PKN ORLEN został wyróżniony jako lider i pionier sprzedaży produktów Fairtrade w Polsce. Firma otrzymała nagrodę za to, że nieprzerwanie od 10 lat oferuje kawę z certyfikatem Fairtrade, konsekwentnie wspierając drobnych producentów w dążeniu do zapewnienia godziwego życia sobie, swoim rodzinom i lokalnym społecznościom. W ciągu dekady PKN ORLEN zaserwował na swoich stacjach blisko 400 milionów kaw z certyfikatem Fairtrade.
Klienci ponad 1600 punktów Stop Cafe na stacjach ORLEN już od 10 lat delektują się kawą z certyfikatem Fairtrade – największego globalnego systemu Sprawiedliwego Handlu. Zarząd Fairtrade Polska postanowił docenić ogromny wkład koncernu w rozwój Fairtrade w Polsce. Podczas spotkania 18 grudnia 2018 roku Wojciech Stańczak, Dyrektor Biura Wsparcia Sprzedaży z PKN ORLEN odebrał z rąk Zarządu Fairtrade Polska pamiątkową statuetkę.
Globalnie i lokalnie
– Zdajemy sobie doskonale sprawę z tego, że jako największa firma w regionie jesteśmy odpowiedzialni nie tylko za nasze najbliższe otoczenie, ale także globalny łańcuch dostaw, obejmujący również kraje południowej półkuli. Cieszy nas to, że uczestnicząc w handlu Fairtrade, wzmacniamy wsparcie, jakie m.in. poprzez subwencje MSZ, Polska przekazuje na rzecz krajów globalnego Południa. Jest to również nasz wkład w realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ, takich jak walka z ubóstwem, ograniczenie głodu, godne płace czy działania na rzecz klimatu. Co dla nas równie istotne nasi klienci doceniają zarówno smak naszej kawy, jak i zaangażowanie społeczne, od lat niezwykle chętnie sięgając po ten produkt – powiedział Wojciech Stańczak, Dyrektor Biura Wsparcia Sprzedaży w PKN ORLEN.
– Statuetka w sposób symboliczny łączy wymiar lokalny i globalny. Jej wnętrze wypełniają ziarna kawy Fairtrade – efekt pracy drobnych rolników z Ameryki Łacińskiej zrzeszonych w jednej z certyfikowanych spółdzielniach Fairtrade. Natomiast projekt i wykonanie statuetki powierzyliśmy Spółdzielni Socjalnej 100%, której działania mają na celu m.in. aktywizację osób zagrożonych wykluczeniem społecznym – podkreślił Andrzej Żwawa, prezes Fairtrade Polska. – Na uwagę zasługuje fakt, że PKN ORLEN wyznacza standardy nie tylko w Polsce, ale również za granicą. ORLEN oferuje certyfikowaną kawę Fairtrade również na swoich stacjach na Litwie, w Czechach (Benzina) i Niemczech (Star) – dodał Andrzej Żwawa.
Misją Fairtrade jest wspieranie drobnych rolników, pracowników najemnych i rzemieślników z krajów globalnego Południa, tak aby dzięki swojej pracy mogli zapewnić godziwe życie sobie, swoim rodzinom i całym lokalnym społecznościom.
Pionier pozostaje liderem
Gdy w 2008 roku PKN ORLEN podjął decyzję o pozyskiwaniu kawy z certyfikatem Sprawiedliwego Handlu Fairtrade, w Polsce ruch ten był jeszcze w powijakach, a znak Fairtrade rozpoznawało zaledwie 3% społeczeństwa. Z najnowszych badań wykonanych na zlecenie Fairtrade Polska wynika, że rozpoznawalność znaku wzrosła już do 34%.
W ciągu dekady zmieniło się bardzo wiele – Fundacja “Koalicja Sprawiedliwego Handlu” w 2015 roku podpisała umowę z Fairtrade International, stając się oficjalnym przedstawicielem systemu Fairtrade w Polsce. Znacznie poprawiła się dostępność produktów ze znakiem Fairtrade – dziś można je nabyć nie tylko w sklepach specjalistycznych i online, ale na stałe zagościły one w ofercie największych sieci detalicznych na naszym rynku. Mimo to PKN ORLEN nadal pozostaje niekwestionowanym liderem na polskim rynku.
Dlaczego drobni producenci kawy potrzebują Fairtrade?
Około 25 milionów drobnych rolników produkuje aż 80% kawy na światowym rynku. Z powodu braku dostępu do rynku większość rolników musi sprzedawać plony pośrednikom po cenie poniżej kosztów produkcji. Fairtrade wspiera obecnie ponad 800 tysięcy drobnych producentów kawy. Do najważniejszych cech systemu należą:
Cena minimalna Fairtrade – zabezpieczenie na wypadek znacznego spadku cen na nowojorskiej giełdzie. Cena minimalna Fairtrade na kawę została wprowadzona 29 lat temu. Od tej pory przez ok. 20 lat (czyli 2/3 tego okresu) cena minimalna Fairtrade była wyższa od rynkowej (chwilami nawet o 180%), co pozwalało rolnikom Fairtrade przetrwać trudne okresy. Gdy cena rynkowa jest wyższa niż cena minimalna Fairtrade, kupujący w systemie Fairtrade jest zobowiązany zapłacić rolnikom cenę rynkową.
Premia Fairtrade – dodatkowe środki wypłacane na modernizację produkcji i realizację projektów rozwojowych dla dobra społeczności. O użyciu premii członkowie spółdzielni decydują w drodze demokratycznego głosowania. Projekty obejmują m.in. zakup nowych sadzonek i nawozów, finansowanie przejścia na produkcję ekologiczną, zapewnienie dostępu do opieki medycznej i edukacji dla mieszkańców okolicy. 25% premii musi być przeznaczone na podnoszenie wydajności produkcji kawy.
Poszanowanie praw człowieka – w zamian za możliwość sprzedawania plonów na zasadach Fairtrade rolnicy i inne podmioty w łańcuchu dostaw zobowiązują się do przestrzegania standardów Fairtrade. Standardy zakazują m.in. pracy dzieci i wszelkich form pracy niewolniczej i jakiejkolwiek dyskryminacji (ze względu na płeć, kolor skóry itp.).
Ochrona środowiska lokalnego i walka ze skutkami zmian klimatu –Fairtrade kładzie duży nacisk na zachowanie dobrego stanu otoczenia, w którym żyją i pracują rolnicy. System promuje rolnictwo ekologiczne – obecnie około połowy kawy Fairtrade ma również certyfikat ekologiczny. Rolnicy z globalnego Południa dotkliwie odczuwają skutki zmian klimatu. Jednym z nich jest epidemia rdzy kawowej – choroby roślin, która regularnie niszczy znaczną część upraw w Ameryce Środkowej. Rolnicy w spółdzielniach Fairtrade mają dostęp do szkoleń, na których uczą się, jak ograniczać występowanie choroby, a ze środków z premii Fairtrade mogą finansować zakup nowych sadzonek, które zastąpią chore kawowce.
O Fairtrade
Fairtrade – największy system certyfikacji produktów Sprawiedliwego Handlu – obejmuje ponad 1,6 miliona drobnych rolników i pracowników w 75 krajach Ameryki Łacińskiej, Karaibów, Afryki, Azji i Oceanii zrzeszonych w ponad 1500 organizacjach. Produkują oni między innymi kawę, herbatę, cukier trzcinowy, kakao, owoce tropikalne, bawełnę czy kwiaty. Na świecie jest ponad 30 tysięcy certyfikowanych produktów Fairtrade, dostępnych w sklepach i restauracjach w ponad 125 krajach.
O Fairtrade Polska
Fundacja „Koalicja Sprawiedliwego Handlu” – Fairtrade Polska jest wyłącznym przedstawicielem Fairtrade International. Początki Fundacji sięgają 2009 roku, kiedy to z inicjatywy między innymi Polskiej Akcji Humanitarnej i Polskiej Zielonej Sieci sformowana została nieformalna Koalicja Sprawiedliwego Handlu.
Fairtrade Polska jest organizacją non profit zajmującą się rozwojem rynku Fairtrade w naszym kraju. Współpracuje z niezależną jednostką certyfikacyjną FLO-CERT GmbH z Bonn, wspierając polskie firmy w zakresie certyfikacji Fairtrade i licencjonowania produktów Fairtrade. Oprócz tego Fundacja zajmuje się promowaniem produktów z certyfikatem Fairtrade wśród konsumentów.
Fairtrade Polska prowadzi również działania rzecznicze, np. ws. Zrównoważonych Zamówień Publicznych, oraz zajmuje się podnoszeniem świadomości konsumentów i edukacją globalną m.in. przez kampanię Społeczności Przyjazne dla Sprawiedliwego Handlu. Uczestniczy w wyszehradzkim projekcie „V4 Cooperation for moving forward fair trade as a socially innovative economic model” oraz w europejskim projekcie „Trade Fair, Live Fair: Raising Awareness and Mobilizing the European Public to Advance Consumption patterns that Nurture the Sustainable Development Goals”.
Kontakt dla mediów:
Krzysztof Rączkowiak, Communications Manager, Fairtrade Polska
e-mail: krzysztof.raczkowiak@fairtrade.org.pl, tel.: +48 661 193 173
Michał Kos, Kierownik Zespołu Digital PR, PKN ORLEN S.A.
e-mail: michal.kos@orlen.pl, tel.: +48 606 467 811