe, realizując zadania publiczne na zlecenie samorządu, nierzadko korzystają z pomocy firm lub osób, które nie są stronami umowy zawartej z samorządem. Czy tak można? O czym trzeba pamiętać, podzlecając wykonanie zadania publicznego w Warszawie? Wyjaśniamy.
Twoja organizacja – na zlecenie samorządu – prowadzi warsztaty rozwojowe dla kobiet z małymi dziećmi. Chcecie, aby w czasie, gdy mamy będą miały swoje zajęcia, ich dzieci były pod opieką profesjonalnych animatorek. I tę część zadania zamierzacie zlecić firmie lub innej organizacji.
Zatrudniasz trenera, specjalistę, artystę, który prowadzi tzw. własną działalność, czyli ma zarejestrowaną jednoosobową działalność gospodarczą.
Czy informacje o tych firmach, organizacjach lub osobach powinny się znaleźć w waszej ofercie na realizację zadania publicznego? Gdzie dokładnie o niej napisać?
Podzlecanie w ofercie konkursowej
Przede wszystkim trzeba pamiętać, że zadanie publiczne nie może być realizowane przez podmiot, który nie jest stroną umowy z organem administracji publicznej (art. 16 ust. 4). Organizacja może jednak przewidzieć w swojej ofercie części, które będą realizowane przez: inne organizacje, podmioty opisane w art. 3 ust. 3 ustawy o pożytku publicznym lub inne podmioty świadczące usługi specjalistyczne.
Jest to możliwe pod warunkiem, że umowa na realizację zadania publicznego zezwala na wykonanie określonej części zadania publicznego przez taki podmiot. Urzędnicy, przygotowując umowę, dane do niej czerpią z oferty oraz z ewentualnych rekomendacji komisji konkursowej, zawartych w protokole z prac komisji.
Dlatego też organizacje, przygotowując oferty powinny w ofercie wskazywać te części zadania, które będą realizowane przez podmioty zewnętrzne. W części III oferty (Opis zadania), znajduje się tabela pt. „Plan i harmonogram działań na rok…”, a w niej ostatnia kolumna pt. „Zakres działania realizowany przez podmiot niebędący stroną umowy”. I tutaj właśnie wpisujemy, że to działanie (merytoryczne lub techniczne) w części lub całości będzie realizował ktoś „inny”, czyli nie podmiot będący stroną umowy.
PRZYKŁAD
Organizacja-oferent planuje przeprowadzić działanie pt. „Warsztaty rozwojowe dla rodziców małych dzieci”. Organizacja wie, że niektórzy potencjalni prowadzący warsztaty mogą mieć własną działalność i będą chcieli wystawić organizacji fakturę. Albo, że opieka nad dziećmi w trakcie warsztatów także będzie zlecona firmie zewnętrznej.
Dlatego w ostatniej kolumnie pt. „Zakres działania realizowany przed podmiot niebędący stroną umowy” organizacja wpisuje np.: „Oferent przewiduje możliwość współpracy z osobami samozatrudnionymi, firmami, innymi organizacjami przy realizacji warsztatów rozwojowych dla rodziców małych dzieci”.
Nie jest konieczne określanie konkretnie „z nazwy", kto będzie wykonywał te czynności, chyba że ze specyfiki zadania wynika, iż może wykonać je tylko określony podmiot (np. konkretny zespół muzyczny).
A jeśli organizacja nie przewidziała w ofercie możliwości podzlecania części zadania publicznego?
Jeśli oferta nie uwzględnia podzlecania zadania, natomiast w toku realizacji zadania wyniknie taka potrzeba, jest możliwość wyrażenia na to zgody w formie aneksu.
Do biura/dzielnicy powinna wpłynąć prośba od organizacji o dokonanie zmiany wraz z merytorycznym uzasadnieniem. Ostateczną decyzję o możliwości podzlecania, podejmuje Dyrektor lub Burmistrz.
W kosztach osobowych, przy których nie została wskazana konkretna forma zatrudnienia, dopuszcza się zatrudnienie osoby na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej lub prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą.
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23