Rosnące zaangażowanie małych i średnich przedsiębiorstw w mniejszych miastach, coraz powszechniejsze zastosowanie mediów społecznościowych w działaniach CSR – to tylko niektóre z trendów wyłaniających się z raportu "Odpowiedzialny biznes w Polsce 2010. Dobre praktyki” Raport, po raz dziewiąty, opublikowało Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Prezentacji raportu towarzyszyła debata na temat przyszłej roli biznesu w Polsce i Europie, a także ogłoszenie wyników konkursu dla dziennikarzy „Pióro odpowiedzialności”.
117 wyróżnionych w Raporcie przykładów odpowiedzialnych działań nadesłanych przez 108 firm zostało podzielonych na pięć obszarów: społeczeństwo, rynek, środowisko, miejsce pracy oraz zarządzanie i raportowanie. Ponadto, na podstawie 48 najciekawszych praktyk stworzono cztery zbiorcze opisy dotyczące wolontariatu pracowniczego, pomocy powodzianom, ekobiura i profilaktyki zdrowotnej pracowników, które mogą stanowić cenną inspirację dla innych firm. W Raporcie znajdują się również artykuły ekspertów w zakresie CSR, opinie internautów podsumowujące działania z zakresu CSR w 2010 roku, opis najważniejszych badań, wydarzeń oraz przegląd prasy.
Dotychczas panowało przekonanie, że działania z zakresu CSR to domena wyłącznie dużych firm, z międzynarodowymi korzeniami, skupionych w największych aglomeracjach. Tegoroczny raport pokazuje, że ten obraz się zmienia. - Cieszy nas rosnące zaangażowanie firm we wdrażanie zasad odpowiedzialnego biznesu. Wybrane przez nas 117 dobrych praktyk wskazuje m.in. na rosnące zainteresowanie społeczną odpowiedzialnością biznesu ze strony małych i średnich przedsiębiorstw spoza Warszawy, co z pewnością będzie trendem utrzymującym się w nadchodzących latach – mówi Mirella Panek-Owsiańska, Prezes Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Przykładowo, firma industria24.pl z sektora MŚP, będąca lokalnym liderem w sprzedaży narzędzi i elektronarzędzi, stworzyła pierwszą kampanię ekologiczną skierowaną do branży budowlanej, która ma na celu zachęcić do segregacji elektroodpadów. Za pośrednictwem strony ekoGRATY.pl można odesłać z domu stare elektronarzędzia do recyklingu i to całkowicie za darmo Zebrane materiały są następnie wtórnie wykorzystywane przez zespół All Sounds Allowed do… tworzenia instrumentów muzycznych. Pokazuje to, że do wdrażania zasad CSR nie potrzeba bardzo dużych środków, tylko chęci i dobrego pomysłu, co może stanowić zachętę dla innych firm z sektora MŚP – dodaje Mirella Panek-Owsiańska.
Innym zauważalnym trendem jest coraz częstsze wykorzystywanie przez firmy w działaniach CSR mediów społecznościowych oraz rosnąca liczba działań skierowanych do pracowników firm, m.in. poprzez edukację na temat tego czym jest CSR lub organizowanie konkursów na inicjatywy, które później realizują firmy.
Ogłoszeniu tegorocznej edycji Raportu towarzyszyła debata zatytułowana „Wizja dla Europy w świetle wyzwań zrównoważonego rozwoju”, w której udział wzięli prof. Anna Giza-Poleszczuk (Fundacja Stocznia), Dariusz Szwed (Zieloni 2004), dr Grzegorz Makowski (Instytut Spraw Publicznych), Lidia Kołucka-Żuk (CEE Trust) i Zbigniew Pisarski (Fundacja Kazimierza Puławskiego). Zaproszeni goście poruszali kwestię wyzwań stojących przed sektorem prywatnym w związku z globalizacją, a także strategicznych kierunków rozwoju Europy w kontekście zrównoważonego rozwoju, jak również dyskutowali na temat raportu „Europa 2020” oraz innych wizji rozwoju światowej gospodarki.
Uroczystym akcentem wydarzenia było ogłoszenie wyników konkursu dla dziennikarzy „Pióro odpowiedzialności”, zorganizowanego w tym roku po raz pierwszy przez FOB. Laureatką konkursu w kategorii „Prasa” została Magdalena Krukowska, dziennikarka magazynu Forbes, nagrodzona za artykuł „Oto spółki, którym należy się respekt”. Wyróżnienie otrzymały Agnieszka Janas z miesięcznika Press, za artykuł „Inwestować w swoich” oraz Katarzyna Klimek-Michno za artykuł „Szczęśliwi rodzice, zadowolona firma”. W kategorii „Internet” Jury postanowiło nie przyznawać nagrody głównej, ale wyróżniło Grażynę Raszkowską z Rzeczpospolitej za artykuł „Jak wielki biznes łamie prawa człowieka”. Nagrodę główną w postaci statuetki oraz dyplomy za wyróżnione prace wręczył Przewodniczący Jury – prof. Maciej Mrozowski.
W trakcie wydarzenia, Forum Odpowiedzialnego Biznesu przyjęło również dwóch nowych Partnerów Strategicznych – firmy Tchibo Warszawa i Skanska Property Poland, a dyplom przyjęcia odebrało dwóch nowych Partnerów Wspierających – firmy Livingmedia i KONTEKST.
Pobierz
-
Patronat ngo
633305_201104011032550274 ・38.72 kB
Źródło: Forum Odpowiedzialnego Biznesu