Często myślimy o młodych jako indywidualistach. Jednak dane Fundacji Zwolnieni z Teorii pokazują, że 80% uczestników prowadzonej przez fundację olimpiady projektów społecznych widzi wartość we współpracy z mentorem. Ponad 500 nastolatków opowiedziało, jak wyglądała ich relacja z ekspertami i ekspertkami podczas pracy nad własnymi inicjatywami.
Dobry mentor wspiera, a nie kontroluje
Jeśli chcesz wspierać młodych wspieraj, ale nie wyręczaj. Zbyt mocna ingerencja ze strony dorosłych może zabić zaangażowanie. Aż 40% uczestników przeprowadzonego przez Fundację badania uważa, że dobra współpraca z mentorem to taka, w której dorosły nie przejmuje inicjatywy, tylko podpowiada, jednocześnie zostawiając przestrzeń do działania.
Dla wielu młodych kluczowe są kompetencje miękkie mentorów. Ponad 30% doceniło umiejętność motywowania, zauważania sukcesów i wspierania w momentach zwątpienia. Blisko połowa (46%) zwróciła uwagę na dostępność mentora. Cenili szybki kontakt, jasne komunikaty, korzystanie z narzędzi, które są im bliskie. Dla 41% liczyło się zaangażowanie. Ważne, żeby współpracować z mentorem, który jest naprawdę obecny, a nie dostępny tylko „na papierze”.
Jak to wygląda w praktyce? Posłuchaj młodych
Nagrodę Złotego Wilka, czyli najwyższe wyróżnienie w kategorii “społeczność lokalna” na Olimpiadzie Zwolnieni z Teorii, otrzymał zespół “Pomóż! Uratuj psiaka 2.0”. Prowadzi on warsztaty z pierwszej pomocy przedweterynaryjnej.
Rozpoczynali od lokalnych spotkań z dziećmi i strażą pożarną, prezentowali się też na Śląskim Festiwalu Nauki, a dziś otrzymują zaproszenia nawet z uniwersytetów w całej Polsce. Mimo dużego zainteresowania ich inicjatywą, mieli problem z prowadzeniem social mediów.
– Współpraca z mentorem pomogła nam spojrzeć na projekt z dystansu i uporządkować działania, które wcześniej robiliśmy trochę intuicyjnie. Mieliśmy przestrzeń, żeby zastanowić się, co naprawdę działa i gdzie tracimy energię. Dzięki regularnym spotkaniom łatwiej było podejmować decyzje i nie odkładać ważnych tematów na później. Mentorki pomogły nam przygotować i wdrożyć plan komunikacji. Nauczyliśmy się zarządzać treścią na social media i widzimy postępy – mówi Emilia Szweda, kierowniczka projektu.
Mentoring to nie tylko wsparcie dla młodych, ale także okazja do poznania świeżych idei i pozyskania nowych inspiracji dla samych mentorów. Jak mówi Aleksandra Grunt-Mejer z Allegro, mentorka wyróżnionego projektu:
– Jestem nieustannie zachwycona nie tylko pomysłem na projekt “Pomóż! Uratuj psiaka 2.0”, ale też jego realizacją. Poziom wrażliwości i empatii, jaki wykazali moi podopieczni, uwzględniając wszystkie aspekty projektu, jest niezwykle inspirujący.
Kto i dlaczego wygrywa w „Mam swoje Alle”?
W roku szkolnym 2024/25 w programie wzięło udział 30 projektów społecznych. Prócz wspomnianego Złotego Wilka, projekty realizowane ze wsparciem mentorów i mentorek otrzymały także inne wyróżnienia: 7 Srebrnych i 13 Brązowych Wilków.
Mentoring działa, jeśli opiera się na motywacji wewnętrznej. Gdy młoda osoba sama decyduje, że chce z kimś współpracować i rozwijać swój projekt, wspólne działania nabierają sensu. Ramy tej współpracy ustalane są wspólnie, a nie narzucane z góry. Dzięki temu osoby mentorowane realny wpływ na to, jak wygląda proces i biorą za niego odpowiedzialność.
Mentor nie rozwiązuje problemów za młodą osobę, ale pomaga lepiej je zrozumieć temat, by podjąć tym lepsze decyzje. To relacja oparta na zaufaniu, w której młody człowiek nie jest „uczniem” ani „odbiorcą wiedzy”, tylko partnerem w działaniu, rozwijając dzięki temu kompetencje i budując swoją sprawczość. To także świetne doświadczenie dla samych mentorów i mentorek. W ramach programu “Mam swoje Alle” są to pracownicy Allegro, najpopularniejszej platformy sprzedażowej online w Polsce, którzy dzięki takiej współpracy mają szansę poznać punkt widzenia młodszych osób. Olimpiada i tego typu programu ponad wszystko łączą więc pokolenia.
Zwolnieni z Teorii to ogólnopolska olimpiada z projektów społecznych. Powstała w 2014 roku, by dać każdemu młodemu człowiekowi możliwość tworzenia własnych projektów społecznych i nabywania kompetencji przyszłości, takich jak: współpraca, komunikacja czy przywództwo. Olimpiada polega na współpracy uczestników poprzez platformę internetową www.zwolnienizteorii.pl, opartą o nowoczesną metodę nauczania polegającą na tym, że robiąc prawdziwy projekt społeczny, rozwija się praktyczne kompetencje potrzebne w życiu zawodowym. W ramach olimpiady organizowane są również programy partnerskie, jednym z nich jest właśnie “Mam swoje Alle” stworzone we współpracy z Allegro, dzięki któremu młodzież, realizując swój projekt, może skorzystać z profesjonalnego wsparcia mentorskiego doświadczonych pracowników i pracowniczek firmy.
Źródło: Fundacja Zwolnieni z Teorii