Staraniem Wydawnictwa Naukowego Silva Rerum z Poznania ukazał się właśnie „Niezbędnik medialny NGO. Poradnik dla liderów organizacji pozarządowych”. Autorami publikacji są: dr Magdalena Zdrowicka-Wawrzyniak, Małgorzata Meszczyńska, Krzysztof Łużyński oraz Adrian Jarzębowski, związani z Filologią polską w Kaliszu Wydziału Pedagogiczno-Artystycznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
– Pomysł poradnika stanowi rozszerzenie treści opracowanych w ramach projektu „Wielkopolskie Laboratorium Komunikacji i Promocji” (WLKP), realizowanego przez Fundację „Inicjatywa dla Opatówka” – mówi Mateusz Walczak, prezes fundacji.
– Współpracując i rozmawiając z różnymi organizacjami pozarządowymi z Kalisza i okolic, szerzej: z Wielkopolski południowej zauważyłem, że mimo wielu ciekawych projektów i inicjatyw, mniej zadbaną sferą działań jest właśnie ich promowanie: w środowisku lokalnym, wśród odbiorców, ale też potencjalnych wolontariuszy, darczyńców. Organizacje robią dużo ciekawych rzeczy, ale trudno im się przebić do szerszego grona odbiorców, czy – posługując się językiem projektowym, urzędowym – beneficjentów. Tak powstały założenia projektu WLKP, do którego zaprosiłem ekspertów w różnych dziedzinach komunikacji i promocji. Odpowiadając na te wyzwania, chcemy wyposażyć liderów organizacji pozarządowych w narzędzia i umiejętności, dzięki którym będą mogli skuteczniej docierać ze swoim przekazem za pomocą różnych środków komunikacji.
Niezbędnik składa się z dziewięciu rozdziałów. – To, co cieszy mnie najbardziej, to fakt że w Niezbędniku nie ma niepotrzebnego teoretyzowania – mówi Małgorzata Meszczyńska.
– Zgodnie z tym, co wskazuje tytuł naszego poradnika, opracowaliśmy go tak, aby był jak najbardziej pomocny i praktyczny. To taka książka, którą po prostu warto mieć. Można ją przeczytać w całości albo przekartkować i sięgać do niej w razie potrzeby – w sytuacjach, gdy potrzebujemy wsparcia, wskazówek. Zadbaliśmy o to, aby informacje były podane w formie zrozumiałych „pigułek”. Na bazie Niezbędnika można zarówno zbudować całą strategię komunikacyjną organizacji, jak i wspomagać się nim doraźnie, w razie potrzeby.
Niezbędnik jest konkretny i praktyczny, powstał na bazie wieloletnich doświadczeń – zarówno w pracy w mediach, kreowaniu marki i budowaniu wizerunku instytucji, czy w działaniu w NGO-sach.
Meszczyńska dodaje: Oczywiście to nie jest tak, że wystarczy literalnie stosować się do wskazówek z poradnika, aby odnieść sukces – bo nie zapominajmy, że każda organizacja ma swoją specyfikę, funkcjonuje w kreślonych warunkach, organizację budują ludzie – a oni różnią się między sobą. Jednak w Niezbędniku zebraliśmy sporo uniwersalnych zasad, wskazujemy – bazując nie tylko na literaturze, ale przede wszystkim na licznych własnych doświadczeniach – możliwe punkty „zapalne”, potencjalne trudności. Podpowiadamy jak działać zgodnie z zasadami PR, jak unikać sytuacji kryzysowych i co robić, jeśli się w takich znajdziemy. Większość działań nie wymaga nakładów finansowych, ale autentycznego zaangażowania. My podpowiadamy nie tylko jak skutecznie „wychodzić na zewnątrz”, ale także w jaki sposób budować wewnętrzną spójność organizacji, podsycać zapał jej członków, budować w jej ramach wspólnotę.
Jest zatem w Niezbędniku mowa o tym, jak pisać, jak się prezentować, jak występować przed kamerą, ale także o promowaniu organizacji tak w mediach tradycyjnych, jak i społecznościowych.
– Obecność organizacji pozarządowych w mediach społecznościowych jest bardzo istotna nie tylko ze względów informacyjnych i promocyjnych, ale także wpływa na wizerunek oraz przejrzystość działań organizacji – mówi Adrian Jarzębowski. - Wykorzystanie mediów społecznościowych powinno przede wszystkim opierać się na docieraniu z informacjami do konkretnej i wcześniej określonej grupy docelowej, z wykorzystaniem platform, które mogą przynieść organizacji największe korzyści. Warto również, aby treści pojawiały się regularnie i wynikały z przemyślanej strategii komunikacyjnej.
W pracy nie mogło zabraknąć wątków związanych ze sztuczną inteligencją. – Decyzja o wykorzystaniu AI w trzecim sektorze wymaga starannego rozważenia zarówno ogromnych możliwości, jak i potencjalnych zagrożeń – zwraca uwagę Krzysztof Łużyński.
– Jedną z zalet AI jest np. jej zdolność do analizy ogromnych zbiorów danych w celu wyciągania wniosków, które mogą usprawnić działanie organizacji. Narzędzia oparte na AI mogą pomóc w optymalizacji kampanii poprzez identyfikację potencjalnych darczyńców i personalizację komunikacji, co w efekcie prowadzi np. do zwiększenia pozyskiwanych środków. Co więcej, AI może automatyzować powtarzalne zadania administracyjne, uwalniając czas pracowników, którzy mogą skupić się na innych działaniach. Ponadto chatboty i wirtualni asystenci mogą zapewnić beneficjentom stały dostęp do informacji i wsparcia, przełamując w tym również bariery językowe czy geograficzne. Łużyński wylicza w rozdziale zamykającym publikację liczne korzyści wdrażania w organizacjach pozarządowych AI, ale także uświadamia przeszkody, które organizacja może napotkać w tej materii. Podobnie jak każda znacząca inwestycja w rozwój, decyzja o jej wdrożeniu musi być przemyślana i poprzedzona analizą potencjalnych ryzyk, zwłaszcza w kontekście etycznym i finansowym – kończy.
– To dobre narzędzie dla NGO, ale trzeba do niego podejść w przemyślany sposób, rozważając, w jakim obszarze i na ile może nam ono pomóc.
Promocja „Niezbędnika medialnego NGO” miała miejsce podczas konferencji BINGO – BUDUJ INSPIRUJ NGO zorganizowanej przez fundację Inicjatywa dla Opatówka i Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM (23.10.2025).
Książka dostępna jest w Wydawnictwie Naukowym Silva Rerum oraz dobrych księgarniach.
Źródło: Fundacja "Inicjatywa dla Opatówka"