27 września w Cinema City Krewetka w Gdańsku odbyła się premiera filmu „Ryba Za Burtą!”
w reżyserii Roberta Jewuły. Film z udziałem Roberta Makłowicza w roli Gospodarza poruszył tematy okrutnych praktyk związanych z marnotrawstwem ryb oraz nieodpowiednimi przepisami Unii Europejskiej przyczyniającymi się do uszczuplenia zasobów rybnych. Podczas trwającej kilka dni akcji promocyjnej zebrano pod petycją ponad 500 podpisów.
Celem premiery filmu, który jest istotnym elementem ogólnoeuropejskiej kampanii społecznej „Ryba Za Burtą!” było przedstawienie zatrważających statystyk dotyczących przełowienia, uświadomienie społeczeństwu wagi problemu oraz zebranie podpisów pod petycją i trafienie z przekazem do polityków, którzy mają wpływ na kształtowanie ustaw z zakresu rybołówstwa, a tym samym ochronę wielu gatunków.
Premiera została poprzedzona akcją informacyjną w Gdańsku, podczas której były zbierane podpisy pod petycją. Premierę otworzył producent filmu Marek Nawracaj. Trwający ponad 22 minuty materiał został stworzony w formie wywiadu przeprowadzanego przez Gospodarza kampanii społecznej „Ryba Za Burtą!” – Roberta Makłowicza – z przedstawicielami rządu, światowych organizacji chroniących organizmy żywe oraz środowiska rybackiego. Poruszone tematy dotyczyły przede wszystkim problemów nieodpowiednich unijnych regulacji prawnych w zakresie tematu tzw. odrzutów rybnych, czyli wyrzucania ryb za burtę. Po seansie organizatorzy premiery otworzyli panel dyskusyjny, w którym każdy z Gości miał możliwość wypowiedzenia się w temacie oraz uzyskania odpowiedzi na nurtujące go wątpliwości. Wydarzenie urozmaiciło przepyszne sushi przygotowane przez restaurację Avocado w Sopocie.
Każdy podpis pod petycją jest kolejnym ważnym głosem społeczeństwa mówiącego: „Stop odrzutom i przełowieniem” i zbliża do zmian w ustawie o zrównoważonym rybołówstwie, a tym samym ratowania zagrożonych gatunków.
Kampania „Ryba za Burtą!” stanowi polską odsłonę akcji „Hugh’s Fish Fight” na rzecz powstrzymania marnotrawstwa ryb. Pomysłodawcą akcji jest Hugh Fearnley-Whittingstall, znany brytyjski dziennikarz. Kampania podkreśla istotę polityki zrównoważonego rybołówstwa dla każdego z nas, abyśmy mogli nadal cieszyć się pysznymi i zdrowymi daniami z ryb. W akcję, oprócz znanych, światowych organizacji jak: Greenpeace Polska, WWF Polska i koalicja OCEAN2012, zaangażowali się także popularni polscy oraz zagraniczni celebryci, m. in.: członkowie zespołu Coldplay, aktor Atephen Fry, Andrzej Sołtysik, Artur Więcek, Magdalena Mołek, Krzysztof Skiba czy Dorota Gardias. Oficjalnym Gospodarzem kampanii jest Robert Makłowicz – dziennikarz, podróżnik, kulinarny specjalista, miłośnik rybnych przysmaków.
Źródło: Personal PR