Wolontariat pracowniczy staje się coraz bardziej popularną formą inspirowania i organizowania działań na rzecz potrzebujących. Z badań przeprowadzonych przez Stowarzyszenie Centrum Wolontariatu wynika, że choć obecnie w Polsce projekty wolontariatu pracowniczego realizowane są zaledwie w 6-7 proc. firm, to liczba przedsiębiorstw angażujących się społecznie w tej formie potroiła się w ciągu czterech lat.
Tymczasem gdańska firma LPP, właściciel pięciu marek odzieżowych RESERVED, Cropp, House, MOHITO i SiNSAY, już od niemal 20 lat podejmuje inicjatywy na rzecz lokalnych społeczności. 5 grudnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Wolontariusza.
Wolontariat pracowniczy w LPP, narodził się spontanicznie – na pomysł, by w działania charytatywne zaangażować pracowników, wpadł prezes firmy Marek Piechocki i okazało się, że trafił w dziesiątkę. Obecnie LPP, na bazie swoich praktycznych doświadczeń buduje kompleksową strategię CSR, a wolontariat jest jednym z kluczowych elementów, które zamierza rozwijać.
Pracownia Rozwoju LPP – pasja pomagania
LPP, firma działająca od dwudziestu lat, niemal od początku swojego istnienia wspiera finansowo organizacje społeczne i przekazuje odzież potrzebującym. W 2010 roku okazało się jednak, że pracownicy również chcą angażować się w działania na rzecz lokalnych fundacji oraz stowarzyszeń i są gotowi poświęcać czas na pracę wolontariacką. Naturalnym źródłem pomysłów oraz nieformalnych liderów projektów wolontariackich jest działająca w LPP Pracownia Rozwoju – projekt, w ramach którego pracownicy mogą nie tylko poszerzać swoje kompetencje, ale także inspirować się wzajemnie i rozwijać swoje pasje – jak się okazało również pasję pomagania innym. Jednym z takich działań jest projekt Złap Bakcyla”, zrealizowany przez grupę Pracowni Rozwoju, która odremontowała „pokój odwiedzin” w Domu Dziecka Św. Ludwiki w Krakowie. Dzięki zaangażowaniu wolontariuszy, podopieczni domu dziecka mają możliwość spotkać się w wyjątkowym i świeżo wyremontowanym miejscu, by wraz ze swoimi bliskimi móc wspólnie miło i beztrosko spędzić czas.
Z pomocą lokalnej społeczności – Fundacja Rodzinny Gdańsk, Gdańska Fundacja Innowacji Społecznych
W ciągu ostatnich czterech lat wolontariusze z LPP wspierali wiele instytucji społecznych, działających przede wszystkim na Pomorzu oraz w Małopolsce, czyli w regionach, w których zlokalizowane są polskie biura firmy. Wśród najważniejszych działań wymienić warto szeroką współpracę z Fundacją Rodzinny Gdańsk, prowadzącą Domy dla Dzieci – miejsca czasowego pobytu swoich młodych podopiecznych, którzy nie mogą przebywać w rodzinnych domach. Pracownicy LPP zaangażowali się w tworzenie kolejnych Domów, a firma wspiera finansowo ich budowę oraz remonty – dotychczas w sumie ponad 130 pracowników firmy brało udział w tworzeniu pięciu takich placówek.
Ponadto, firma LPP w ramach współpracy z Gdańską Fundacją Innowacji Społecznych wsparła także finansowo powstanie w Gdańsku pierwszego w Polsce hotelu zaangażowanego społecznie – So Stay Hotel już wiosną 2015 roku stanie się pierwszym miejscem pracy dla grupy dorosłych wychowanków prowadzonych przez nich Domów Dla Dzieci.
Warsztaty i pokazy mody dla najmłodszych
Wiele aktywności wolontariackich w LPP wiąże się także bezpośrednio z działalnością firmy – projektanci chętnie angażują się w promowanie mody i zarażanie innych swoją pasją. Przykładami takich działań są organizowane przez nich pokazy z udziałem dzieci – podopiecznych lokalnych fundacji i stowarzyszeń, a także liczne spotkania w siedzibie firmy, podczas których dzieci poznają świat mody i pracę w koncernie odzieżowym „od kuchni”. Ostatnio marka ReKids zorganizowała konkurs „Zostań Młodym Projektantem” dla dzieci z całej Polski. Przez cały czerwiec br. dzieci przygotowywały prace plastyczne na temat „Zwierzaki i Potworaki”. Spośród 2000 nadesłanych prac trzy najlepsze wybrała komisja konkursowa, a czwarty projekt został wybrany przez czytelników „Dziennika Bałtyckiego”. Zwycięskie projekty finalnie ozdobiły koszulki z limitowanej kolekcji ReKids, które dostępne są już w sprzedaży. Firma część dochodu ze sprzedaży przekaże na rzecz Fundacji „Mam Marzenie”, pomagającej spełniać marzenia dzieci.
- Wierzymy, że sukcesem warto się dzielić. Wolontariat pracowniczy to taki rodzaj działania, które przynosi wymierne korzyści wszystkim jego uczestnikom. Ci, którym pomagamy, otrzymują realne wsparcie w tych obszarach, w których najbardziej go potrzebują – dajemy im swój czas oraz umiejętności i przede wszystkim zapał do działania – mówi Marta Chlewicka, koordynatorka działań CSR w firmie LPP. My – pracownicy firmy mamy równocześnie poczucie, że robimy coś ważnego nie tylko na co dzień w pracy, w ramach realizacji naszych obowiązków, ale także dla naszego otoczenia. Wolontariat niesie także wiele korzyści dla organizacji – w LPP ludzie to największy kapitał – nie ma natomiast lepszego zespołu, niż zintegrowana grupa pracowników, realizujących swoje marzenia i mających satysfakcję z pomagania innym – dodaje.
Pomoc nie tylko dla organizacji społecznych
W ostatnich miesiącach działania wolontariackie LPP adresowane są nie tylko do podopiecznych organizacji społecznych, ale także do samych pracowników. W listopadzie br. w Sopocie odbył się finał akcji LPP – Miasto Kobiet, kampanii promującej profilaktykę raka piersi wśród pomorskich pracowników biur, centrum logistycznego oraz salonów sprzedaży. Do charytatywnego biegu, zorganizowanego wspólnie z klubem Zatoka Sztuki, pomysłodawcy akcji zaprosili także mieszkańców Trójmiasta.
Challange Day w LPP – wyjątkowa inicjatywa dla pracowników
Również tegoroczny świąteczny projekt wolontariacki, realizowany w ramach corocznego cyklu Czas Świętych Mikołajów w LPP, kierowany jest do pracowników oraz ich rodzin. Okazało się bowiem, że wewnątrz firmy są osoby potrzebujące wsparcia. Dzięki takim inicjatywom jak Challange Day (podczas którego pracownicy wszystkich polskich biur LPP rywalizowali w konkursie na najlepsze grupowe „selfie”) oraz dzięki kiermaszom świątecznym, zebrano kwotę, która wesprze chorych pracowników LPP lub ich bliskich. Dodatkowo firma do każdej zebranej przez pracowników złotówki dołoży drugą.
[1] II Ogólnopolskie Badania Wolontariatu Pracowniczego, Warszawa 2013,
Źródło: inf. nadesłana