Nowe obowiązki organizacji pozarządowych pracujących z dziećmi
Prowadzisz zajęcia z dziećmi? Organizujesz obozy, kolonie, zawody sportowe? Zapoznaj się z informacją na temat obowiązków organizacji pozarządowych w związku z ustawą o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym.
Opracowanie: Adwokat Gabriela Morawska-Stanecka, Kancelaria Adwokatów Stańko i Partnerzy w Katowicach.
Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym
Rejestr publiczny i z dostępem ograniczonym
W sytuacji, gdy NGO organizuje kolonie, obóz, zimowisko i w tym celu zatrudnia wychowawców, którzy w jakimkolwiek zakresie sprawują opiekę nad małoletnimi, przed ich zatrudnieniem organizacja jest zobowiązana do uzyskania informacji, czy dane tych osób nie są zamieszczone w Rejestrze.
Sam Rejest złożony jest z dwóch oddzielnych baz danych:
- Rejestru publicznego
- Rejestru z dostępem ograniczonym
Rejestr publiczny jest jawny i dostępny w internecie dla każdego.
Przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi pracodawcy lub inni organizatorzy w zakresie takiej działalności są obowiązani do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym.
W przypadku dopuszczenia do pracy osoby bez uzyskania wskazanych wyżej informacji lub pomimo tego, że jej dane zostały zamieszczone w Rejestrze – osoba, która to uczyniła podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny do 1000 zł (art. 23 ust. 2 ustawy).
Piknik, zawody sportowe i inne działania, w związku z którymi należy uzyskać informację z Rejestru
W przypadku organizowania pikniku rodzinnego, zastanawiając się nad obowiązkiem uzyskania informacji z Rejestru, należy rozważyć, czy ktokolwiek z zatrudnionych będzie miał do czynienia z małoletnimi, którzy nie będą przebywali pod bezpośrednią opieką swoich rodziców. Dotyczy to również wolontariuszy, gdyż ustawa posługuje się stwierdzeniem „dopuszczenie do działalności związanej z (…)”. Generalnie należałoby skłaniać się do stanowiska, że trzeba sprawdzić, czy osoby, które mają sprawować nadzór lub opiekę, znajdują się w Rejestrze.
Wątpliwości przy organizowaniu imprez masowych
Wydaje się, że organizacja imprezy masowej, w której uczestniczy nieograniczona liczba osób, jest sytuacją, która nie wymaga uzyskiwania informacji z Rejestru. Jednak decyduje tutaj grupa docelowa, do której kierowana jest oferta. Jeżeli uczestnikami imprezy masowej będą dzieci i młodzież, zasadnym byłoby uzyskanie informacji z Rejestru na temat osób, mających zapewniać małoletnim opiekę.
Czy należy sprawdzać w rejestrze osoby zatrudnione do czynności pomocniczych?
Chodzi o osoby, które nie sprawują bezpośrednio opieki, ale są np. zatrudnione do przygotowywania posiłków, sprzątania, ochrony w instytucjach zapewniających opiekę dzieciom. Czy należy sprawdzać je w rejestrze? Dziś odpowiedź na to pytanie nie będzie jednoznaczna.
Generalnie ustawa stanowi, że „przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi” pracodawcy mają obowiązek uzyskania danych z Rejestru. Ale żaden przepis ustawy nie precyzuje, co oznacza sformułowanie: „działalność związana z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem (…)”.
W sytuacji wychowawcy wydaje się jasne i zrozumiałe, że ten obowiązek istnieje. W przypadku innych osób, jeżeli te osoby mają kontakt z dziećmi, powstają poważne wątpliwości, czy i w takim wypadku nie należy zasięgnąć danych z Rejestru. Ustawa jest nowa, brak jest jeszcze konkretnego orzecznictwa, a dopiero orzeczenia w konkretnych sprawach mogą ugruntować praktykę w tym zakresie. Należy doradzać ostrożność w tej kwestii.
- do korzystania z Rejestru wymagany jest kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP
- informacja z Rejestru jest bezpłatna
- rejest na stronach Ministerstwa Sprawiedliwości: https://rps.ms.gov.pl
Program Centrum Pro Bono jest realizowany przez Fundację Uniwersyteckich Poradni Prawnych od 2007 roku. Inicjatywa Centrum Pro Bono zaspokaja rosnącą potrzebę pomocy prawnej pro bono na rzecz organizacji III sektora. Głównym obszarem działalności Centrum Pro Bono jest pośredniczenie pomiędzy organizacjami pozarządowymi poszukującymi wsparcia prawnego, a prawnikami, chętnymi do świadczenia pomocy prawnej pro bono. Dodatkowo, ścisła współpraca z kancelariami prawnymi i najlepszymi ekspertami w swoich dziedzinach pozwala nam podejmować wyzwania w postaci różnych projektów edukacyjnych i szkoleniowych skierowanych do organizacji non-profit. Obecnie z Centrum Pro Bono współpracuje 30 kancelarii z całej Polski.
Kancelaria Adwokatów Stańko i Partnerzy w Katowicach
Jak przestrzegać prawa w NGO, jakie przepisy są ważne dla NGO – dowiesz się w serwisie poradnik.ngo.pl.
Źródło: inf. własna (poradnik.ngo.pl)
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23