5 kwietnia 2022 r. swoją premierę wydawniczą miał Dziennik Mocy w Akcji. To kontynuacja i rozwinięcie przebojowego Dziennika Moich Mocy, z którym dzieci odkrywały swoje talenty, aby odważnie być sobą. Teraz Fundacja Kosmos dla Dziewczynek zachęca je, aby wraz z Dziennikiem Mocy w Akcji poznały swoje indywidualne sposoby działania w grupie. Czas, by sprawdzić, jak moce działają w akcji!
Dziennik Mocy w Akcji w bardzo prosty sposób tłumaczy dzieciom, jak działać z innymi, używając swoich mocnych stron. Każde dziecko jest inne, więc ma inne moce, umiejętności czy talenty. Poznanie ich i wykorzystanie w konkretnych, codziennych akcjach, pozwoli zrozumieć, jak lubi się działać. Gdy dzieci odnajdą swoje moce, nie tylko zobaczą, co same wnoszą do grupy, ale także odkryją w jaki sposób działają ich koleżanki i koledzy. Dzięki temu dzieciaki mają szansę współpracować ze sobą bez konkurowania i porównywania. Odnaleźć się w grupie, ale jednocześnie pozostać sobą!
Czasem robisz z ludźmi duże rzeczy, a czasem małe
Za pomocą znajdującego się w Dzienniku Mocy w Akcji, opracowanego przez dr Agnieszkę Wojnarowską i Joannę Czeczott testu Mocy w Akcji dziewczynki i chłopcy mogą określić swoje najmocniejsze moce w działaniu. Dowiedzieć się, które z nich w danym momencie przeważają i jak je rozwinąć. Następnie poznać faktyczną siłę własnych umiejętności, ale też mocy innych dzieci.
– Dawno minęły czasy, kiedy wynalazki były dziełem pojedynczych osób. Obecnie nad najważniejszymi problemami ludzkości pracują całe zespoły ludzi o zróżnicowanej wiedzy i różnych kompetencjach. Problemy, które napotykamy, są często bardzo złożone, wymagają wymiany wiedzy, doświadczeń, pomysłów oraz współdziałania wielu osób – wyjaśnia doktor psychologii Agnieszka Wojnarowska z Uniwersytetu Warszawskiego, współtwórczyni Dziennika Mocy w Akcji. – Nie tylko pomysł jest istotny, ważne są również entuzjazm, umiejętność podtrzymania motywacji własnej i innych czy umiejętność przełożenia pomysłu na konkretne działania. W Dzienniku Mocy w Akcji pokazujemy dzieciom, jak wiele różnorodnych działań potrzeba by coś powstało, i zachęcamy do odnalezienia swoich mocy i wypróbowania ich w akcji – dodaje.
Nie trzeba mieć wszystkich mocy – można mieć ekipę, działać razem!
Dziennik Mocy w Akcji pomoże:
· znaleźć pytania, które pomogą poznać siebie i odkryć mocne strony
· poobserwować siebie w akcji i wybrać moce, które się chce rozwijać
· dowiedzieć się, które moce w danym momencie najsilniej się ujawniają
· zrozumieć, jak używać mocy w konkretnych sytuacjach
· nauczyć się być odważnym
· poznać analizę SWOT (WOW!)
· jak rozwiązać sytuację, gdy głowa paruje i wszystko zaczyna męczyć
· ułożyć zasady dobrej komunikacji i zachęcić innych do działania
· odkryć MOC SPRAWCZĄ i na co ma się wpływ
· jak skorzystać z Narzędziownika Sprzeczkowego i nauczyć się, jak rozwiązywać konflikty
Jeśli rozwijasz to, w czym jesteś mocna/y – możesz stać się w tym naprawdę świetna/y
Umiejętność współpracy i tzw. kompetencje miękkie, to kompetencje przyszłości. Dziennik Mocy w Akcji pomaga dzieciom je w sobie zidentyfikować. Wspiera umiejętności doceniania siebie, innych i zachęca do korzystania ze swoich umiejętności. Przez co pomaga budować w dzieciach poczucie własnej wartości pokazując, że każda osoba w grupie, nie tylko lider, może być jej cennym członkiem.
– Dzięki tym kompetencjom, w każdej z aktywności dzieci będą umiały znaleźć dla siebie miejsce – tłumaczy Joanna Czeczott, redaktorka naczelna Kosmosu dla Dziewczynek, współautorka testu Moce w Akcji. – W codziennych i niecodziennych zadaniach i sytuacjach: w rozwiązywaniu problemów, organizacji szkolnej imprezy, tworzenia nowej zabawy, budowania wspólnie szałasu czy bazy na podwórku. Współpraca bowiem wymaga na równi osoby, która potrafi wzmocnić entuzjazm całej ekipy, osoby, która umie zaplanować pracę, ale także kogoś, kto potrafi powiedzieć, że coś nie działa dobrze – wyjaśnia.
Rola, jaką przyjmujemy w grupie jest wypadkową wielu czynników: cech, predyspozycji, talentów i umiejętności, ale także oczekiwań. Nie bez znaczenia jest również skład grupy. Może się zdarzyć, że w jednej grupie będziemy w większym stopniu podejmować działania związane z wymyślaniem rozwiązań problemu, a w innych z ich realizacją lub opiniowaniem. Znając swoje moce można więcej wnieść do współpracy w grupie. Dziennik Mocy w Akcji pomoże dzieciom poznać ich mocne strony w działaniu.
W 2020 roku ukazał się na rynku „Dziennik moich mocy”, z praktycznymi ćwiczeniami, które pomogą dzieciom (i dorosłym) odkryć swoje mocne strony, a potem pracować nad tym, aby je wzmacniać i korzystać. „Dziennik mocy w akcji” pomaga wykorzystać moce we współdziałaniu i współpracy w grupie, wspierając pewność siebie i szacunek dla różnorodności oraz umiejętności. https://kosmosdladziewczynek.pl/produkt/dziennik-moich-mocy-2020
W 2021 roku Fundacja Kosmos dla Dziewczynek po raz pierwszy w Polsce opublikowała raport badawczy dotyczący Kompetencji Przyszłości w edukacji wczesnoszkolnej dziewczynek. Fundacja https://fundacjakosmos.org/raport-przyszlosc-dla-dziewczynek/
https://fundacjakosmos.org/raport/raport-przyszlosc-dziewczynek.pdf
Fundacja Kosmos dla Dziewczynek specjalizuje się w mądrych i unikalnych treściach dla dziewczynek i dzieci. Potrafimy rozmawiać z dziewczynkami, znamy się na tym i odróżnia nas to od innych fundacji zajmujących się pomaganiem dziewczynkom. Nasze treści są non-fiction. Piszemy prawdę, traktując dzieci podmiotowo – one wiedzą, co myślą. Unikamy pouczania, traktujemy je z szacunkiem. Dekonstruujemy stereotypy, w których różowe jest zarezerwowane dla dziewczynek, a niebieskie dla chłopców. Wzmacniamy odwagę osobistą i sprawczość dzieci, aby w przyszłości były tym, kim chcą. Także zwyczajnymi dziewczynami. Jesteśmy pozytywni. Pokazujemy dziewczynkom jak wywrzeć wpływ tam, gdzie są i na to, co mogą. Z wiarą i odwagą. Tak realizujemy projekty społeczne, treści lekcji.
Źródło: Fundacja Kosmos dla Dziewczynek