Projekt: Dziecko transpłciowe – efektywny system wsparcia w szkole. Edukując dorosłych, chronimy dzieci
7 na 10 polskich osób nastoletnich doznaje przemocy i dyskryminacji na tle homofobicznym i transfobicznym. Szkoła, która powinna być miejscem bezpiecznym, jest często nieprzyjazną przestrzenią, która wzmacnia dyskryminację, także w sposób instytucjonalny. Projekt "Dziecko transpłciowe - efektywny system wsparcia w szkole" stanowi próbę odpowiedzi na te negatywne zjawiska.
Tegoroczny Pride Month dobiega właśnie końca. Mogliśmy i mogłyśmy spotkać się na paradach nie tylko w największych miastach, ale też, co niezwykle ważne, w wielu mniejszych ośrodkach. Na finiszu jednak znów usłyszeliśmy i usłyszałyśmy z ust najbardziej wpływowych polityków w kraju, że potrzeba akceptacji i normalizacji osób LGBT+ to wymysł, choroba, aberracja.
7 na 10 polskich nastoletnich osób doznaje przemocy na tle homofobicznym i transfobicznym. Szkoła, w tej niesprzyjającej społecznie atmosferze, nie tylko nie jest miejscem bezpiecznym dla nieheteronormatywnej młodzieży i dzieci, ale często stanowi dodatkowe źródło cierpienia i dyskryminacji. Dotyczy to szczególnie uczniów i uczennic transpłciowych, wobec których dyskryminacja występuje także na poziomie instytucjonalnym.
Próbą odpowiedzi na to negatywne zjawisko, dającą kadrze dyrektorskiej i psychologiczno-pedagogicznej narzędzia do zmiany sytuacji transpłciowych osób w środowisku szkolnym, jest projekt „Dziecko transpłciowe – efektywny system wsparcia w szkole”.
Rolę organizacji liderskiej w projekcie pełni Fundacja Psycho-Edukacja. Organizacjami partnerskimi są: Rzeczniczka Praw Dziecka (Islandia) oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń (WCIES).
Najważniejszym efektem projektu będzie stworzenie poradnika dla kadry dyrektorskiej i psychologiczno-pedagogicznej polskich szkół podstawowych i średnich. Inspiracją dla niego będą doświadczenia islandzkie oraz wnioski ze specjalnie zaprojektowanych na potrzeby projektu badań. Sam proces tworzenia publikacji (w tym jego partycypacyjny charakter) oraz tworzenie społeczności wokół podejmowanych działań jest nie mniej ważne niż ostateczny produkt. Realizatorzy i realizatorki projektu mają nadzieję, że dzięki takiemu podejściu powstanie narzędzie nie tylko nowatorskie, ale przed wszystkim praktyczne, takie które łączy różne grupy ważne dla budowania szkoły przyjaznej dla dzieci i młodzieży transpłciowej. Ważną częścią publikacji będą rekomendacje dla organów prowadzących szkoły, dotyczące wdrażania rozwiązań na rzecz bezpiecznej, otwartej i transinkluzywnej szkoły. Poradnik zostanie zaprezentowany wiosną 2023 roku na międzynarodowej konferencji.
Projekt został zainaugurowany w marcu 2022 roku. Obecnie prowadzone są w jego ramach badania jakościowe nad rzeczywistością polskich szkół (z naciskiem na istniejące dobre praktyki), finalizowany jest również raport z doświadczeń islandzkich. Zainicjowany został ponadto proces konsultacji i prac nad poradnikiem.
Zachęcamy rodziców i osoby opiekujące się dziećmi i młodzieżą transpłciową (w tym niebinaną), transpłciowe (w tym niebinarne) osoby uczące się oraz wszystkie osoby tworzące społeczność szkolną (i ją wspierające) do kontaktu z nami. Tylko razem możemy zmienić rzeczywistość.
Więcej o projekcie przeczytacie na naszej stronie
Zachęcamy do polubienia fanpage’a projektu na FB
Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.
-
Krótko o projekcie - do pobrania.
pdf ・116.63 kB
Źródło: Fundacja Psycho-edukacja