W 11 szkołach ponadgimnazjalnych w regionie, w Dąbrowie Górniczej, Sosnowcu, Będzinie, Czeladzi i Siewierzu trwają warsztaty prowadzone w ramach projektu „Młodzi Aktywni w Zagłębiu Dąbrowskim”. Trenerzy Stowarzyszenia Civitas zachęcają młodzież do refleksji nad otaczającą ich rzeczywistością, a także do aktywnego działania, np. w organizacjach pozarządowych.
Edukacja obywatelska młodzieży. Warsztaty dla uczniów w szkołach ponadgimnazjalnych regionu Zagłębia Dąbrowskiego.
Ambicją Stowarzyszenia Civitas jest uwrażliwienie młodych ludzi na potrzeby innych, często słabszych osób oraz zaangażowanie ich w rozwiązywanie problemów lokalnych, nawet jeśli sprawy te nie dotyczą ich osobiście oraz upowszechnienie postaw tolerancji, szacunku i otwartości.
Dla uczestników projektu przygotowano cykl siedmiu specjalnie skonstruowanych, tematycznie powiązanych warsztatów, ułożonych w logiczny ciąg umożliwiający uczestnikom rozwinięcie kompetencji wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji obywatelskiej.
W trakcie szkoleń młodzi ludzie dowiadują się wiele o sobie samych, poznają swoje słabe i mocne strony. Po pierwsze, uczą się zasad skutecznej komunikacji po to, by sprawniej przekazywać odbiorcom swoje racje, ale też, by w przyszłości stać się lepszymi słuchaczami. Te umiejętności przydadzą się im na każdym etapie dorosłego życia: w rodzinie, w szkole, w pracy zawodowej, w działalności społecznej czy politycznej. Dobrze zdawać sobie sprawę, że sukces w życiu często zależy od umiejętności sprawnego porozumiewania się z innymi. Komunikacja to też klucz do radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych.
Podczas zajęć związanych z problematyką pracy w grupie uczniowie próbują ustalić do jakich różnych grup społecznych należą i jakie płyną z tego korzyści, określają swoje miejsce w zespole, decydują jaką chcą pełnić w nim rolę, odkrywają swoje kompetencje, uświadamiają możliwości. Poprzez udział w wykonywanych ćwiczeniach uczestnicy sami wyciągają wnioski, czy lepiej pracować indywidualnie czy w grupie, a jeżeli w grupie to jaką w niej przyjąć funkcję, czy lepiej czują się w roli lidera, a może są siewcami nowych idei i pomysłów, a może wykazują cechy typowe dla dobrych organizatorów, potrafiących wprowadzić każdy plan w życie.
Prawa człowieka, prawa obywatela, dyskryminacja i sposoby jej przeciwdziałania, stereotypy, równouprawnienie, praworządność, wykluczenie społeczne, państwo prawa – te trudne, ale jakże ważne pojęcia i zagadnienia stają się młodzieży bliższe i bardziej zrozumiałe, kiedy samodzielnie w praktyce muszą je zdefiniować, stworzyć, określić. Wszystko to dzieje się w czasie zabawy symulacyjnej, polegającej na utworzeniu własnego państwa i będącej wstępem do kolejnego warsztatu. Na potrzeby tego ćwiczenia uczestnicy wcielają się w ludzi w różnym wieku, różnych ras i narodowości, w osoby niepełnosprawne, uchodźców, wyznawców różnych religii - bo tak przecież jest w każdym istniejącym faktycznie kraju. Stworzenie praw, według których wszystkim w „nowym państwie” będzie się żyło godnie i szczęśliwie przychodzi uczniom ze stosunkowo dużą łatwością, chociaż niektóre jako dość niekonwencjonalne, wzbudzają pewne wątpliwości, ale i ogólną wesołość, jak np. „możliwość jedzenia dowolnej ilości słodyczy bez konsekwencji tycia”. Co ciekawe niemal zawsze obywatele „nowych państw” mają zagwarantowane prawo do wypoczynku, „wolności słowa” czy „wolności wyznania”. Mimo zabawowego charakteru pierwszej części warsztatu, zajęcia kończy poważna dyskusja na temat sytuacji społeczno-politycznej różnych państw i narodów, na temat praw człowieka, w kontekście „Deklaracji praw człowieka”, i oczywistych przykładów ich łamania, na temat sytuacji uchodźców.
Kolejne spotkania z cyklu Młodzi Aktywni pokazywać będą, w jaki sposób można aktywnie uczestniczyć w życiu publicznym (działalność w NGO, wolontariat) oraz dostarczą uczestnikom wiedzy na temat możliwości wpływu obywateli na decyzje władz samorządowych.
Projekt został zrealizowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz budżetu Rzeczypospolitej Polskiej w ramach Funduszu dla Organizacji Pozarządowych.
Źródło: Stowarzyszenie Civitas