Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych. Walne Zebranie i Konferencja – 6-7 lipca 2022 – szczegóły
Przedstawiamy program najbliższego Walnego Zebrania Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych, które odbędzie się 6 i 7 lipca. Przedstawiamy też kandydatury do Zarządu OFOP. 6 lipca 2022 zaczniemy Konferencją pt. Praworządność i prawa podstawowe − wyzwania dla Polski w kontekście funduszy europejskich.
6 lipca 2022 (środa). Konferencja pt. Praworządność i prawa podstawowe − wyzwania dla Polski w kontekście funduszy europejskich − wydarzenie towarzyszące
Spotkanie odbędzie się w godz. 12:00 – 18:00, w formule hybrydowej (stacjonarnie: Marzyciele i Rzemieślnicy, ul. Bracka 25, Warszawa)
Przewidziane są 3 części:
Część I: godz. 12:00 – 14:30
💻streaming online poprzez Facebook/YT
- Wprowadzenie do tematyki nt. praw podstawowych (także w kontekście Karty Praw Podstawowych jako narzędzia) − profesor Adam Bodnar
- Raport KE na temat praworządności −wkład organizacji pozarządowych z Europy − Giada Negri z European Civic Forum
- Sytuacja w Polsce w kontekście funduszy europejskich i rola NGOs − Iwona Janicka, OFOP
- Dyskusja z udziałem zaproszonych gości nt. naruszeń praw podstawowych i praworządności w Polsce: Panoptykon, Kampania Przeciw Homofobii, Komitet Obrony Demokracji [tbc], Fundacja Client Earth [tbc], Stowarzyszenie Kongres Kobiet [tbc]
Przerwa – lunch: godz. 14:30 – 15:45
Część II: godz. 15:45 – 17:00
💻streaming online poprzez Facebook/YT
Jakie instrumenty wykorzystuje władza, aby utrudnić lub uniemożliwić partycypację? Jakie rozwiązania legislacyjne proponuje Unia Europejska, co musimy zrobić w Polsce? − Marzena Błaszczyk, Sieć Obywatelska Watchdog Polska, członkini The Coalition against SLAPPs in Europe (CASE), Francesca Fanucci − ekspertka [tbc]
Część III: godz. 17:00 – 18:00
Dyskusja (bez streamingu)
W tej części porozmawiamy już bardzo roboczo o konkretnych naruszeniach i uwagach zgłoszonych do raportu przez organizacje z Polski. Liczymy, że może uda nam się sformułować jakąś listę zaleceń/uwag dla osób, które kandydować będą do komitetów monitorujących (na co zwracać uwagę, co może być niebezpieczne etc.)
7 lipca 2022 roku (czwartek). Walne Zebranie OFOP w formule hybrydowej (stacjonarnie: Chorągiew Stołeczna ZHP, ul. Piaskowa 4, Warszawa), w godz. 10:00- 15:45
10.00 – 10.15 Rejestracja uczestników i uczestniczek, powitalna kawa online i kwestie techniczne
10.15 – 10.30 I Termin Walnego Zebrania
Karolina Dreszer-Smalec, prezeska Zarządu Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych
10.30 – 10.45 II Termin Walnego Zebrania
1. Otwarcie Walnego Zebrania
2. Wybór przewodniczącego/ przewodniczącej, wiceprzewodniczącego/wiceprzewodniczącej oraz sekretarza Walnego Zebrania oraz protokolanta/protokolantki
3. Przyjęcie porządku obrad Walnego Zebrania
10.45 – 12.15 Przedstawienie działań merytorycznych i kondycji finansowej OFOP w 2021
4. Działania organizacyjne i merytoryczne podjęte i realizowane w 2021 roku
Zarząd OFOP: Karolina Dreszer-Smalec, Weronika Czyżewska-Waglow_ska, _Andrzej Rybus-Tołłoczko Katarzyna Batko-Tołuć, Iwona Janicka, Rafał Kowalski
5. Prezentacja sprawozdania finansowego za 2021 r.
Ewa Partyka, księgowa OFOP
6. Opinia Komisji Rewizyjnej
Filip Czernicki, Katarzyna Sadło, Jerzy Kwaczyński
7. Dyskusja i pytania z Sali
8. Głosowanie w sprawie przyjęcia sprawozdania merytorycznego oraz głosowanie w sprawie przyjęcia sprawozdania finansowego
9. Głosowanie w przedmiocie udzielenia absolutorium dla Zarządu
12.15– 12.30 Przerwa kawowa
12.30 – 13.00
10. Wybory do Zarządu OFOP
a. Informacja o przebiegu głosowania, podstawa prawna dot. głosowania online
b. Wybór Komisji Skrutacyjnej i ukonstytuowanie się
c. Prezentacja kandydatów/-tek
d. Sposób głosowania – techniczne wskazówki
e. Głosowanie i sporządzenie protokołu z głosowania przez komisję skrutacyjną
f. Ogłoszenie wyników
13.45 – 13.45 Przerwa: obiad
13.45 – 15.45
11. Statut OFOP – czy potrzebne są zmiany? – dyskusja
12. Zasady wyłonienia przedstawicieli/-ek OFOP do gremiów doradczo-konsultacyjnych, ciał dialogu i komitetów monitorujących oraz rekomendowania przedstawicieli/-ek NGOs spoza OFOP – wprowadzenie do dyskusji
13. Wolne głosy i wnioski i wspólna dyskusja
15.45 Zakończenie Walnego Zebrania OFOP
KANDYDACI I KANDYDATKI DO ZARZĄDU OFOP
Łukasz Gorczyński, Fundacja trzeci.org, Gliwice
Motywacja do kandydowania do władz OFOP
Moją motywacją do kandydowania do władz OFOP jest chęć społecznej pracy w miłej atmosferze na rzecz dobrych systemowych rozwiązań dla sektora pozarządowego. Wszystkie te trzy elementy są dla mnie ważne. Systemowe rozwiązania – ponieważ zależy mi na działaniu na rzecz uproszczenia warunków formalno-prawnych dla polskich organizacji społecznych, którą to pracę już teraz podejmujemy pod szyldem #prosteNGO, m.in. w ramach Zespołu OFOP „Proste prawo dla NGO”. Miła atmosfera – miałem szczęście osobiście poznać osoby blisko związane z OFOP, wysoko sobie cenię tą znajomość i chcę dołożyć starań, aby ewentualna praca przebiegała w dobrych warunkach. Ewentualny wybór traktuję jako zobowiązanie wobec sektora i – ograniczone czasowo oraz kadencyjnie – wsparcie federacji w tym określonym momencie, w jakim się znajduje.
Jakim wyzwaniom/zagadnieniom chce Pan dedykować swoją pracę w OFOP?
Przede wszystkim chciałbym się skupić na działaniach dotyczących dobrych systemowych rozwiązań dla sektora pozarządowego. Chciałbym stworzyć jeszcze większą przestrzeń dla organizacji członkowskich OFOP do przedstawienia swoich propozycji polepszenia tych warunków, w tym w kontekście określonych branż, w jakich organizacje działają (w tym przypadku – w szczególności organizacji osób z niepełnosprawnościami i działających na rzecz osób z niepełnosprawnościami) oraz – w miarę możliwości – wzmocnić proces rzecznictwa tego dotyczący. W obszarze moich zainteresowań jest też obszar współpracy z samorządem (na co dzień jestem też pracownikiem samorządowym) oraz tematy związane z ekonomią społeczną (jestem związany z jednym z OWESów). Interesuje mnie również administracyjne zaplecze działania federacji.
Informacje dodatkowe
W OFOP jestem przedstawicielem Fundacji trzeci.org z Gliwic. Jestem też wiceprezesem gliwickiego Stowarzyszenia „Cała Naprzód” działającego w obszarze dobroczynności i wsparcia osób z niepełnosprawnościami, członkiem zarządu Stowarzyszenia Dialog Społeczny i przewodniczącym Zespołu Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych „Proste prawo dla NGO”. Jestem też doradcą i szkoleniowcem w Centrum 3.0 – Gliwickim Ośrodku Działań Społecznych, samorządowej jednostce wspierającej trzeci sektor. Jestem współautorem serwisu proste.ngo i bloga poświęconego tematyce funkcjonowania organizacji pozarządowych – www.trzeci.org.
Zmiana Reprezentanta/Reprezentantki na Walne Zebranie
Jeśli nie mogą Państwo uczestniczyć w Walnym Zebraniu prosimy o niezwłoczne przesłanie nam skanu upoważnienia do reprezentowania organizacji na Walnym Zebraniu przez innego członka organizacji na adres: program.czlonkowski@ofop.eu, oryginał tego dokumentu prosimy przesłać pocztą na adres: ul. Szpitalna 5 lok. 3, 00-031 Warszawa.
Jeśli zmienił/a się u Państwa reprezentant/ka organizacji na stałe prosimy o niezwłoczne wysłanie skanu oficjalnego pisma zarządu o zmianie przedstawiciela (uchwała zarządu): program.czlonkowski@ofop.eu, a oryginał tego dokumentu prosimy przesłać pocztą na adres: ul. Szpitalna 5 lok. 3, 00-031 Warszawa.
Składki członkowskie
Przypominamy o opłaceniu składek za rok 2022 oraz ewentualnych zaległych, jeśli jeszcze Państwo tego nie uczynili. Zgodnie z regulaminem składek, OFOP wystawia notę księgową do opłacenia na podstawie OŚWIADCZENIA organizacji o przychodach za ostatni rok. Wzór i regulamin na stronie OFOP w strefie członkowskiej. W razie pytań prosimy o kontakt: program.czlonkowski@ofop.eu lub tel. 601 380 503.
Źródło: ofop.eu
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.