Dyskusja o nowych rozporządzeniach do znowelizowanej Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie zdominowała Ogólnopolskie Forum Pełnomocników ds. organizacji pozarządowych, które odbyło się 30 czerwca 2010 r.
Do Warszawy przyjechało około 50 przedstawicieli urzędów wojewódzkich, marszałkowskich, powiatowych, gminnych i miejskich, odpowiadających za współpracę z organizacjami pozarządowymi. Pełnomocnicy mieli nadzieję na kontynuację dyskusji o przygotowywanych przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej projektach rozporządzeń do znowelizowanej Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie: w sprawie trybu, terminów oraz formatu wymiany danych między ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego, Ministrem Sprawiedliwości, ministrem właściwym do spraw finansów publicznych i organami podatkowymi – chodzi o zadania związane z tworzeniem wykazu organizacji pożytku publicznego uprawionych do otrzymywania 1% podatku dochodowego od osób fizycznych; w sprawie przeprowadzania kontroli organizacji pożytku publicznego, w sprawie sprawozdania merytorycznego z działalności organizacji pożytku publicznego oraz w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania). Jednak Marta Żołędowska z Departamentu Pożytku Publicznego, prezentująca aktualny stan prac nad rozporządzeniami, rozczarowała zebranych, informując ich, że rozporządzenia są już po konsultacjach i po uzgodnieniach międzyresortowyh i w zasadzie nie jest możliwe wprowadzanie do nich żadnych nowych poprawek.
A uwag pełnomocnicy mieli sporo.
Przy omawianiu rozporządzenia dotyczącego kontroli OPP, Dominik Stefanko z Dolnego Śląska zwrócił uwagę, że błędem jest powierzanie wojewodom uprawnień do kontrolowania organizacji, ponieważ – po odebraniu urzędom wojewódzkim wpływu na działania organizacji – nie ma tam obecnie kadr, które merytorycznie byłyby przygotowane do pracy z trzecim sektorem.
– Jeśli przekazujecie im takie kompetencje, nauczcie ich także, co to jest społeczeństwo obywatelskie – apelował D. Stefanko.
Proponował także, aby organizacje zaczęły zabiegać o regulacje podobne do tych, które dotyczą przedsiębiorców i mówią o tym, że do firmy nie może przyjść równocześnie więcej niż jedna kontrola.
W rozporządzeniu w sprawie sprawozdania Pełnomocnicy skrytykowali nadmierną ilość informacji, których wymaga się od organizacji.
– Kontrolujcie 1%, a nie zbierajcie całej tej gigantycznej statystyki. To jest niebezpieczne i wykracza daleko poza delegację ustawową – zwracali uwagę.
Najbardziej burzliwą dyskusję wywołało jednak rozporządzenie w sprawie wzoru oferty, umowy i sprawozdania z realizacji zadania publicznego. Okazało się bowiem, że w trakcie uzgodnień międzyresortowych, z rozporządzenia znikło wiele zapisów, o które zabiegali zarówno przedstawiciele administracji samorządowej, jak i organizacji pozarządowych, m.in. powrócił obowiązek składania wraz z ofertą wyciągu z KRS organizacji (podobno na wyraźne życzenie przedstawicieli ministerstw) i nie ma możliwości składania oferty pocztą elektroniczną. Pełnomocnicy zwracali uwagę także na nieprecyzyjnie użyte sformułowania dotyczące księgowości i rachunkowości w organizacjach pozarządowych, na brak w umowie sankcji dla zleceniodawcy, który nie wywiązuje się z jej zapisów.
Pełnomocnicy wyrazili także swoje niezadowolenie z powodu ich ograniczonego wpływu na ostateczny kształt dokumentów, które będą im służyły do pracy. Zwrócili uwagę, że nie zostali oficjalnie włączeni w proces konsultacji omawianych rozporządzeń.
– Do mnie dotarły trzy różne wersje rozporządzeń, ale wszystkie nieoficjalne. Nie włączaliśmy się w konsultacje, ponieważ cały czas czekaliśmy na oficjalny dokument – mówiła Monika Michniewicz z Urzędu Miasta w Olsztynie. – Tak samo, jak chcielibyśmy dobrze współpracować z organizacjami, tak samo dobrze chcielibyśmy współpracować z Departamentem Pożytku.
Na zarzuty Pełnomocników odpowiedział Krzysztof Więckiewicz, deklarując, że stworzony zostanie system interaktywnego komunikowania się z urzędnikami.
– System konsultacji z państwa środowiskiem zostanie zinstytucjonalizowany – zapowiedział.
Nie jest wykluczone, że będą jednak podjęte próby, aby uwagi zgłaszane przez urzędników zostały rozpatrzone i uwzględnione w rozporządzeniach. Można tak sądzić m.in. po słowach Jana Jakuba Wygnańskiego, współprzewodniczącego Rady Działalności Pożytku Publicznego, który zapowiedział, że Rada będzie zabiegać o jak najlepszy kształt rozporządzeń.
– Jakość powinna brać górę nad wszelkimi konwenansami. Trzeba będzie do tego wrócić. Pośpiech jest ważny, ale jakość najważniejsza – mówił J.J.Wygnański.
Forum zostało zorganizowane przez Sieć SPLOT w ramach projektu partnerskiego „Model współpracy administracji publicznej i organizacji pozarządowych – wypracowanie i upowszechnianie standardów współpracy”.
Źródło: inf. własna (ngo.pl)