Odpowiedzialna produkcja i konsumpcja tematem przewodnim drugiej edycji Be.Eco. Wciąż można dołączyć do programu
Trwa druga edycja projektu Be.Eco, w którym nauczyciele mogą uzupełnić i wzbogacić wiedzę z obszaru ekologii i zmian klimatycznych. W tym roku szkolnym organizatorzy kładą nacisk na zagadnienia związane z 12. celem zrównoważonego rozwoju ONZ i poruszają takie tematy jak odpowiedzialna moda, greenwashing, zasada 5R, hiperkonsumpcjonizm, ślad cyfrowy i węglowy.
Program, przygotowany przez Fundację Digital University, kierowany jest do szkół podstawowych i ponadpodstawowych – na nauczycieli czekają warsztaty online i materiały dydaktyczne, na uczniów konkurs filmowy i turniej wiedzy ekologicznej.
Wyniki badania świadomości ekologicznej Be.Eco*
Co czwarty uczeń uważa, że działania człowieka nie mają wpływu na globalne ocieplenie, a co trzeci, że zmiana temperatury o 2-3 stopnie nie wiąże się z żadnym poważnym zagrożeniem dla świata, człowieka i natury. Znaczna część badanych myli się także co do stanu wód, jakości powietrza i ilości recyklingowych odpadów. Aż 59% uczniów i 56% nauczycieli nie wie, że Polska jest jednym z najmniej uwodnionych krajów w Europie.
Podobnie jest z jakością powietrza, chociaż w tym pytaniu nauczyciele znacznie częściej wskazywali poprawną odpowiedź (59%), niż uczniowie (39%).
Najczęstsze działania proekologiczne podejmowane przez Polaków to – według badanych – segregowanie śmieci, recykling i korzystanie z wielorazowych opakowań. Znacznie rzadziej sięgamy po zakupy z drugiej ręki i zamieniamy samochód na inny, bardziej ekologiczny środek transportu.
– Przywykliśmy już do segregowania śmieci i – jak wynika z danych – z każdym rokiem wychodzi nam to coraz lepiej. Niestety tylko 26% odpadów jest poddawana recyklingowi, reszta trafia na wysypiska. Dlatego w tegorocznej edycji Be.Eco skupiamy się na tematach związanych z odpowiedzialną konsumpcją i produkcją. Chcemy pokazać, że nasze zachowanie i codzienne wybory mają znaczenie, nawet jeśli efektów tych działań nie widać od razu – mówi Ela Wojciechowska, prezeska Fundacji Digital University.
– Zaprosiliśmy do programu wiele wspaniałych ekspertek, które dzielą się swoją wiedzą podczas warsztatów i webinarów online. Zaplanowaliśmy też działania angażujące całą społeczność szkolną, m.in. konkurs filmowy dla uczniów, który startuje już w połowie grudnia – dodaje.
Podczas warsztatów dla nauczycieli usłyszymy m.in. Katarzynę Zajączkowską – autorkę książki o odpowiedzialnej modzie, Annę Danylczenko – fundatorkę Grunt Od Nowa, organizacji działającej na rzecz regeneracji i ochrony gleb, Virginię Little – współorganizatorkę pierwszych w Polsce targów Zero Waste, dr Martę Karwacką – ekspertkę od rynku fashion, która pracując w zespole ESG w Deloitte wspiera zrównoważoną transformację tego sektora, Martynę Zastawną – pionierkę i propagatorkę idei Zero Waste w Europie, założycielkę woshwosh oraz SzeptSzum, Dominikę Lenkowską-Piechocką – twórczynię Who Will Save The Planet, a także wybitne nauczycielki, członkinie grupy SuperBelfrzy RP: Agatę Sieńczak i Katarzynę Włodkowską.
O programie Be.Eco
Be.Eco to odpowiedź Fundacji Digital University na potrzebę edukacji ekologicznej i klimatycznej w szkole. Jego celem jest wyposażenie odbiorców w aktualną, popartą badaniami naukowymi wiedzę oraz kształtowanie świadomości i postaw ekologicznych dzieci i młodzieży. Do programu mogą zapisać się nauczyciele szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Czekają na nich webinary i warsztaty online, scenariusze lekcji i inne materiały dydaktyczne oraz możliwość uzyskania certyfikatu Be.Teacher. Więcej o programie: https://beeco.edu.pl/.
Partnerzy projektu: Fundacja Deloitte, Knauf Insulation, Fundacja InterCars, Who Will Save The Planet, Rodzice dla Klimatu, Fundacja Grunt Od Nowa, Ubrania Do Oddania.
*Badanie świadomości ekologicznej uczniów i nauczycieli zostało zrealizowane w ramach ogólnopolskiego programu edukacji ekologicznej Be.Eco. W badaniu wzięło udział 914 uczniów klas 5-8 i 465 nauczycieli. Raport z badania jest dostępny na stronie fundacji: https://fundacja.digitaluniversity.pl/raporty/.
Źródło: Fundacja "Digital University"