Chcesz podzielić się swoim doświadczeniem z liderami przedsiębiorstw społecznych? Sprawdź, jakie mają potrzeby!
Artykuł ukazał się w numerze 27/2021 magazynu As Biznesu. Cały numer wraz z przypisami i infografikami dostępny tutaj.
70% Polaków ufa organizacjom społecznym, a 53% badanych twierdzi, że dostarczają one pomocy społecznościom lokalnym skuteczniej niż instytucje państwowe. Dlatego warto je wspierać nie tylko poprzez zakupy społecznie odpowiedzialne, ale także przez mentoring. Na co dzień organizacje te borykają się bowiem z licznymi wyzwaniami, w których biznes może pomóc.
Szczególną grupą organizacji społecznych, potrzebujących wsparcia mentorskiego, są przedsiębiorstwa społeczne, czyli firmy zatrudniające osoby zagrożone wykluczeniem społecznym. Działają najczęściej w formie spółdzielni socjalnych, spółek non-profit oraz stowarzyszeń i fundacji prowadzących działalność gospodarczą. Ich pracownikami są osoby z niepełnosprawnościami, długotrwale bezrobotne, bezdomne, po pobytach w zakładach karnych i zakładach opiekuńczo-wychowawczych. Zysk z prowadzonej działalności rynkowej przeznaczają na reintegrację społeczną i zawodową oraz cele społeczne. Obecnie w Polsce zweryfikowanych przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej jest 1539 przedsiębiorstw społecznych.
Dla osób zdecydowanych na mentoring, które chcą poświęcić swój czas i wykorzystać swoje doświadczenie na pomoc przedsiębiorstwom społecznym w rozwoju i poradzeniu sobie z codziennymi i strategicznymi wyzwaniami, przedstawiamy potrzeby tego typu podmiotów.
Zostały one uporządkowane w cztery obszary: rozwój i doskonalenie organizacji, zarządzanie zespołem, zarządzanie finansami oraz komunikowanie i kształtowanie relacji.
1. Rozwój i doskonalenie organizacji
Rozwój i doskonalenie organizacji to obszar dla mentorów o kompetencjach i umiejętnościach związanych z m.in. planowaniem działań, zarządzaniem, wdrażaniem strategii, a także specjalistów z praktyką w różnych branżach rynkowych w związku z prowadzoną przez przedsiębiorstwa społeczne działalnością gospodarczą. Te obszary bowiem wskazywane zostały w badaniu jako rozwojowe.
2. Zarządzanie zespołem
Zarządzanie zespołem to obszar z dużą możliwością dla potencjalnych mentorów – osób specjalizujących się m.in. w motywowaniu pracowników, integrowaniu zespołu, delegowaniu zadań, ponieważ właściwie każdy element tego obszaru zarządzania wskazany został w badaniach jako wymagający doskonalenia.
3. Zarządzanie finansami
Zarządzanie finansami to potencjalny obszar do dzielenia się praktyką czy zdobywania nowych kompetencji przez entuzjastów optymalizacji kosztów w firmach, budowania strategii finansowych czy zarządzania ryzykiem finansowym.
4. Komunikowanie i kształtowanie relacji
Komunikowanie i kształtowanie relacji to element zarządzania, który mogą wzmocnić mentorzy – specjaliści, chcący dzielić się swoją wiedzą, know-how i doświadczeniem zawodowym w zakresie promocji, budowania marki i wizerunku, nawiązywania współpracy wewnątrz i międzysektorowej. Szyte na miarę wsparcie inicjatyw społecznych jest jednym z wyzwań sektora przedsiębiorstw. Korzyścią z zaangażowania w ramach wolontariatu kompetencji w pomoc przedsiębiorstwu społecznemu może być nie tylko rozwój tej organizacji i satysfakcja mentora, ale także pozyskanie partnera, gdzie będzie można zrobić odpowiedzialne zakupy.
Źródło: Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw Obywatelskich "PISOP"