Na start inicjatywy lokalnej w Warszawie zaczekamy jeszcze kilka miesięcy. Rada Warszawy prawdopodobnie zajmie się jej uchwaleniem przed upływem 2013 roku. Urzędnicy dopracowują obecnie jej założenia. Urząd m.st. Warszawy podsumowuje właśnie konsultacje społeczne dotyczące inicjatywy lokalnej. Co z nich wynika?
– Dzięki konsultacjom społecznym kilka rzeczy udało nam się doprecyzować, dodaliśmy wyjaśnienia dotyczące m.in. kryterium znaczenia danej inicjatywy dla społeczności lokalnej oraz kryterium wkładu społecznego mieszkańców realizujących inicjatywę lokalną – mówi serwisowi warszawa.ngo.pl Aleksandra Winiarska z miejskiego zespołu Konsultacji Społecznych i Wzmacniania Wspólnoty Lokalnej w ramach Centrum Komunikacji Społecznej, która jest odpowiedzialna za przygotowanie projektów dokumentów.
Wachlarz przedsięwzięć – określony w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – których może dotyczyć inicjatywa lokalna, jest bardzo szeroki – od projektów stricte budowlanych po kulturalne. Mieszkańcy mogą wnosić do zadania swoją pracę, środki rzeczowe i pieniądze. Projekty proponowane przez grupy mieszkańców powinny zostać opisane we wniosku. Wnioski będą oceniać urzędnicy specjalizujący się w konkretnym temacie.
Wątpliwości co do kryteriów oceny wniosku
To właśnie kryteria oceny oraz sam proces oceniania najbardziej interesowały osoby biorące udział w konsultacjach. Przypomnijmy, że punkty można będzie otrzymać za: formę udziału mieszkańców (świadczenie pracy społecznej, świadczenia rzeczowe i pieniężne), wkład pracy społecznej, zaangażowanie środków miejskich, stan przygotowania lub realizacji zadania oraz jego celowość z punktu widzenia potrzeb społeczności lokalnej.
Sporo wątpliwości wzbudziło kryterium wkładu pracy społecznej. Pierwotnie liczyła się faktyczna liczba osobogodzin wnoszonych przez mieszkańców. Zdaniem uczestników konsultacji miałoby to promować duże projekty, gdzie inicjatorzy mogliby wykazać sporą ilość osób wykonujących pracę. Mniejsze przedsięwzięcia otrzymywałyby po prostu mniejszą liczbę punktów.
– Zmieniło się kryterium wartości pracy społecznej wkładanej do inicjatywy lokalnej. Wartość tego wkładu będzie odnoszona do wartości całego projektu. To ma sens. Niektóre zadania na pewno nie będą wymagały wielu tzw. osobogodzin – wyjaśnia Aleksandra Winiarska – w nawiązaniu do wskazań ustawy, świadczenie pracy społecznej jest oceniane wyżej niż inne świadczenia. Tę samą liczbę punktów można będzie jednak uzyskać zarówno za wkład rzeczowy, jak i finansowy – dodaje.
Udział partnera społecznego w opiniowaniu wniosków?
Inną kwestią, która budziła zainteresowanie, była możliwość udziału „partnera społecznego” w procesie oceniania wniosków – co miałoby „równoważyć” opinie urzędników.
– Zakładamy, że jeśli mieszkańcy podpisują się pod wnioskiem, to uważają, że dane działanie jest potrzebne. Oznacza to, że głos społeczny tym samym został wyrażony – zaznacza Aleksandra Winiarska. – Włączenie partnera społecznego do oceny wniosków byłoby trudne również ze względów praktycznych. Wnioski wpływać będą w trybie ciągłym. Urzędnicy mają zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego 30 dni na odpowiedź. Powoływanie komisji z partnerami społecznymi mogłoby ten czas wydłużyć. Co więcej, za każdym razem wnioski mogą być oceniane przez inne osoby – w zależności od tematu inicjatywy. W przypadku bardziej złożonych projektów może potrzebne będzie powoływanie dodatkowo specjalistów. Zależy nam, żeby procedura oceniania była możliwie prosta i szybka.
Publiczny rejestr inicjatyw lokalnych
Komisja Dialogu Społecznego ds. organizacji wspierających zaproponowała, by utworzyć bazę inicjatyw lokalnych realizowanych w Warszawie. Takie informacje będzie zbierał dyrektor Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m.st. Warszawy.
W planach jest udostępnienie informacji na temat inicjatyw w Internecie (w tym również sprawozdań z ich realizacji). Planowane jest też okresowe publikowanie statystyk dotyczących wpływających i realizowanych wniosków.
Więcej pytań o praktykę niż uwag do dokumentów
Aleksandra Winiarska przyznaje, że podczas konsultacji więcej padło pytań praktycznych, niż pojawiło się uwag do dokumentów. – Zobaczymy, jak inicjatywa zacznie działać w praktyce i jesteśmy otwarci na sugestie i na ewentualne zmiany. Należy pamiętać, że nie mamy dużego pola manewru, bo wiele rzeczy zależy od ustawy. To, co możemy określić, to tryb i szczegółowe kryteria oceny – dodaje. – Mieliśmy nadzieję, że więcej osób weźmie udział w konsultacjach. By poinformować o nich, korzystaliśmy z wielu różnych kanałów. Były maile, plakaty, ulotki, infoscreeny w komunikacji miejskiej. Mniejszy niż zakładaliśmy udział w konsultacjach wynika może z tego, że dotyczyły one projektów aktów prawnych – z natury nieco abstrakcyjnych.
Do startu inicjatywy lokalnej jeszcze kilka miesięcy
Jeszcze przed startem inicjatywy lokalnej urzędnicy przygotują materiały edukacyjne – przewodnik dla mieszkańców, który w jasny i przejrzysty sposób pozwoli im zorientować się w możliwościach, jakie daje inicjatywa lokalna oraz w formalnościach i wymogach.
Zanim projekt dokumentów trafi pod obrady Rady Warszawy, przyjrzeć musi się mu jeszcze miejski skarbnik, Warszawska Rada Działalności Pożytku Publicznego oraz gabinet Prezydent m.st. Warszawy. Startu inicjatywy lokalnej można się spodziewać jeszcze w 2013 roku.
W środę 8 maja o godz. 17.30 w Warsztacie przy pl. Konstytucji 4 odbędzie się spotkanie podsumowujące konsultacje społeczne, w którym wezmą udział przedstawicielki Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m.st. Warszawy: Karolina Malczyk-Rokicińska oraz Aleksandra Winiarska. Na spotkaniu przedstawią uzupełnione aktualne wersje dokumentów dotyczących inicjatywy lokalnej.
– Odpowiemy też na pytania warszawiaków, dotyczące m.in. dalszej drogi dokumentów – zapowiada Aleksandra Winiarska.
Źródło: inf. własna (warszawa.ngo.pl)