Plan działania UE w dziedzinie konsumenckich usług finansowych
Komisja Europejska przedstawiła 23 marca 2017 r. plan, dzięki któremu konsumenci europejscy będą mieć większy wybór usług finansowych i lepszy do nich dostęp w całej Unii. Podstawą planu jest technologia, jako że innowacyjne usługi internetowe mogą zapewnić większe zintegrowanie rynku usług finansowych. Opublikowano również zaproszenie do udziału w konsultacjach dot. technologii i jej wpływu na europejski sektor usług finansowych (tzw. FinTech), aby pobudzić aktywność w tej dziedzinie.
Komisja pod przewodnictwem Jeana-Claude'a Junckera zobowiązała się do zbudowania pogłębionego i sprawiedliwszego jednolitego rynku, również za pomocą narzędzi cyfrowych. Dla usług finansowych oznacza to pobudzenie konkurencji i zwiększenie możliwości wyboru, tak aby konsumenci mieli do czynienia z niższymi cenami i lepszą jakością, niezależnie od tego, gdzie w Europie kupują usługi finansowe takie jak konto bankowe, ubezpieczenie samochodu czy przelewy pieniężne.
Plan ma na celu pokonanie barier między krajami: obecnie jedynie 7 proc. konsumentów nabywa usługi finansowe w innym państwie członkowskim UE. Wszyscy konsumenci powinni mieć możliwość swobodnego wyboru spośród asortymentu usług finansowych dostępnych w całej Unii i podjęcia najkorzystniejszej dla siebie decyzji ze świadomością, że są dobrze chronieni. To, czy usługodawca jest z kraju, czy z zagranicy, nie powinno mieć znaczenia na prawdziwym jednolitym rynku. Również podmioty świadczące usługi finansowe powinny mieć możliwość korzystania w pełni z całego rynku UE.
Wiceprzewodniczący Valdis Dombrovskis, odpowiedzialny za stabilność finansową, usługi finansowe i unię rynków kapitałowych, powiedział: Konsumenci i firmy w Europie powinni w pełni korzystać z zalet działania na prawdziwym jednolitym rynku usług finansowych. Konsumenci powinni mieć dostęp do najlepszych produktów oferowanych w całej Unii Europejskiej, a nie tylko we własnym kraju. Chcemy także wykorzystać cały potencjał dostępnej technologii. Technologia ta, jeśli się ją dobrze wykorzysta, może wprowadzić pozytywne zmiany w branży finansowej oraz poprawić dostęp konsumentów do usług finansowych.
Jyrki Katainen, wiceprzewodniczący do spraw miejsc pracy, wzrostu, inwestycji i konkurencyjności, powiedział: Ten ambitny plan działania obejmuje ukierunkowane środki, które umożliwią stopniowe pogłębienie jednolitego rynku UE i będą miały realny wpływ na życie Europejczyków. Kiedy uruchamialiśmy unię rynków kapitałowych, zobowiązaliśmy się do poprawy dostępu do finansowania i konsumenckich usług finansowych z korzyścią dla konsumentów i przedsiębiorstw, a jednocześnie do nadążania za tempem rozwoju technologii finansowych.
Věra Jourová, komisarz do spraw sprawiedliwości, konsumentów i równouprawnienia płci, powiedziała: Choć prawo do swobodnego przemieszczania się w obrębie Unii Europejskiej nadal jest prawem, które Europejczycy cenią sobie najbardziej, konsumenci w UE wciąż napotykają zbyt wiele barier w życiu codziennym. Nieważne, czy chodzi o otwarcie konta bankowego, wykupienie ubezpieczenia samochodu, czy ubieganie się o kredyt: gdy pojawia się wymiar transgraniczny, sprawy się komplikują. Dzisiaj zarysowujemy plan, tak aby zaoferować konsumentom lepsze produkty i większy wybór oraz poprawić klarowność i ochronę usług finansowych.
Plan działania
-
Zwiększenie zaufania konsumentów i zagwarantowanie im silniejszej pozycji przy zakupie usług w kraju lub w innym państwie członkowskim. Przykładowo chcemy ułatwić kierowcom korzystanie ze zniżki za bezszkodową jazdę („bonus malus”) zagranicą; chcemy obniżyć opłaty za transakcje transgraniczne w walutach innych niż euro; będziemy również dążyć do bardziej przejrzystego ustalania cen ubezpieczenia wynajmu samochodu.
-
Zmniejszenie prawnych i regulacyjnych przeszkód w funkcjonowaniu przedsiębiorstw chcących rozszerzyć działalność za granicę. Planujemy tego dokonać, opracowując na przykład wspólne kryteria oceny zdolności kredytowej i ułatwiając wymianę danych między rejestrami kredytowymi.
-
Wspieranie budowy innowacyjnego środowiska cyfrowego, dzięki któremu uda się pokonać niektóre przeszkody istniejące obecnie na jednolitym rynku. Przykładowo może to polegać na rozważeniu, w jaki sposób sektor prywatny może wykorzystać identyfikację elektroniczną i usługi zaufania do sprawdzania tożsamości klientów. Będziemy również monitorować praktyki dostawców cyfrowych, aby stwierdzić, czy należy uaktualnić przepisy w dziedzinie sprzedaży usług finansowych na odległość – np. przez internet lub telefonicznie.
Komisja zlikwidowała już wiele przeszkód regulacyjnych w funkcjonowaniu jednolitego rynku konsumenckich usług finansowych, wprowadzając odpowiednie przepisy unijne. Plan działania określa kierunki dalszych prac. Wiele z tych działań będzie wymagało zaangażowania takich podmiotów jak krajowe organy nadzorcze, usługodawcy czy organizacje konsumenckie.
FinTech: nowa perspektywa w dziedzinie usług finansowych
Szybki rozwój technologii finansowych (FinTech) oferuje nowe możliwości zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorstwom. Technologie te mają potencjał, aby poprawić dostęp konsumentów do usług finansowych w obrębie całego jednolitego rynku, znieść krajowe przeszkody i poprawić skuteczność.
Konsultacje potrwają do 15 czerwca 2017 r.
Kontekst
W konsultacjach w ramach zielonej księgi wzięło udział wiele zainteresowanych stron – konsumenci, organizacje konsumenckie, sektor finansowy i właściwe organy (otrzymano 428 odpowiedzi). Z reakcji jasno wynika, że zarówno konsumenci, jak i usługodawcy spotykają się z przeszkodami w funkcjonowaniu jednolitego rynku.
Dodatkowe informacje:
Hasztagi pozwalające śledzić konwersację tematyczną na Twitterze: #MyMoneyEU, #EUHaveYourSay