Stowarzyszenie lub fundacja, organizując wypoczynek dla dzieci i młodzieży – np. obóz, kolonię, półkolonię – musi postępować zgodnie z prawnymi regulacjami. Większość z nich zbiera ustawa o systemie oświaty. Opisuje ona m.in. procedurę postępowania, kiedy uczestnik wypoczynku uległ wypadkowi.
Formalnie najważniejszą osobą na obozie jest kierownik wypoczynku. To właśnie kierownik będzie zobowiązany do wykonania czynności zalecanych przez ustawę w sytuacji, kiedy na obozie zdarzy się wypadek. Kierownik do wskazanych w przepisach czynności może też upoważnić jednego z wychowawców.
"Każda osoba wchodząca w skład kadry wypoczynku, która powzięła wiadomość o wypadku z udziałem uczestnika wypoczynku, niezwłocznie udziela mu pierwszej pomocy i zapewnia opiekę, a w razie potrzeby powiadamia podmioty ustawowo powołane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego".
Dalej przepisy wyliczają szereg czynności o charakterze bardziej formalnym.
1) rodziców uczestnika, który uległ wypadkowi, albo osobę wskazaną przez pełnoletniego uczestnika wypoczynku w karcie kwalifikacyjnej;
2) organizatora wypoczynku;
3) kuratora oświaty właściwego ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania organizatora wypoczynku oraz kuratora oświaty właściwego ze względu na miejsce lokalizacji wypoczynku;
4) organ prowadzący szkołę lub placówkę, dyrektora szkoły lub placówki oraz radę rodziców - w przypadku gdy organizatorem wypoczynku jest szkoła lub placówka;
5) prokuratora - w razie wypadku śmiertelnego, ciężkiego lub zbiorowego;
6) państwowego inspektora sanitarnego - w przypadku zatrucia pokarmowego, do którego doszło na terenie kraju.
Miejsce wypadku zabezpiecza się. Teraz należy przystąpić do sporządzenia protokołu powypadkowego.
1) imię, nazwisko i adres zamieszkania uczestnika, który uległ wypadkowi;
2) okoliczności wypadku;
3) działania podjęte w związku z wypadkiem;
4) skutki wypadku;
5) miejscowość lub miejsce i datę sporządzenia protokołu oraz podpis osoby sporządzającej protokół.
Protokół powypadkowy sporządza się w trzech egzemplarzach. W postępowaniu może uczestniczyć jako obserwator przedstawiciel kuratora oświaty (także przedstawiciel organu prowadzącego - w przypadku wypoczynku organizowanego przez szkołę). Jeśli rodzice uczestnika, który uległ wypadkowi, mają wątpliwości co do ustaleń postępowania, mogą zgłosić zastrzeżenia (w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu).
Obowiązki organizatora obozu lub kolonii
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 z późn. zm.)
- rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2016 r. poz. 452)
Źródło: inf. własna (poradnik.ngo.pl)
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23