Warszawski Rzecznik Praw Uczniowskich zorganizował wczoraj kolejną debatę. Jej tematem było prawo dzieci do życia w czystym i zdrowym środowisku. Po dyskusji z ekspertami, uczennice i uczniowie wspólnie wypracowali propozycje, jak szkoły mogą wspierać ich aktywności na rzecz ochrony klimatu.
W 4. Szkolnej Wyprawie, czyli kolejnej debacie poświęconej prawom uczniowskim wzięli m.in. udział przedstawiciele Ministerstwa Edukacji, Mazowieckiego Kuratorium Oświaty, Rady m.st. Warszawy oraz specjalistki z organizacji pozarządowych działających na rzecz ochrony klimatu. W spotkaniu uczestniczyły również dzieci i młodzież z warszawskich szkół podstawowych i ponadpodstawowych.
– Najdłuższa podróż wymaga pierwszego kroku i dziś robimy kolejny z nich – zwróciła uwagę Wioletta Krzyżanowska, p.o. Mazowieckiej Kurator Oświaty w Warszawie, zaznaczając ważną rolę Młodzieżowego Strajku Klimatycznego, który był obecny również na spotkaniu. – Szczerze Was podziwiam za determinację, za konsekwencję i odwagę. Również za to, że głośno mówicie, o tym że zmiany klimatyczne to nie jest wasza odpowiedzialność. Dziękuję za wszystkie działania, które podejmujecie w zakresie ochrony klimatu i wrażliwość na przyrodę.
Obecna na debacie Renata Kaznowska, zastępczyni prezydenta m.st. Warszawy, podkreśliła działania miasta zmierzające do przeciwdziałania zmianom klimatycznym:
– Warszawa jest pionierem we wdrażaniu tak kompleksowego projektu ochrony środowiska. W 2019 roku Rada m.st. Warszawy przyjęła bardzo ważny dla nas dokument tj. Strategię adaptacji do zmieniającego się klimatu Warszawa 20230, z perspektywą do 2050 roku. Mamy Zieloną Wizję Warszawy, wymieniamy kopciuchy, zazieleniamy miasto i jesteśmy bardzo świadomi jak wiele jest wciąż do zrobienia. Jestem też przekonana, że aby skutecznie przeciwdziałać zmianom klimatycznym, potrzebna jest edukacja, w tym edukacja dorosłych. Do wspólnej walki o naszą planetę, jedyne miejsce do życia, niezbędna jest także wymiana informacji opartych na sprawdzonych danych – powiedziała wiceprezydentka.
Warto dodać, że w 2023 r. Komitet Praw Dziecka Organizacji Narodów Zjednoczonych uznał prawo dzieci do życia w czystym, zdrowym i zrównoważonym środowisku naturalnym. Tym samym ONZ potwierdziła, że są to fundamentalne prawa człowieka i wezwała państwa członkowskie do działań na rzecz dzieci i młodzieży w związku z kryzysem klimatycznym.
Damian Jaworek, Warszawski Rzecznik Praw Uczniowskich, zaznaczył, że w kontekście edukacji, takie prawa powinny także być realizowane przez szkołę. – Ochrona środowiska i zmiany klimatu wiążą się ściśle z uniwersalnymi prawami człowieka, m.in. prawem do zdrowia, w tym prawem do zdrowia psychicznego i zdrowia fizycznego, prawem do wypoczynku na łonie natury, ale również prawem do wolności wypowiedzi i do zrzeszania się – podkreślił rzecznik, dodając: – Szkoła, w której dzieci i młodzież przebywają kilka godzin dziennie, jest również zobowiązana, aby dbać o dobrostan i prawo uczniów w kontekście zmian klimatu. Chodzi o dostęp do wiedzy popartej faktami naukowymi i prawo do aktywizowania się.
Wypracowane podczas debaty pomysły na rzecz ochrony przyrody i klimatu, młodzi ludzie będą mogli wcielać w życie wspólnie z nauczycielami i nauczycielkami w swoich szkołach.
Współorganizatorem Szkolnej Wyprawy było Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Cała debata jest dostępna online na portalu You Tube.