Ponad 4 mln zł Urząd m.st. Warszawy przeznaczy w 2013 i 2014 roku na pilotażowy projekt wspierający dzieci młodzież na wybranych rewitalizowanych obszarach Pragi Północ, Pragi Południe i Targówka. Ma on pomóc dzieciom zagrożonym wykluczeniem „wrócić” do szkoły i jednocześnie wzmocnić lokalnie działające instytucje wsparcia.
Ważne przy tym jest to, że wykorzystuje się tu lokalne zasoby, dostępne na terenie dzielnicy czy miasta (placówki wsparcia dziennego, placówki opiekuńczo-wychowawcze, ośrodki sportu i rekreacji, ośrodki pomocy społecznej, poradnie psychologiczne). Lokalny charakter LSW polega po prostu na tym, że instytucje wspierające aktywizację i reintegrację mieszkańców są blisko miejsca zamieszkania ludzi, dzięki czemu rzeczywiście są w stanie rozwijać więzi społeczne.
Zachęcić do siebie organizacje i instytucje
Tamte doświadczenia urzędnicy postanowili wykorzystać. – Zbliżony jest również obszar działań – tam jednak działania były stricte integrujące mieszkańców, a tu kierujemy je głównie do dzieci i młodzieży – wyjaśnia Marzena Skóra-Nowak z Wydziału Profilaktyki Uzależnień Biura Polityki i Projektów Społecznych.
– Wiemy na pewno, że istnieje konieczność wzmocnienia współpracy pomiędzy instytucjami publicznymi ze szczególnym uwzględnieniem szkół, ośrodków pomocy społecznej, kuratorów, urzędu dzielnicy z organizacjami pożytku publicznego ze szczególnym uwzględnieniem organizacji kościelnych i pozarządowych – mówi Tomasz Pactwa, dyrektor Biura Pomocy i Projektów Społecznych. – Oczekujemy projektów wspólnych przygotowanych przez wiele organizacji, mających poparcie instytucji publicznych, które wspierają dzieci z obszaru rewitalizowanego w sposób kompleksowy, uwzględniając te działania, które są obecnie już realizowane na obszarze dzielnicy.
Pomóc młodym ludziom wrócić do szkoły
– Projekty mają być realizowane w "obszarze" szkoły, to znaczy, że mierzymy efekty poprzez szkołę. Choć działania nie muszą być prowadzone w szkole, to szkoła i jej otoczenie może być w nich aktorem. Do tego dochodzą inne zasoby publiczne. Do ogłoszenia o konkursie dołączyliśmy mapę, na której jest zaznaczony obszar rewitalizacji. W projekcie należy połączyć działania już istniejących zasobów miasta – mówi Marzena Skóra-Nowak.
Wzmocnić instytucje działające na obszarach kryzysowych
Wyrównanie szans edukacyjnych i społecznych to jedno. Ważnym jednak celem pilotażowego projektu jest również wzmocnienie samych placówek działających na rewitalizowanych obszarach dzięki współpracy między nimi i organizacjami pozarządowymi.
– Ten pilotażowy projekt ma pomóc odnaleźć „białe plamy na mapie”, tj. te obszary działania, które należy zweryfikować lub wzmocnić. Chodzi o podniesienie rezultatów przez wspólne działania instytucji publicznych, niepublicznych i organizacji pozarządowych – podkreśla Marzena Skóra-Nowak.
Dlatego to właśnie oferty złożone w partnerstwie będą najbardziej preferowane (np. kilka organizacji działających na opisanym obszarze) oraz te, które będą mogły liczyć na wsparcie instytucji publicznych (ośrodka pomocy społecznej czy szkoły). – Nie da się dla tego projektu określić jakiegoś sztywnego, najlepszego modelu współpracy, na którym nam zależy. Głównym hasłem konkursu powinna być po prostu współpraca – zaznacza Elżbieta Mroczko z Biura Pomocy i Projektów Społecznych. – Ważna jest także innowacyjność działań oraz ukierunkowanie na osiągnięcie oczekiwanych rezultatów.
Miasto oczekuje również, że partnerzy realizujący projekty angażować będą w ogóle środowisko lokalne (mieszkańców bloków, kamienic, sąsiadów) wokół podwórek, parków, placów zabaw (przy czym 50% odbiorców będą stanowiły dzieci i młodzież w wieku 7-18 lat ze szkół wymienionych w załączniku nr 4 do ogłoszenia).
Termin realizacji pilotażowego programu to 31 grudnia 2014 roku. Na tym się jednak nie skończy. – Jeśli projekt przyniesie oczekiwane rezultaty planujemy go kontynuować. Będziemy się starać, by podobne projekty były realizowane w dłuższej perspektywie – zapowiada Tomasz Pactwa.
Źródło: inf. własna (warszawa.ngo.pl)