Model Edukacji dla wszystkich – konsultacje dla wybranych?
Ministerstwo Edukacji i Nauki przygotowało projekt zmian w szeroko pojętym obszarze edukacji włączającej pt. „Edukacja dla wszystkich – ramy rozwiązań legislacyjno-organizacyjnych na rzecz wysokiej jakości kształcenia włączającego dla wszystkich osób uczących się”. Zakłada on m.in. przekształcenie poradni psychologiczno-pedagogicznych w centra dziecka i rodziny oraz poszerzenie zakresu włączania uczniów z dysfunkcjami, zaburzeniami lub niepełnosprawnościami do nauki w szkołach ogólnodostępnych.
Daleko idące zmiany mają dotknąć także 12 innych ustaw, w tym Karty Nauczyciela czy ustawy o pracownikach samorządowych.
Ministerstwo deklaruje: "Już czwarty rok pracujemy z najlepszymi ekspertami i praktykami, z kraju i z zagranicy nad zbudowaniem międzyresortowego systemu wsparcia dziecka, ucznia i rodziny. Dążymy do przygotowania takich rozwiązań, dzięki którym rodzina otrzyma pomoc – od momentu stwierdzenia wad rozwojowych dziecka w okresie płodowym, po wsparcie w szkole, aż do wejścia w życie dorosłe i na rynek pracy".
Na stronie www MEiN można odnaleźć informację o przeprowadzonych w lutym 2020 roku spotkaniach konsultacyjnych. Była to pierwsza tura – w Lublinie, Krakowie i Katowicach. Celem spotkań miało być przygotowanie rekomendacji jako podstawy do opracowania pierwszej wersji projektu. Próżno jednak szukać opublikowanych rekomendacji, wykazu organizacji, które uczestniczyły w pierwszej turze konsultacji czy listy ekspertów, którzy od 2017 r. biorą udział w przygotowaniach dokumentu. Zaproszenie do drugiej rundy konsultacji pojawiło się w październiku 2020 r. Opublikowano ankietę konsultacyjną – aktywną do 9 grudnia 2020. Do tej pory nie znamy dat spotkań w ramach tych konsultacji, listy osób biorących udział w spotkaniach, notatek, protokołów powstałych podczas i po tych spotkaniach, dokumentów prezentowanych na tych spotkaniach, czy wyników ankiety.
Według nas proces konsultacyjny nie był wystarczająco transparentny i nie zadbano o to, by każdy przedstawiciel środowisk bezpośrednio zainteresowanych zmianami miał okazję wypowiedzieć się w podanym czasie. Dlatego też 23 i 24 lutego br., jako przedstawiciele Niezależnego Związku Zawodowego Oświata Polska zorganizowaliśmy dwa spotkania online, w trakcie których chcemy usłyszeć głos środowisk, których projektowane zmiany bezpośrednio dotyczą.
Dowodem na konieczność organizacji takich spotkań niech będzie fakt, że początkowo zaplanowaliśmy jedną sesję dialogu wokół tego tematu. Nasze zaproszenie spotkało się jednak z tak dużym odzewem, że z ponad 200 osób zainteresowanych stworzyliśmy dwie osobne grupy.
Jednym z rezultatów tych wydarzeń będzie przygotowanie petycji do Ministerstwa z prośbą o ponowne przeanalizowanie założeń projektu oraz wnikliwe wsłuchanie się w głosy zarówno pracowników oświaty, jak i rodziców czy przedstawicieli samorządów.
Źródło: Niezależny Związek Zawodowy Oświata Polska